|
|
|
|---|---|
|
Har i flera veckor nu stökat runt med min E39, 523iA -98 som överhettar. Har gjort allt som många av er tipsat om i andra trådar. Tack för alla bra tips! Kom till slut fram till att den läcker eftersom jag senaste gångerna när jag felsökt måste fylla på, kan max åka 1km. Värmen funkar. Vid het motor är enda slangen som blir hård och varm den övre på höger sida om kylaren (om man står framför motorutrymmet). Värmen funkar när det väl finns kylarvätska... Bestämde att ta den till verkstan till slut. Fick den provtryckt hos verkstad "Y" och då sipprade det från/runt/vid termohuset vilket jag själv såg. Kanon tänkte jag, hellre det än kylaren t ex! Av olika anledningar fick jag en akut tid hos en annan verkstad som börjar på M och har en gul skylt ;) Denna lät bilen gå varm (de provtryckte inte eftersom utrustningen var på villovägar). Då fick jag besked att det sipprar/droppar från nedre högerdel på expansionskärlet enligt honom. Inget syntes från termohuset!? 1. Så...kan det vara så att provtryckningen vid verkstad "Y" gjorde att huset läckte men inte vid kylaren? I så fall har jag minst två problem som måste åtgärdas. 2. Hans förslag är att byta hela kylaren. Fick ok på att köpa in en egen för att kapa något i kostnaderna eftersom detta kommer att landa på minst 6000kr (både kylare å termostat+termohus). De var ej sugna på att bara byta expansionskärl eftersom de menade att tiden att göra jobbet skulle ändå göra att det vart nästan lika dyrt än att byta hela kylaren pga allt pillande. Har ni vart med om detta hos en verkstad? Självklart vill jag att de kollar att det inte bara är en slang t ex innan jag köper ny kylare. 3. Tips på vart man hittar en billig kylare mm? Är riktigt less på detta och trodde inte det skulle bli så jäkla dyrt så jag vill självklart försöka spara där det går. 6-700kr är mycket för en bil som är värd ca 30K :( Den har dock bara gått drygt 13000 mil och stått i garaget många av åren + pedantskött av en Gubbe. Fin bil, fult kylsystem.. Tack! | |
| Du kan även lämna din kylare till en kylarmakare för renovering finns flera stycken i Sthlm sen kan du även köpa en ny hos tex. Www.malmobilkyl.se | |
| Blev fel www.malmobilkyl.com | |
|
Kolla med www.mister-auto.se eller www.reservdelar24.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag köpte en ny kylare till min Passat på ebay för 470kr fraktat, haha älskar Tyskland alltså! | |
|
@johan, ska kolla in de siterna! Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ev beställer så det verkligen blir rätt modell? Vet ej om jag litar på att scrolla fram årsmodell + motor å sen bara välja... Är det ingen av er andra som har någon åsikt om priset de vill ha (totti minst 6-7000 för kylare, termostat+hus ) och att de/han INTE vill byta exp.kärlet (lite märkligt enligt mig men det kanske är praxis hos verkstäder)? Tack :P |
|
|
Enklaste sättet att få rätt produktversion, är nog att först gå in på www.realoem.com och knappa in sitt chassinummer (sista sju tecknen) och där ta fram BMW:s originalart.nr. Därefter använder du det art.nr som "sökord" när du är på en reservdels-site. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skitbra Johan, tack! OK...gick in på realoem. Knappade in sista sju siffrorna "BT62812". Kylaren som visas överst ser ut som en komplett kylare med exp.kärl, denn har nr "17111427153". Gick in på reservdelar24.se och sökte på numret. 4 st objekt fanns. Det skiljer rätt mycket i pris SAMT att måtten varierar med som mest 2 cm. Vad jag kan avgöra kanske artnr "D7B005TT" funkar? Vad mes med "optionell automatväxel" (min bmw har automat). Magkänslan säger att en rookie som jag på reservdelsbeställningar behöver någon som säger Rätt tänkt ;) Något visst märke som jag ska undvika? |
|
| De finns en kylslinga för automatlådan i kylaren! | |
| Ernst, du har PM. | |
|
Har nu letat runt på Reloem.com samt vidare på reservdelar24.se. Min bil har chassinr BT62812 och tillverkningsmånad 06/1998, AC och klimatanläggning (dvs man kan ställa in exakta gradantal på förar och passagerarsidan) har den oxå. Mina konkreta frågor är nu: 1. Är det översta bilden som från realoem som ger mig Korrekt nr 17111427153 för Hela kylaren (finns ju flera bilden som inkluderar kylaren och därmed skulle andra nr vara relevanta)? 2. På reservdelar24.se ger nr 17111427153 ett antal olika kylare. Första valet D7B005TT säger "till årsmodell : 09/1998". Betyder det att den passar bilar tillverkade fr o m 09/1998 , dvs passar ej min bil alltså? Andra valet 60062201 och tredje valet 58247 passar endast för bilar utan AC. Sista valet 050950N verkar ok men "från årsmodell : 07/1988 till årsmodell : 09/1990" förbryllar mig. Försöker dem säga att kylaren passar bilar tillverkade från 09/1990 till 07/1998 dvs den ska passa min bil? Skulle inte lägga ner så här mycket tid på att hitta rätt men jag sparar direkt drygt 2000kr om jag nu lyckas hitta en passande kylare :) Så stort tack om nån kan skapa lite klarhet i hur jag ska tänka för att hitta rätt kylare! |
|
|
Som jag förstår det ska du ha artikelnummer 17111740699 för manuell, med AC, tillochmed 09/98. Alltså Länk När du har artikelnumret kan du gå in på schmiedmann.se och söka efter det, så står det i klartext vilken bil den passar. Realoem kan ibland vara lite kantigt.. -- Markus |
|
|
Enl RealOem är 17111427153 för bilar utan AC. 17111740699 är för bilar med AC. Gäller bilar tillverkade 96-98/09. D7B005TT, 60062201 och 58247 motsvarar alla -153 dvs utan AC och 96-98/09 (ej -99 och framåt) enl RealOem. 050950N är samma som de ovan men en "varmt klimat"-version. Datumen är nog bara satta lite hur som helst då det antagligen inte är en variant de normalt säljer. |
|
|
Jag beställde nyss en kylare till polaren för 820 med frakt från Tyskland. Vill Mekonomen ha 5200 kr för den svarta plastflaskan som är expansionskärlet? |
|
| @Lasse. Nej de vägrar byta enbart expansionskärlet trots att läckan kommer från skarven mellan exp.kärlet och själva ramen. 5200 inkl jobbet, mycket pengar om det bara är en spricka i exp kärlet... | |
|
@matji/Sunkmarkus... Min bil har Automatlåda+AC (å klimatanläggning) så det är 17111740699 som borde gälla ser jag nu på realoem, lätt att missa det på sidan: Länk. Sökte vidare på reservdelar24 som gav resultatet Länk Här verkar samtliga utom den sista (ej för varma klimatzoner) vara alternativ som uppfyller AC + Automat. Är det bara 051080N som stödjer klimatanläggning i kombo med AC+Automat alltså? Skitsvårt att veta om de andra stödjer det också fast det bara inte är utskrivet på sidan... Något annat jag ska tänka på innan jag beställer? Tror jag beställer termostat+hus och vattenpump på en gång så slipper jag riskera att de är orsaken till mina problem...de ska ju ändå skruva isär bilen så... Nära nu ;)! |
|
|
Har du bytt visco-kopplingen på den? (Jag tänkte på överhettningsproblemen) |
|
|
Alltså.. när man talar om trollen. ;) Länk -- Markus |
|
| Lock och slangar. | |
|
Detta är nu löst. Bytte termostat + hus samt moterade nya kylaren som jag köpte av majtii här på forumet (tack för smidig affär och hjälpen). Vad som var felet är alltså fortfarande oklart. Tack alla för hjälp i detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.