|
|
|
|---|---|
|
Hej. Modell: 325i, E46 Fyllde på motorolja idag i bilen. Samtidigt tar jag en titt på kylarvätskan och märker att det saknas där också(kanske därför oljan var låg). Fyller på några deciliter och parkerar bilen. Timmar efter märker man att vätskan försvunnit. Tar en titt under bilen utan att hitta en pöl och givaren har inte gett en signal heller hela den här tiden! Kan det vara vattenpump som strular eller någon annan typ av läckage? BMW,The Ultimate Driving Machine ! | |
|
Om vattenpumpen börjar läcka borde du märka detta med att det droppar vatten under den. Försvinner det mycket vatten ?? Kolla alla slangar mm. som du kan se i motorrummet efter läkage. Oljenivån har inte något att göra med vattnet. |
|
|
Hur mycket är "några deciliter"? Hur långt upp var mätstickan i exp.kärlet när du öppnade locket? Systemet rymmer väl typ nästan tio liter kylarvätska om jag inte minns fel och kollar man nivån när motorn är kall kan det vara lägre nivå än om man kollar när motorn är lite varmare. Vattenpumpen på M54-motorn har tyvärr inget skvallerhål som börjar läcka ut vätska innan pumpen ger upp helt - ofta blir det generalras på pumpen utan tydliga varningssignaler. Då läcker vattnet ut snabbt... Hur långt har bilen gått? Hur mycket olja drar den? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ber om ursäkt för att jag skrev att det borde synas under vattenpumpen , Tack Johan B för upplysningen om att skvallerhålet saknas, borde ha vetat detta då jag själv var med o bytte min vattenpump. |
|
|
Fyllde på 5 dl för att vara exakt. Efter några timmar så hade en del runnit ur. Stickan var någon cm under kärlet och fick upp det en cm över kärlet till max nivå. Finner det konstigt att givaren fortfarande inte gett signal att det saknas vatten. Fyllde på 3 dl till för att få upp stickan igen och kunde inte se någon läckage längs slangarna. Kan det vara så att läckan ligger efter när termostaten öppnat och vattnet går längs kylaren in i motorn? Någon som har någon erfarenhet om det? Bilen har rullat lite över 14 000 mil. Hur mycket olja den drar är väldigt svårt att säga, men en liter har ju gått sen man gjorde oljebyte på det. Ungefär 50 mil, väldigt grovt sagt. BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
|
Jag tror inte givaren ger utslag innan expansions kärlet är helt tomt . Fast din oljekonsumtion låter inte bra om den tar 1liter olja på 50mil.. 1liter på 100mil säger Bmw är normalt men det är också för mycket.. |
|
|
Förut gick givaren på när jag hade för lite vatten, men då kanske det var helt slut. Minns inte riktigt hur det var. Det här mer oljan är en väldigt grov uppskattning. Kan likaväl vara uppemot 100 mil på en liter. Tror inte det är några problem med oljekonsumtionen. BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.