|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 20 L dunk helsyntets ATF mobil som blivit över, fungerar denna i manuella lådan? Jag har ett svagt minne jag stoppat det i en bmw förut. Samt vad ska det vara i bakaxeln? Vad och mineral eller syntet? Köpt en 02 utan nån större servicehistoria och tänkte göra en lite större service. Tack på förhand! /Håkan | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vanlig ATF-olja användes i flera framförallt äldre lådor. Exempel från mina egna bilar är Getrag 260/5 och Getrag 260/6 (sitter bland annat på M20- respektive M30-motorerna). Nu finns i princip bara ATF med Dexron III liknande klassning, så jag antar det är en dunk med den typ av olja du har. Dexron III klassningen är inte längre aktiv, så inga oljor kan längre klassificeras som detta - däremot brukar tillverkarna referera till denna klassificering och säga att oljan har dessa egenskaper som motsvarar denna klassificering. ATF-olja är oftast mineral eller halvsyntet (de kan vara helsyntet också men då det inte behövs för att uppfylla klassificeringen så är det lite ovanligare). Jag har inga belägg för detta, men det är inte omöjligt att helsyntet skulle kunna vara mer lättflytande när det är riktigt kallt. Sen har troligtvis helsyntet en lite längre livslängd, men har även för detta inga riktiga belägg. Men nu pratar vi om tiotusentals mil. Kanske mineral behöver bytas efter 20 000 mil och helsyntet 30 000 mil. Om växellådan är specifierad att klara av ATF så spelar livslängden på mineral vs helsyntet ingen roll då bilen ändåså har rostat upp innan det är dags för ett nytt byte :-) Vad det gäller olja i växellådor till E39 har jag dålig koll, speciellt för dieselmodeller. Det brukar dock finnas en klisterlapp på växellådan som anger vilken typ av olja som den vill ha. Eller har man tur så är det fortfarande en "riktig" instruktionsbok till den här bilen och det står angivet där. Till bakaxeln kan jag direkt säga att där ska du absolut inte hälla i ATF-olja. Denna typ av kugghjul har högre tryck mellan sina tänder så att säga, och därmed behövs lite extra tillsatser i oljan (EP-tillsatser) för att hantera detta. Dessa oljor med EP-tillsatser brukar oftast vara klassificerade som API GL-5 oljor. De här EP-tillsatserna brukar vara aggresiva mot gulmetaller varför de är oftast olämpliga i vanliga manuella lådor. Skulle du ha en bromsad differential (vilket jag tror är ganska ovanligt på E39) så kräver den en speciell olja. Däremot skulle man råka ha en olja som är till för en bromsad differential i en BMW så fungerar den precis lika fint i en öppen differential i en BMW. För E30/E34 använde man antingen Castrol SAF-XO 75W-90 (öppen) eller Castrol SAF-XJ 75W-140 (bromsad) olja i bakaxeln. Nu har dessa bytt namn till Castrol Syntrax Long Life 75W-90 respektive Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. Är dock osäker på vad E39 vill ha. Vid osäkerhet, bara pinna in till BMW och köp några liter. Du kommer garanterat att få någon av de två ovanstående Castrol-oljorna jag nämnde ovan. |
|
Tack för tipsen! Jag ska ta den på lyften nån dag och kolla efter dekal på vxllådan. Tänkte bara att om jag byter då vet jag att det är bytt även om det funkar fint. Mvh/Håkan |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, byte av olja någon gång i en bils liv skadar aldrig (speciellt om man inte har någon pålitligt historik om vare sig service eller körsträcka). Kollade i en E39-manual och där står det "Permanently filled, no oil changes". Hmmmm, är nog säkert fint de första 10 000 milen då tillverkaren tänkt att bilen ska leva - men har man tänkt låta bilen rulla många bil är min åsikt att det ska bytas (tex vid 15 000 - 20 000 mil kan vara lämpligt riktmärke). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.