AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.895

Mercedes A 160, bra eller bara skit?

Någon som vet något om dessa bilar? Letar billig andra bil som enbart kommer gå stadstrafik. Bilarna jag kollat på är från årsmodeller -97 till -99. Någon som vet något hur automatlådan är, bra eller brukar det vara problem med dessa? Andra fel?
Tacksam för svar!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är ingen dum bil W168 och man behöver inte vara ett dugg orolig för att den skall tippa över längre för det åtgärdade Mercedes, men det sista man bör förvänta sig är en bil som trivs i kurvor och åtgärderna ledde till en halvdan fjädringskomfort.

Det är en praktisk, trevlig och behagligt smidig bil att köra som gör sig utmärkt i stan men rost är tyvärr något du får lära dig att leva med och det elektriska kan dras med spöken ibland. Driftskostnaderna är väldigt låga men det finns dyra fällor och på bilar innan ansiktslyftet (2001) var en defekt Lmm tidigare vanligt, då är det inte givaren i sig som går sönder utan en separat styrbox som kostar ett femsiffrigt belopp om du köper den ny från Mercedes och ett antal tusenlappar även om du väljer att renovera den befintliga.

Det är ett problem som försvunnit med tiden och de flesta exemplaren har förmodligen redan visat symptom och fått problemet åtgärdat med uppgraderade delar, men var skeptisk till en bil med lysande motorlampa!

Andra dyra punkter på W168 är de större jobben under motorhuven eftersom det är bra trångt, var beredd på att ett byte av en startmotor, generator, koppling eller liknande kostar mer än på genomsnittsbilen.

En fördel med modellen A190 är att den har en bättre funktion på fjädringen som inte blir lika stötig och skivbromsar runt om till skillnad mot 140 och 160 med trummor bak, en Elegance uppför sig bättre än den sportigare Avantgarde men 190-modellen i sig har ett annorlunda och bättre utförande oavsett utrustningsgrad. Det i kombination med en pigg maskin på 125Hk gör den värd att leta efter.

Manuell och automatisk växellåda fungerar väl men det finns även en manuell låda med automatisk koppling och vad jag har hört kan den ställa till det. Men en manuell låda fungerar bra, den är så enkel att använda att ett barn hade löst det utan gubbstopp.

Provkör och se om det är något för dig!

Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Svärfar hade en a140 99/00 tror jag det var i några år och han var väl sådär nöjd med sin och han är gammal merca gubbe ;-)
Testade den några gånger och jag tyckte inte om att köra den , kom inte överens med sikten för hur jag ställde stolen så kom a stolpen och backspegeln mitt i synnsfeltet .
För att byta glödlampor fram så måste du in under framskärmen och öppna en liten lucka , helst hissa upp bilen lite och av med fälgen för att komma till bra men går med att vrida på ratten ..
Ständiga problem med bromsarna , han bytte skivor och belägg ofta och jag fick hjälpa med att byta ok på bilen mm.
Han var tyvärr ofta på verkstad för div ting , kan hända att han hade otur och ett måndags ex .
På vinterväg med lite snö/slaps tyckte han att bilen uppförde sig dj#¤&( dålig .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.