|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om ventiljustering skall görad vid någon service och vid vilka mil isåfall? Martin | |
| Behövs inte med hydraullyftare. | |
|
...men på E36:ans M3:a är det inte hydrauliska ventiltryckare, utan justering sker med schims-brickor. Om jag inte mins fel skall kontroll och ev. justering göras varje inspection-service. Vet att det var samma brickor på 3,0-liters M3:an som volvo använder, så brickor bör gå att få tag på relativt smidigt. Man byter till rätt tjocklek och genom att mäta och räkna lite går det oftast att flytta runt brickorna i motorn och därefter ha ett minimalt antal brickor som behöver bytas hos någon som har ett sortiment brickor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan; i en 97'a sitter väl ändå en 3.2 liters S52 med hydrauliska lyftare? | |
| Kane: Har du redan börjat snapsa:)? | |
|
Har aldrig slutat...; Var S52 bara monterad i USA-bilar kanske? |
|
| S52 är ingen riktig/äkta M-motor. S52 fanns mig veterligen bara i USA...Det är en "förstorad" M52...S50 (B30 eller B32) har mekaniska "tryckare" | |
|
Det är mekaniska tryckare även i 3,2-liltersmotorn. Det jag glömde skriva var att jag var osäker på om det var samma brickor/schims i 3,2:an som i 3,0:an. Men jag misstänker det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då tror jag det är utrett att det är mekaniska lyftare! Tack för det. När skal dom justeras? Ingår det i insp II tex eller gör man det bara vid behov? Mvh Martin |
|
|
Som jag skrev tidigare: om jag minns rätt är det vid varje inspection-service som kontroll och ev. justering skall göras av ventilerna! Kika i serviceboken, där står vad som skall göras och när det skall göras. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar! Mvh Martin |
|
|
Tja Marbj, Du har samma motor som jag har, en S50B32, den har mekaniska lyftare o dom skall kollas vid insp 2, alltså varannan storservice allt enl. BMW's egna verkstadsmanual. Mvh Peter |
|
| Tack peter | |
|
Enligt bmw service dator och i verkstads handboken stog de både på insp 1 & 2 Verkstads killen vart lika förvånad och kollade med deras support. Svaret vart varje insp ska ventilspeöet kollas. INTE bara på insp 2 som många tror. Kollade detta med 2 olika bmw när jag skulle köpa bmw m3 e46. Tror de är samma på e36. Sen tror jag personligen inte de behövs så jätte ofta men mycket beror på körsätt. |
|
|
Var fasen tvungen o sparka igång min gamla verkstadsburk med en gammal TIS installerad för att kolla ooooch.. bmw79 har rätt, ventiljustering står faktiskt på både Insp I, II o second insp II för S50B32 motorn. Skit också, hatar o öppna kakhålet o snacka goja :-) /P |
|
| Skämtar ni? Är det inte hydrauliska lyftare på en 97:a? Jag har hydrauliska lyftare på min 850 och den e från 91, visserligen var tolvan lite nyutvecklad på den tiden men jag hade nog allt trott att HVA-elementen sipprat ut till övriga motor-modeller vid det laget. Tydligen inte. | |
| Alexander K: Till om med S54B32 har mekaniska tryckare, o den fanns fram till 2006. HVA-element är "komfortabla o underhållsfria". Du kan i regel varva mer med mekaniska tryckare. De högvarviga S65 respektive S85 har båda HVA-element dock. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.