AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.302

320d e90 startar inte efter batteribyte

Mitt batteri i bmwn var dåligt, helt slut.
Åkte in till en batterifirma och efter slagit in regnret så sa han i butiken att det skulle sitta ett 100ah batteri i min bil (batteriet som satt innan i bilen var ett biltema 80ah).
Fine tänkte jag, säger han att det skall vara så så kör jag på det.
Åkte hem och satte i det nya batteriet och efter bytet så trycker jag i nyckeln, men när jag ska trycka på startknappen händer absolut ingenting, inte ett ljud, går cirka 3 sek sen slocknar displayen och jag får dra ur nyckeln och sätta i den igen.
Rattlåset går heller inte ur när jag stoppar i nyckeln.
Har försökt googla lite utan direkt resultat, så hoppas på nån hjälp från er proffs här :)
Börjar bli lite orolig att detta ska bli en kostsam historia i juletider..
Jag kan ju inte starta bilen o rattlåset går inte ur, känns lite svårt hur jag ska kunna få den till en verkstad.
Testade även att sätta i det gamla 80ah batteriet igen och starta med starthjälp, men samma sak där..
Har läst lite om omkodning om man sätter i ett nytt batteri, men vissa säger att det behövs och vissa inte.
Som sagt, börjar bli lite rädd att detta ska bli en kostsam historia över ett batteribyte..
/seamp
Prova att ladda det nya batteriet.
Risken är inte stor, men kanske är det nya batteriet urladdat.

Du skrev att ditt gamla var slut, så det kanske är därför bilen inte startar med det gamla?
Prova med startkablar annars.

Ett vanligt batteribyte borde inte kunna sätta hela elsystemet ur funktion, ens på en nyare BMW.
Har testat både det nya och det gamla batteriet med starthjälp, samma sak, startar inte. Läste lite skräckhistorier om att det gan bränna saker om man stoppar i ett starkare batteri?
Men känns som att det vore konstigt att saker borde gå sönder om bilen inte ens har startat?
Du kan inte bränna någon, batteriet har större volym , tänk dig ett badkar på 80 liter med 50mm avlopp, nu har du 100 liter med 50 mm avlopp.

För att förklara det på ett ungefär.

Vet inte hur det är på e90 men ibland behöver man gå in i en meny och ställa in vilket batteri man har.

Men varför var batteriet helt slut har du kollat laddning etc?
Tycker det låter som att du har bränt huvudsäkringen. Men vart den sitter har jag ingen aning om.
Det var väl ett 12V batteri du fick och inte ett 24V? Tänkte om du kanske fick fel batteri av någon anledning eftersom du var i en batteributik.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs skulle det kunna inträffa rent teoretiskt, men i praktiken tror jag inte det eftersom 24V-batterierna brukar vara rätt stora.

Det sitter väl en batterifrånskiljare som skall klippa av strömförsörningen vid en olycka!?
Den brukar sitta i direkt anslutning till pluspolen - kolla så att den inte har löst ut. Mät strömen på polerna och direkt efter frånskiljaren - har du ingen ström efter frånskiljaren är det den som löst ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Se om du kan mäta dej fram till ström någonstans.
Över batteripolerna och även i motorrummet.
Kan ju va en trasig säkring vid batteriet.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Johan B , du han före..

mvh
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Batterikabeln eller startmotor.....

Pröva å mät på starten på båda polerna har du plusspänning fram (grova kabeln) mät när en kompis trycker på starten med. Spänningen får inte dippa under 11,5 volt. Gör den de är de batterikabel...

Om inte mät styrström en till starten när kompisen trycker på knappen. Har du spänning fram då e starten kass! Om du inte har de är de problem startspärr/cas
Sök lite på google battery replacement bmw e90, ver som många skriver att bmw måste ställa in vilken kapacitet det är på batteriet, men man tycker ju att den borde starta ändå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Programeringen av kapaciteten har bara att göra med hur generatorn tillåts ladda batteriet genom IBS-systemet. Hur nödvändig en programering är, tvistar de lärda om - vissa säger att det alltid skall göras vid batteribyte, vissa säger att man bara behöver programera om man byter kapacitet ("storlek") på batteriet och andra säger att det inte spelar någon större roll alls...

I vilket fall behövs det ingen programering för att bilen skall starta om det nya batteriet är fräscht och laddat.

Det är väldigt ovanligt, men det kan vara så att det nya batteriet är kass redan som nytt pga fabrikationsfel - så mät spänningen på det och mät även vid startögonblicket så inte spänningen droppar helt vid belastning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Var idag ute i garaget och skiftade batteri i min 320 -07.

Batteriet var från 07 vilket man kunde se på ena polen
där tillverkningsmånad och år är instansat. Alltså dax
att byta ut. Vilket även märktes på startvilligheten.
Startmotorn snurrade inte på som man förväntade sej,
speciellt vid kall väderlek.Rattlåset tog ibland lite tid.

Ersättningsbatteriet var ett BMW 80ah mot orginal 70ah

Har ingen IBS på minuspolen, men förmodligen en
frånskiljare på plus pga att det var kopplat en kabel på denna-
ett kontaktstycke med troligen två kablar i

Bilen startade direkt efter bytet men klockan behövde ställas om
och tripp tror jag tappade minnet. Övriga service datum var intakta.
Laddar ni aldrig batterierna under tiden ni äger bilen?
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
absolut, men jag använder bilen oftare än den laddas :)
Man bör minst ladda 2ggr per år en gång innan vintern och en gång efter vintern.
Hade jag tillgång till eluttag där jag parkerar bilen så skulle jag ladda oftare än så.
Kan berätta nu att jag tog ur batteriet och lät bilen stå utan batteri i ett dygn.
Nu ikväll när jag satte i det igen så startade biljäveln :)
Men nu har jag cirka 9000 felkoder ist!
Ska in med den på verkstad och släcka felkoder samt koda om batteriet, hoppas det blir bra sen!
Men nu är man iaf en erfarenhet rikare att man inte ska jävlas med elen på en bmw :)
Det var bättre förr... För mycket ettor och nollor i dagens bilar :)
Delorian menar du att du laddar batteriet med batteriladdare även om du kör med bilen dagligen? Har aldrig hört talas om att man behöver göra det.
Jag kör bilen 2 vardagar ungefär och varje helg och brukar ladda 2ggr per år.

Varför skulle man inte ladda upp batteriet åtminstone nån gång per år bara för att man kör varje dag någon speciell anledning?
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Kan det varit startspärren som ställt sig på tvären?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.