AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.049

Vilken modell är bäst beg. E90 el E60

Visa användare
586
wdac
325i -05
Tja igen!

Nu är jag på jakt efter en beg BMW, men kan inte välja mellan en E90 eller en E60, årsmodeller 2005 till 2007 budget upp till 90´000:- SEK vill helst betala mer än 80, absoluta smärtgränsen är 100K, vare sig en bil har för utgångs pris på annonsen kommer jag pruta :P

hur som helst, vilken modell är bäst beg.? en E60 då ska de vara Touring och Automat. En E90 kan både vara sedan 4dörr och Touring, Manuell eller Automat.

båda behöver vara bensinare även om jag kör mycket, men diesel skatten brukar vara rätt hög, och för att tjäna igen den måste jag köra JÄVLIGT mycket.

så vad har ni för erfarenheter och kunskaper som jag inte har om dessa två modeller som är bra att veta? Rost? reservdelar? delar som är vanliga att man måste byta? osv

All hjälp är väldigt varmt välkomna och jag är tacksam för all hjälp jag kan få :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tycker ju E9X är en ruskigt bra bil oavsett om det är en sedan, touring, coupé eller cab. Dessutom är den snygg, vilket jag inte inte kan säga om E6x:orna.

Dessutom är det nog rätt många fler än jag som gillar E90, med tanke på vilka volymer den såldes i. Har du en budget på ca 90 lär du nog kunna få rätt mycket bil för pengarna, för bensinarna från de åren du nämner har ju tappat rätt mycket i värde vid det här laget.

En 325:a med automat och lite schysst utrustning är väl ett bra och trevligt val, tycker jag. Är du nöjd med storleken i en E39:a så gillar du nog storleken och komforten på en E90 också. E60 blev ju rejält mycket större än E39:orna som du säkert vet.

Min uppfattning är att E90 är en bättre balans mellan körglädje, storlek och komfort än vad E60 är. Men det är bara min åsikt! :)
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
kvalitetsmässigt är nog e90 att föredra framför e60 pre facelift.
Visa användare
586
wdac
325i -05
tack för svaren, jag har samma uppfattning om E90 som ni har :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beror kanske lite på vad du ska ha bilen till, men jag tycker E91 är bra mycket snyggare, men någon storlastare är den inte. Har kört min i snart 4 000 mil, gått 13 700, och jag har inte haft några större problem och någon rost har jag inte sett till. Givetvis en smaksak men jag stormtrivs med automat. Och mina sportstolar :) Jag hade nog inte haft en E91 utan xenon som förstaval, ljuset är bedrövligt dåligt, knappt godkänt ens med xenon.
Visa användare
586
wdac
325i -05
mja asså, visst bra med E91 överlag, men en storlastare behöver jag inte generellt. då är dragkrok mycket viktigare, men de har jag på min E39:a redan :)

Jag vill också ha Automat i första hand, men farthållare är MÅSTE, har bilen inte farthåller då går de bort direkt oavsätt hur fin bilen är, hur bra dokumenation den har osv.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Du har fel om dieselskatten
Det är inte så stor skillnad längre. Kommer inte ihåg vad min E90 kostar men det är under 5000kr och det kör jag lätt in.
Jag hade en E60 före min X5 och den är bekvämare och större på alla sätt men E90 duger alldeles utmärkt åt mig. Gillar den stenhårt.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
4228kr kostar min i skatt per år.
Nån som har en lämplig bensinare att jämföra med?

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
-d
299
-dB
130i -07
När jag köpte min diesel räknade jag på bränsle och skatt på 320d vs 325i.
Break even blev vid 1000mil per år, och allt utöver blir vinst för dieselbilen. Fast på den tiden hade 320d skatt på 5200kr, nu 4200kr.
Det som dödar ekonomin för 325i är att förbrukningen är markant högre.
Jag har oxå funderingar om diesel men drog denna slutsats. En diesel kostar mer att serva pga bränslefilter samt dyrare olja. Detta är räknat till ca 1000 extra omåret. Även partikelfiltret har entendens att behövabytas vid 14-15 t mil. Även att alla morderna dieslar verkar lida av problem. Ska du behålla bilen längre kör på bensin men byter du bil ofta köp diesel och midre körglädje på köpet. Jobbar inom reservdels branschen.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min 325d -09 kostar 3279 kr i skatt och en motsvarande bensinare kostar 1420 kr. Alltså lite mer än dubbelt så dyrt. Men då ska man komma i håg att vi kör ca: 3000 mil om året så det blir ändå en klar vinst med dieseln. Väljer man däremot lite äldre modell av 325d så stiger skatten en del.

Om dieseln krånglar mer än en bensinare vet jag inte eftersom den aldrig krånglat. Har aldrig haft något problem öht och den har gått lite över 17000 mil. Dessutom har jag läst här på AP att om man köper en LCI så ska inte partikelfiltret behöva bytas. Däremot behövs byte på tidigare modeller, särskilt vid mycket kortare körningar, men inte lika ofta om man kör väldigt långa sträckor så filtret bränner ur sig själv.

Att sedan skriva att körglädjen är sämre i en diesel förstår jag inte riktigt? Det är ju i stort sett samma bil och samma körupplevelse. Det som däremot skiljer är karaktären på motorn där dieseln låter lite mer men i gengäld har ett mycket bättre vridmoment som skjuter på rejält tidigt. Bensinaren (läs sugmotor) får man däremot varva en hel del innan det bär iväg. Och jo, jag har haft bensinare innan så visst känner jag till skillnaden.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
e60 kostar ganska mycket mer som ny, men som begagnad skiljer det ofta inget alls. Jag har ju båda modellerna, och tycker man får mer för pengarna med e60.

BMW CS #5206
Vet inte riktigt vad du menar, men sugmotor vet jag vad det är och mer körglädje har du av bensinare för inte låter din diezel fint på högre varv ? Juste du kan ju endast varva 5 t ? Du kanske inte haft problem men känner du någon på bmw slå en pling och ställ frågan. Din bil har gått långt för en lci. Att man inte behöver byta partikelfilter återstår att se. Som alltid sägs det ska ej bytas !

Det är mrginellt man tjänar i så fall och rasar en spridare eller kedjan tack och adjö för den lilla marginalen för alltid.

Samma kaross och bil ? Du kanske menar oxå att m3 och din diesel är lika körglada ? Din har ju till o med vridet tidigare som dörut redan 4500 rpm.... ja du
Vet inte riktigt vad du menar, men sugmotor vet jag vad det är och mer körglädje har du av bensinare för inte låter din diezel fint på högre varv ? Juste du kan ju endast varva 5 t ? Du kanske inte haft problem men känner du någon på bmw slå en pling och ställ frågan. Din bil har gått långt för en lci. Att man inte behöver byta partikelfilter återstår att se. Som alltid sägs det ska ej bytas !

Det är mrginellt man tjänar i så fall och rasar en spridare eller kedjan tack och adjö för den lilla marginalen för alltid.

Samma kaross och bil ? Du kanske menar oxå att m3 och din diesel är lika körglada ? Din har ju till o med vridet tidigare som dörut redan 4500 rpm.... ja du
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
@ danieel: Jag skrev inte att M3 och 325d har samma samma körglädje (kaross). Kanske uttryckte mig lite fel i mitt förra inlägg. Jämför samma modell/kaross med diesel och bensin så förstår du vad jag menar. Jag kan även hålla med dig att dieseln inte låter särskilt "sexigt" men den går riktigt bra. Har bara haft bensinsexor innan och gillar även dem skarpt. Däremot har jag inga problem med att köra diesel. Smaken är ju som bekant precis lika delad som baken.

Tyvärr känner jag ingen på BMW men däremot killarna på Rigo Bil i Halmstad som är erkänt duktiga på BMW och enligt dem så har de inte haft några större bekymmer just denna modell. Jag har kanske haft tur med min kärra men visst, alla bilar kan ju krångla. Jag hade även tur med min gamla 523i som gick 35 000 mil utan att protestera. Största ingreppet var byte av termostathus.

Däremot har jag inga goda "vitsord" runt min 316 ti som enligt killarna på Rigo inte är särskilt pålitlig. Mycket tjafs med tändspolar och kamkedja bl.a. Har själv också haft en hel del bekymmer med den bilen som renderat runt 15 000 kr i reparationer.

Jag är i alla fall skitnöjd med 325:an och om det blir något byte av partikelfiltret återstår att se. Jag är faktiskt själv lite skeptisk till att det inte skulle behöva bytas. Men det finns ju faktiskt bilverkstäder som rengör filtret för en bråkdel av pengarna och då är det ju inte lika påfrestande för plånboken.

Hoppas jag blev lite tydligare vad jag menade nu, och Gott nytt år förresten ;-)

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Jag tycker e60 helt klart i alla ansenden
Har haft bägge modellerna.
Åker mer komfortabelt o bättre kvalitet med e60.
De andra kan ni lista ut själva.
De tycker jag o är min uppfattning o går inte ändra på.
Gott nytt år med er alla ;)
Ba
328
Basilika
E39 530im
E60 är lite bekvämare att åka. Sen ingår det mer utrustning för pengarna än E90. E90 är lite roligare att köra, då den inte känns lika "otymplig". Kan du leva med att du får mindre utrymme och utrustning, så köp 3-serie =)

Lite OT, men nån som vet hur många E90 som byggdes utan farthållare?
Gott nytt alla =)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk
Tycker den är trevlig.
Alla är vi olika....

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har alltid gillat sexorna och tycker
det är skön gång i 3-liters sexorna.
Gott nytt alla.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Något specielt med sexorna just 3 liters sexan.
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag gillar sexorna över lag oavsett volym storlek.
jag har svårt att tänka mig en BMW 4a oavsett bensin eller diesel med eller utan turbo.

sexorna är så mjuka å hyffsat vibrationsfria oavsätt ålder på dem.
jag har ägt MASSOR med e34:or och e36or alla har varit 10 till 15 år gamla när jag ägt dem och jag kan inte påstå att jag har ägt en dålig sexa på något sätt, och man blir rätt bortskämd när även gamla bilar går mjukt å fint i motorn. :)

sen är jag sjukt ner kärad i Alfa, har ägt en 159 Q4 3.2L V6 jag har aldrig varit med om en V6:a å vara så varvvillig och så gott om bottendrag i endast 3.2L. men den var inte billig å köra, 1.45L per mil blandad körning. 1.0 till 1.1 landsväg. om man var riktigt noga att köra farthållaren kunde man komma ned till 0.95L när jag i sommras körde från Norrtälje (7mil norr om Sthlm) till min sambos hemort Kalmar.
fullpackad 2 vuxna en 4åring och en hund. (inte kombi) ;)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.