|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 som går upp i temp när jag står i kö. Bytte kylare för knappt 1 år sedan Tänkte om det kan vara termostaten | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det inte är några problem när du kör (dvs fartvinden kyler kylaren) så är det med största sannolikhet viskokopplingen till fläkten som börjar bli dålig (detalj #2 i skissen nedan) Länk Det skulle ju kunna vara termostaten också som låst sig i något halvöppet läge, men de brukar låsa sig i antingen i mer eller mindre öpper eller stängt - så mitt tips är på viskokopplingen. |
|
Den kyler i farten.. Då är det nog som du säger.. Är det en jobbig historia och byta tro? tack för svaret.. |
|
Nej, det bör vara någorlunda enkelt. Såhär enkelt är det på en E34 Länk På en E39 är det säkerligen några mer plastkåpor, AC-kondensor, rör och slangar och annat skräp som gör det lite trängre och bökigare att arbeta med. |
|
Håller med BMW-slangen : viskokopplingen. Den är väl vänstergängad? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten är sällan öppen när bilen rullar på i fart kan man kan man se om man kör livedata på tempgivarna. Elfläkten framför kylaren ska funka är nästan mera viktigt då viskofläkten är mera sekundär egentligen Men ska självklart fungera. Håll en ihoprullat tidning mot vingarna när bilen är varm för att se att den inte "slirar" som den gör vid kall motor. Men kontrollera att undre kylarslangen blir varm ordentligt och att elfläkten som styrs av utgående givaren på slangen alt i kylaren hoppar igång. Blir inte undre kylarslangen varm så öppnar inte termostaten. Termostaten ska även öppnas på elektrisk väg via motorstyrningen till elanslutningen på termostathuset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Får erkänna att jag inte har full koll på E39, men är det verkligen elektriskt styrd temostat på E39 540? Trodde även att elfläkten var den sekundära och var där mest för att ge support till AC-funktionaliteten (har bilen ingen kondensor till AC så trodde jag att det inte satt någon elfläkt där). |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det lär inte finnas en E39 540 utan AC :) Det kom till en elstyrd karakterisktermostat 98-99 på 540, styrningen av kylet skiljer före och efter 98. M62TU=09/98 har en helt annan styrning av AC fläkten finns flera olika parametrar som påverkar funktionen samt en kontrollfunktion av själva funktionen av fläkten. AC tryck, kylartemp katalysatortemp, hastighet mm. De tidigare hade enbart kylartempen och AC tryck som påverkade inkopplingen.. En diagnos av systemen är alltid bra och kolla om alla givare är OK. dock skulle nog inte ett termostatbyte var fel på just denna vagn om Viskofläkten inte funkar likväl som elfläkten ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
När jag har bilen står på tongång så hoppar fläkten igång Men det blir inte direkt någon fart på den. Värmen funkar kanon i bilen. Så jag ska prova tips som jag fått Tack för svar Mvh rotis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.