AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.588

Någon som köpt RTTI till sin nya femma?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Eftersom få spontanläser i forumet för nav så gör jag en potentiell crosspost här...

Har du köpt och testat RTTI till din nya femserie?

Hittat bilder någonstans på BMW:s RTTI i Sverige? Vilken täckning har vi över landet och hur mycket info i resp stad/väg? Det man hittar på Youtube är ju från länder med stora städer och där RTTI funnits flera år.

"RTTI från BMW Assist övervakar i realtid både motorvägar, landsvägar och många stadsgator. Så fort det bildas en kö eller andra hinder, får du tack vare RTTI direkt veta det, så att du kan ta en alternativ väg, med information om trafi ksituationen där. Med RTTI kommer du inte bara till målet tidigare – utan också mer avspänd."
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har det till min nya F11 som jag hämtade 1:a november. Jag bor i storgöteborg och här täcks E6:an och alla större genomfartsleder in. De första dagarna tyckte jag inte att det funkade så bra men nu har jag märkt att det fungerar bättre och bättre.

I morse höll man på att laga räcken i södergående riktning på E6:an söder om Göteborg så att det bildades köer och dessa var markerade på RTTI när jag passerade i motsatt riktning. Som vanligt så släpar systemet efter så när köerna börjar bildas så ser man inte det på kartan och det ligger kvar i kartan efter att köerna har försvunnit. Jag tycker ändå att det fungerar hyfsat men det är inte lika bra som t.ex. Waze.

Jag ska bila till Österrike i februari och ser fram emot att testa RTTI i Tyskland.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag har det också i min, bor i Stockholm och använder det varje dag. Som Gorban säger så är det inte sekunduppdatering men jag upplever att det är tillräckligt bra. I Stockholm täcks alla stora infartsleder samt större gator inne i city. Är faktiskt överraskad över täckningen i och omkring Stockholm då denna funktion inte funnits tidigare vad jag förstår.

Det är smidigt att man kan lägga in trafikinformationen som en standardinställning så att aktuell trafiksituation alltid visas på kartbilden oavsett om man har lagt in en destination eller inte utan att behöva gå in och välja "karta med trafikmeddelanden" för att få aktuell status. Flödet visas i grönt, gult och rött bredvid själva vägen på kartbilden och visar flödet i båda körriktningarna.

Jag använder det varje dag,särskilt hem från jobbet genom att starta naven och välja min hemadress via snabbval, relativt omgående föreslår systemet en alternativ väg med angivelse av tidsbesparing samt skillnad i körsträcka.

Jag rekommenderar det till alla som köper navigationssystemet. Fungerar väl och känns också som en funktion som ska finnas i navigationssystemet för att få ut mesta möjliga av det. Priset är i sammanhanget också OK.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Varje morgon när jag ska till jobbet så lägger jag in adressen med en snabbvalsknapp och ser då hur mycket "plusstid" som RTTI lägger till resan och då vet jag om det är köer på vägen.
Mi
1.167
Micleg
Ja priset för RTTI är ju så litet att man undrar varför det inte redan ingår i navigationspaketet... Kommer nog bli en del bilar som saknar detta framgent och det är synd för eftermarknaden.

Om någon av er tar en bild någon gång som visar "typisk täckning" i era städer så lägg gärna upp en länk här.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
ja, med tanke på det lilla tillägget för RTTI är det en no-brainer om man väljer Navigationspaketet. Och här undrar jag återigen hur man tänker i Sverige. RTTI ingår i navigationspaketet i UK, exempelvis. Blev själv förvånad att det dök up som ett separat inslag i den svenska listan.

Kanske för att man inte visste hur pålitligt det är, månne?

När jag tog hem bilen från det engelska landet i väst hade jag RTTI-täckning hela vägen hem och det märktes. Jag dirigerades in på vägar jag aldrig kört på innan (och jag har kört en del i Ruhrområdet och norra Tyskland i ett tidigare uppdrag) men jag stod aldrig i kö under de 112 mil jag hade hem - trots rejält med trafik! Nöjd konsument, med andra ord :)

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: BMW är mindre konkurrensutsatta i Sverige och passar helt enkelt på att ta extra för saker som är standard på många andra marknader. Det får väl ses som ett historiskt trendbrott att Navigationen ingår "gratis" i komfortpaketet till X5 exempelvis (RTTI är fortfarande ett tillval dock).

RTTI har funkat bra de gånger jag testat i Stockholmsområdet, däremot så är lokalkunskap ändå svårslaget när det gäller att navigera i köer i Stockholm.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - På vilket sätt är BMW mindre konkurrensutsatta i Sverige?

Såvitt jag förstår är det samma konkurrenter till BMW som på andra marknader. I Sverige har man ju dessutom Volvo som "defaultvärde" för många tjänstebils-/förmånbilsköpare att slåss med. Finns ju inte samma set-up i Storbritannien, exempelvis. Eller i Tyskland.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: Konkurrensen är större i samtliga segment i Storbritannien än här. Ford är marknadsledande, och även Opel och VW är stora. Marknaden för större bilar är betydligt mindre än vad vi har i Sverige. De 5 mest sålda bilarna i England 2013 var Ford Fiesta, Ford Focus, Opel Astra, Opel Corsa och Volkswagen Golf. Pris är en betydligt viktigare faktor än i Sverige, och kriget om marknadsandelar, mot förvisso samma konkurrenter som här + Jaguar, är betydligt hårdare.

Visst gör en totalt sett högre volym att marginalerna kan vara något lägre, men BMW skulle självklart hellre ha en svensk prissättning i England om de bara kunnat.

Det är en ganska skön symbios här i Sverige, även om BMW irriterat en hel del konkurrenter med kraftiga rabatter och attraktiva paket för tjänstebilsförare. Frågan är om det kommer fortsätta nu när VDn Peter Witt fått sluta efter kort tid?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - tror vi talar förbi varandra lite här. Eftersom tråden ligger under "5-serieforumet" så var min fråga riktad till det "större premiumsegmentet", eller vad det segment kallas där 5:an huserar.

----
BMW CS/SC #6212
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Körde RTTI idag på väg hem och tittade extra noggrannt och idag stämde det i stort sett på metern. Precis där rödmarkeringen började på kartan började också kön, det var i millimeterprecision :-)
Mi
1.167
Micleg
Haha! Måste byta till nyare modell så jag får RTTI :)

Tillhör ju dom som blev snuvade på SIM-kortsversionen av nya navigatorn i och med F31. Kollade med BMW och "visst, det är samma utrustning som i Tyskland men vi har inte infrastruktur än för RTTI". Sure. Trodde inte på det för ett ögonblick och mycket riktigt gick det inte att uppgradera för det finns inte alls allt i min bil, så som dom sa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.