|
|
|
|---|---|
|
Otroligt snabb fråga: Var alla åttaseriebilar utrustade med airbag i ratten? | |
| svar nej | |
|
Hur vet man om de var utrustade från fabrik? Jag har varit och tittat på två 91:or. En som hade airbag och en som saknade. Ingen av dem har dock det listat som utrustning om man kör i en VIN-decoder. När blev det standard? |
|
|
Är du säker på att airbagen är inkopplad. Det kan ju vara någon som bytt till en byte ratt med airbag bara! Och då ska du var extra noga med att bagen är kortsluten o jordad, för annars är den en risk. Kan explodera av statisk elektricitet om det vill sig illa. /F1 |
|
|
Har någon av dem orange krockgivare under huven? Länk Standard: I USA var det standard, däremot kom det på lite olika tidpunkt i övriga världen. Men för de flesta länder var det standard till 1993årsmodell, gäller Sverige och Tyskland (kan finnas någon 850CiA-93 i Tyskland som har M-ratt utan airbag i och med att åtminstone E34 gick att få med den på 93:or i Tyskland). Det finns yngre bilar utan, bland annat en 95a i England. |
|
|
Hej, har en från -91 som är import från Tyskland. Den har airbag men det nämns inte i utr-listan. Måhända att det går att utläsa utifrån vilken ratt den har/hade från fabrik. Min hade 240. Stephan, du kunde väl valt en bil med ett städat motorrum som exempel!! Med vänlig hälsning Daniel Länk Progress through pain |
|
| Daniel; Kod 240 är airbagratt i läder. Det var enda bilden som fanns att tillgå :) | |
|
Då är jag med... Slog chassinumren på de två bilarna, och mycket riktigt så var det så att den som faktiskt hade airbag (eller åtminstone en ratt som det stod "airbag" på) hade kod "240A" ifrån fabrik. Vad gäller den andra bilen så nämns ingen specifik kod för ratten i utrustningslistan. Airbagsensorerna tänkte jag dock inte på att titta på när jag var och kikade på bilen. Så det får bli ett återbesök! Bilen har stått avställd ett bra tag och vid första besiktningen efter avställningsperioden fick den backning på bl. a. airbagen. Vid återbesiktning fyra dagar senare så var det dock fixat (alternativt släckt lampa?). |
|
|
Floppa: De koder som förekommer för att visa vilken ratt det är + airbagkoder är: S240: Airbagratt i läder, en typ utan blå/vitt BMWemblem för modellår 1990-1994 och sedan en annan för modellår 1995- S241: Samma airbagratt, men inkluderar passagerar-airbag i samma kod. S243: Passagerar-airbag, finns när ratten är antingen S255 eller S710. S255: Treekrad sportratt, mycket vanlig i Italien, en sort för modellår 1994 (tunnare) och sedan en annan för 1995- S710: M-ratt med airbag, har tumgrepp, finns från modellår 1994- Sedan fanns det som tillval S708 M-ratt utan airbag och en treekrad sportratt som ser likadan ut som 94ans S255 ratt Länk som jag förstår det är det den sista man har om inget står i listan. Vill du se bilder så finns alla utom standard sportratten visade här Länk Om man letar efter orange airbagsensoren så kommer man inte hitta dem på yngre bilar, från ca 94årsmodell och senare. BMW hittade då en annan lösning. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.