AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.446

Synpunkter på konfiguration

Vad tror ni om denna konfiguration?
Jag kommer att köra bilen mest i Sthlm, i stadstrafik. Inte så mycket mörkerkörning eller landsvägkörning. Planerar lite bilsemestrar i Europa.
Den är lite dyr men jag är förtjust i prylar. Alternativet är att strunta i prestanda och köra på en 520d xdrive och spara ca 100k.

Din konfiguration
Totalpris ca 699.000
Tillval ca 176.000

Vald extrautrustning
530d xDrive Touring

Safirsvart metallic
Läder Dakota Svart (Del av Sportpaket)
Komfortstolar
LM Fälg Stjärneker 365 18" (Del av Sportpaket)

Komfortpaket (Del av Navigationspaket)

Navigationspaket

Sportpaket

Extrautrustning
Auto Start Stop Funktion
Brake Energy Regeneration
Eluppvärmd ratt (Del av Komfortpaket)
Runflat däck
Automatisk sportväxellåda med Steptronic
Automatisk bakluckeöppning
Komfortöppning
Takreling (Del av Komfortpaket)
Dragkrok infällbar
Backkamera
Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar, elektriskt infällbara Automatiskt avbländbar innerbackspegel (Del av Komfortpaket) Komfortstol fram, el. inställbar (Del av Sportpaket)
Svankstöd
Stolsvärme fram
Ambient light
Strålkastarspolare
Park Distance Control (PDC) Bak och fram (Del av Komfortpaket) Klimatautomatik (Del av Komfortpaket)
Kupevärmare med Fjärrkontroll
Extra 12 Voltsuttag
Aktiv fartpilot med Stop&Go
Surround View
Navigationssystem Professional (Del av Navigationspaket)
Harman Kardon högtalarsystem
TeleServices
ConnectedDrive Services
Remote Services (Del av Navigationspaket)
BMW Apps (Del av Navigationspaket)
Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning (Del av Komfortpaket) 6NS Traffic Information
Multifunktionell instrumentdisplay
M Lädersportratt (Del av Sportpaket)
Individual Högglans Shadowline
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
De av mina tillval som jag tycker fungerar bra eller som jag uppskattar väldigt mycket är:

1.) Adaptiva farthållaren.

2.) Backkameran.

3.) Automatiska hel/halvljusomkopplaren (har du valt till det eller ingår det i något av paketen?)

4.) USB anslutning (just nu har jag över 7000 låter på 64-Gbyte-minnet)

5.) Extra el/cigg-uttag.

Däremot tycker mina gamla öron att mellanljudsystemet (Hi-Fi) räcker väl till.

Det jag ångrar lite att jag inte valde till är:

1.) Adaptiva kurvljus.

2.) Komfortstolar (Jag har sportstolarna)

3.) Ställbara fjädringen som har läget "COMFORT"

Det jag inte ångrar att jag avstod från är:

1.) Taklucka

2.) Navigator (har en enkel Garmin fäst på en arm som duger bra.)

Dessutom har jag både elektrisk och bränsledriven värmare plus elvärme i baksätet.

Kanske lite onödiga tillval jag har är:

1.) Bagagepaketet

2.) Lufttryck och tempmätare för hjulen.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Jag är också lite osäker på navi. Ska jag välja bättre fjädring.
Anledning till navivalet är att det ingick lite annat i paketet som jag ville ha.
Är hifi tillräckligt bra menar du?

Hur är det med heads-up?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag gjorde en hel del research på F11 innan jag bestämde mig för att beställa en X5:a istället.

Jag tycker absolut att du ska behålla navigationspaketet, jag tror att mycket andra intressanta saker kommer att hända inom det området, samt att jag tror många har det som ett "krav" i nästa led om man väljer en 530. En 520d tror jag inte lika många förväntar sig ska ha nav.

HIFI räcker långt, men kostnaden är numer mindre mellan HIFI och HK (som är riktigt bra nu), så det är något att fundera på.

Jag tycker att Panoramaglasluckan gör ganska mycket för rymden i bilen. Trots att femman är en ganska stor bil, så upplever jag den som ganska instängd utan panorama.

Dynamic Damper Control var ett självklart kryss efter en längre provkörning. Både att kunna göra bilen styvare vid behov, men framförallt mjukare på dessa vägar uppskattades med 19-tummarna som satt på bilen.

Annan teknik som kan vara intressant är LED-strålkastare, komfortstolar och har du ändå valt den adaptiva farthållaren så är det lika bra att ta steget upp och välja till Driving Assistant Plus och få med köassistent och lite annat smått och gott.

En hel del av dessa tillval blir också billigare om man valt M-sportpaketet som jag tycker lyfter bilen, men det är ju en smaksak.

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Fin spec,
Tycker också att du ska behålla navigationspaketet, lyfter interiören och gör allamenyer i iDriven snyggare förutom att erbjuda navigation. Med dieselvärmaren kan du dessutom starta den via din telefon vilket är smidigt. Just dieselvärmaren är skäl att avstå M-sport då de inte går att kombinera.

Övriga kommentarer:
-ska du inte ta ett ljusare skinn, ambient light blir väldigt mysigt med ljusare interiör. Ljuset drunknar lite i svar klädsel.
-Glöm inte RTTI till navigationspaketet, sörskilt om du kör mest i Stockholm. Se separat tråd om RTTI.
-Ta 4-zons klima, komfortmunstyckena fram är guld värda refucerar draget från AC:n varma dagar avsevärt. Hade det i min förra och tog det inte i min nuvarande av olika anledningar. Ångrade jag direkt!! Dessutom luftutsläpp i B-stolparna, manöverpanel bak (ser lyxigt ut) samt belysts vred till ventilationsgallren fram till höger och vänter.
-jag älskar head-up, prova.

I övrigt som Acey sa, ev LED-strålkastare samt driving assistant plus om du ändå tar aktiv farthållare.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
ledsen för ipad-sjukan i mitt inlägg.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Köassistenten får man dock inte till xDrive-bilar.

Det ska naturligtvis stå: komfortmunstyckena reducerar draget" i mitt första inlägg, inte refucerar.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bra spec. Jag har navi för för första gången och är jättenöjd med den. Även om man får minst samma eller bättre funktionalitet med en enkel Garmin så är det inte samma sak som att ha den integrerad med bilen och dessutom få den stora skärmen. Glöm inte RTTI. Jag har speed limit info också och det är en jättebra grej.

Är man seriöst musikintresserad är HK ett minimum. Är man riktig audiofil så bör man nog välja B&O.

Jag har de variabla dämparna för andra gången och de är ett självklart tillval.

Det jag saknar i min bil är självklart en sexcylindrig motor, adaptiv farthållare och comfort access. Den dieseldrivna värmaren hade varit fint också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.