|
|
|
|---|---|
|
Hej Min motor dör upp till 4 gånger men startar på 5:e försöket. Den går ett par sekunder och dör. Men alltid på 5:e startar den, krävs aldrig fler försök än så. Detta fenomen har jag upptäckt förekommer mest när motorn är lite ljummen. Dvs när jag haft motorvärmaren på. Eller när jag låtit bilen stå i ett par timmar o ska använda bilen igen o den är lite ljummen. Det har varit såhär i nåt år nu. En gång i veckan kanske. Nu kanske två gånger i veckan på sistone. Börjar bli irriterande. Går utmärkt i övrigt. Vad kan det vara? Har sökt men hittar inget liknande. | |
|
Jag tror att en felkodsavläsning behövs. Låter lite som det kan vara kamaxelpositionsgivare som spökar. Men som sagt, börja med att ta ur felkoder. Min bil: Länk |
|
|
Skulle också gissa på en trasig givare - vevaxelgivaren brukar ge startproblem, men även kamaxelgivaren (givarna) kan ställa till det. Får du inte ut någon felkod kan det vara läge att kolla bränsletrycket vid start - kan vara backventilen som gör att trycket försvinner, men då borde den göra likadant vid kallstart... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Fortfarande samma problem men aldrig någonsin vid kallstart. Bara när motorn är fisljummen. Å aldrig när man startar direkt efteråt motorn varit genomvarm. Låter man den stå en timme däremot blir det problem. Upp till 4 omstarter som värst. Vevaxelgivare eller kamaxelgivare säger ni? Jag får inte upp några felkoder. mvh Rickard |
|
|
Min betedde sig på liknande sätt när en kamaxelgivare började ge sig. För att veta vilken måste felkoderna avläsas. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Ok tack Sitter det flera kamaxelgivare? 2 förmodar jag... hehe V8... |
|
|
Du har 2 eller 4st beroende på om du har en m62tu eller inte. Det sitter en givare på avgassidan och en på insugssidan. På de äldre så sitter det bara givare på insugssidan. /H |
|
|
Ok Var kan man beställa sådana givare? (förutom på bmw då..) mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.