|
|
|
|---|---|
|
Denna fråga dyker säkert upp hela tiden men… jag har fått ett första affärsförslag på en 530d xdrive touring fabriksny. Jag är inte van att köpa BMW så jag tänkte höra ungefär hur mycket rabatt jag kan förvänta mig. Listpris inkl optionen hamnar på ca 651K. Affärsförslaget ligger på 602K, så ca 9.2% rabatt totalt. För min inbytesbil vill de ge ca 20K mindre än en Volvohandlare. Vad kan jag förvänta mig i rabatt ungefär på en sån här bil? Mäts säljarna på kvartalsförsäljning dvs får man en bättre affär i slutet på sista kvartalet? Jag har inte bråttom men ibland har ju säljarna det. Tack på förhand! | |
|
Är det ramavtal via företag eller privat? Ramavtal brukar ge 10-11% på listpriset men inte på businessmodeller eller paket. Här på forumet verkar man ha haft varierande framgång när det gäller att få rabatt på utrustning utöver en redan rabatterad modell. Privat verkar det handla om 8-9% rabatt på listpriset. Som vanligt ska man väl försöka förhandla på vinterhjul, extra mattor m.m. |
|
|
9,2% ser väl rätt bra ut för ett privatköp, MEN det som krånglar till bedömningen är ju inbytet vid privatköp. Skulle du få 15% rabatt och kasst inbytespris så kan det öndå vara en dålig affär precis som 5% rabatt och bra inbytespris kan vara en bra affär. Sen som föregående talare sagt så är det beror ju rabatten på om det ligger en kraftigt rabatterad kampanjbil i botten etc. Du har ju iaf ett referensvärde på inbytet från en annan handlare, försök höja inbytespriset på din bil. 20 k lägre inbytespris är ju 3% skillnad i rabatt s.a.s. Det resonemanget bygger dock på allt annat lika i affärsuppläggen. |
|
| Ledsen för stavfel och grammatik, skrev på padda och för snabbt... | |
|
...eller kanske prova att sälja bilen privat. Det gör troligen totalkalkylen ännu bättre. 8-9% är riktigt bra som privatperson hos BMW. Oftast börjar fighten kring 6-7% men mycket mer än 8-9% är svårt som privatperson om du inte köper väldigt många bilar ofta av samma handlare. |
|
|
Tack för svaren! Priset jag fått är inte kopplat till inbytesbilen så den skulle jag kunna sälja privat och få bättre för. Är det lättare att få säljaren att lägga till någon option billigt eller är det sak samma? Hur brukar det se ut mellan olika BMW-handlare? Jag har 3 st tillgängliga i Sthlmstrakten om man räknar med Uppsala. Brukar det vara stor skillnad mellan tex Bilia, Bavaria och övriga? |
|
|
Självklart ska du låta be om offert från alla. Det kan skilja mer än du tror. ------- //Lövet |
|
|
BMW SE har riktlinjer som alla ÅF egentligen skall följa. Men det är i teorin det... Maila runt till så många ÅF du kan! Jag gjorde så en gång och köpte min bil 6 mil längre bort än vad jag först hade tänkt mig efter att ha fått bättre rabatt. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Första inlägget...tänkte bara uppmärksamma att rabatten är ca 7,5% om det spelar nån roll... /Thomad |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.