|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bra! Den har nog fått några anmälningar. Men den sista annonsen var ju faktiskt rätt. Freude ist BMW |
|
|
Bra att säljaren har ändrat till korrekt miltal, tycker att man får en till synes fin bil för pengarna. Har den varit servad som den ska och man kan mecka lite själv så kan den t.o.m vara ett riktigt kap. Frågan är bara om man kan lita på den här typen av säljare beträffande historik etc... Min bil: Länk |
|
|
Tycker den ser fin ut, 35 000 är så lite pengar att man gott kan lägga till 20 som buffert för ev reparationer och ändå ha en kanonbil för kaffepengar. Betänk att det är en välutrustad touring med M-paket, sportratt, 16:9 och facelift. Det enda som saknas i M-väg är takvingen bak, men det kanske inte ingick i M-paketet standard? Tillval? Den största svagheten som jag känner till på M62 4,4 är släpskenorna. Hade det inte varit för dem + ev problem med rost, så hade den bilen rullat 50 000 mil till utan problem. Hade jag inte redan haft en (fast min är äldre) så hade jag köpt den. |
|
|
Apropå släpskenorna, det borde vara dags för byte nr 2 med tanke på att originalet inte håller så länge väl? BMW M-POWER |
|
|
Det råder nog många teorier om det Gino. Och man måste känna till bilens hela historik- från den var ny - hur den skötts för att kunna säga något säkert. Har alla tidigare ägare kört som folk t ex? Om den pressats ofta, många högvarviga accelerationer? Har man bytt kedjesträckare ofta? Har man alltid varit noga med oljebyten? Om man är säker på att bilen alltid skötts på ovanstående sätt, så är det möjligt att man aldrig får problemen. Min egen köpte jag vid 24 och fick problemet vid 30 (eller om det var 29500). Det är inte omöjligt att det kan ha tummats en aning på oljebyten tidigare på den bilen, för den hade en hel del andra småskavanker (som jag iofs tyckte var kul att fixa, också fick jag ju ett bra pris). Om det är någon som behöver hjälp med att reparera släpskenorna så kan jag nog förmedla kontakt med den kille som hjälpte mig. Han kommer vilja ha betalt för 25 timmars arbete plus material, så det är ju en förhandlingsfråga. Men det blir ju mycket billigare än BMW:s fantasipriser. |
|
|
Det ligger en hel del i det du skriver Lasse, det är så många faktorer som spelar roll i det hela, vete fan om ni 540/M5 ägare sover lugnt på nätterna :) (De som inte tar tag i detta så att säga) BMW M-POWER |
|
|
Hej, undrar om det är ngn som vet att han verkligen har skruvat mätaren? Att annonstexten varit felaktig råder det ingen tvivel om. Har sett många annonser där man satt miltalet till 19000-19999 mil och sedan skrivit den riktiga mätarställningen i annonstexten. Detta gör man för att de flesta sökningar sker på bilar som rullat max 20 000 mil. Bara en lite reflektion... Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Det har inte stått något om någon annan mätarställning i de tidigare två annonserna. Besiktningsprotokollet säger dessutom 19000 mil så nog är den skruvad. Men du har helt rätt i ditt tänk Håkan. Finns en poäng i att göra så om man har en fin lång-milare. Min bil: Länk |
|
Lasse Karlsson |
Men, kom igen nu! Import, troligtvis ingen servicebok, och sen över 40000 mil! Iskallare än så här, lär ju vara svårt att hitta!! En 540 år ju trots allt lite av en prestandabil, och med minsta otur, ligger väl reparationer på kanske 40-50 tusen på lut, på detta objekt! Herregud! 35 papp!? Har han tur kanske han får 16! Skulle personligen aldrig köpa den kärran! och det är ju mycket troligt att säljaren har på känn, att detta blir extremt svårsålt, och därför försöker sig på en liten milskruvarfint! HA DET! modolasse |
|
Lasse K jag förstår din skepsis men jag tror att man kan åka på minst lika mycket reparationer på en 540 som gått 17 000 mil. Nummer ett om man köper en sån här bil är att man kan mecka själv annars blir det för dyrt. Det finns ett antal fel som är nästintill oundvikliga. Just det här exemplaret har faktiskt bara haft två brukare i Sverige innan nuvarande som bara haft den mycket kort tid. Den första från 12-21 tusen mil och den andra från 21-40 tusen mil. Den kan vara så att den är rätt servad och mycket är bytt och då gör inte milen så mycket. Sen är det så att det inte är så gott om 540iAMT så jag tycker nog 35 000 kr är ett skäligt pris. Själv köpte jag min med oklanderlig historik, fullstämplad servicebok vid 20000 mil för två år sen. Om jag inte hade meckat själv utan gått in på BMW och sagt "hej, jag heter Ola och jag har lite problem med min gamla 540" varje gång så hade det gott och väl varit mer än 100000 kr i service och reparationer vid det här laget. Jag har väl spenderat ca 30 000 i delar. Lägg därtill rostlagning för 20 000 som jag lämnat på firma. Jag säger inte att det här objektet som vi diskuterar är bra, men det behöver heller inte vara dåligt. Min bil: Länk |
|
|
Lasse K/Mr utropstecken: vet inte om du är bilförsäljare? Det är nämligen inte jag, så jag kan inte yttra mig om tyngden av en komplett servicebok. Men jag vet ganska mycket om bilmodellen - mer än de flesta - och själv tycker jag bilens skick är viktigare än att sitta bakom ett tangentbord på Internet och tycka en massa. Vet inte var du får 40-50 ifrån, men tycker det är vilseledande eftersom dyra servicar kan hända vilken bil som helst. Och ju dyrare, nyare bil desto dyrare service. Fördelen med denna är att det är en e39, en snygg bil. Dessutom med eftertraktat m-paket och facelft. Själv tycker jag en snygg, välskött e39 är ovanlogare och roligare att ha än en e60 med tråkiga fälgar som det går 13 på dussinet av - men det är ju en smaksak. 35 är hursomhaver väldigt lite pengar för så mycket bil!! Det är inte mycket mer än vad fyra nya schyssta hjul kostar? Dessutom, den som köper den kan faktiskt bli ägare till sin egen bil eftersom den troligen inte kräver ett banklån. Banklån, leasing gör ju att du åker omkring i en lånad bil - banken äger den, och du som låntagare får betala en massa extra pengar i form av räntor till banken för den tveksamma glädjen att inte äga "dina" egna saker. En sak vet jag om försäljning: sälj inte bil innan jul, för ingen har pengar över efter att ha köpt julklappar till ungarna för 60 000 i form av ipads, platt-tv, PS4 och what not! För att inte tala om att ingen ens har tid att titta på den för det är så mycket annat just nu. Januari har folk heller inga pengar, men i Februari brukar det lätta. |
|
|
Omöjligt att säga något om bilens skick. Illa att försöka ljuga om mätarställningen, men å andra sidan ett tecken på heder att göra rättning. Ang 41 000 mil: det är ca 4000 mil/år, vilket antyder att den rullat mycket landsväg. Sådana mil sliter mycket mindre på bilen än att åka på mindre vägar / stad med mycket start/stopp - vilket en låg mätarställning hade indikerat. Av egen erfarenhet så vet jag en del om motorns svaghet: släpskenorna. Bristen är en dålig styrning vid "Y:et" bakom bröstkåpan. Dock - så länge motorn löper på jämnt varvtal är det ingen belastning där. När jag bytte släpskenor så passade jag på att byta allt annat framtill: packningar, kedjor, remmar, sträckare etc -- ett jobb jag tog hjälp för. Dels var det i Januari och jag har inte plats i garaget, och dels krävs en del specialverktyg för att låsa kammar och lossa den stora vevaxelbulten. Det kostade mig 16000 kr att få det gjort. 41 000 mil betyder ju egentligen bara att motorn är precis inkörd, en sådan här motor rullar utan vidare 100 om man byter olja med jämna mellanrum och inte kör som ett svin. Sedan, om det är en bra bil eller inte - det vet inte jag. Man måste undersöka den för att kunna säga något. Men, åter igen: jag hade köpt den på stubben om jag inte redan haft en. Sjukt bra bil, jag har haft min i fem år och haft otroligt stor glädje av den. Dels tycker jag den är stilig som modell, dels är den väldigt praktisk : jag har byggt om huset här hemma och kört mycket byggmaterial / verktyg från Bauhaus / Hornbach, och dessutom får vår vovve plats i den. Den är också billig att äga. Det enda är att den drar mer soppa - vår ligger kring 1.20 "vår" blandade körning, men de örena är en piss i Nilen jämfört med värdeminskningen som är på nyare bilar. Hur många ägare är det på denna tidigare? |
|
|
Utrustningslistan: Verkar ha "allt" utom webasto bensinvärmare: Daten für die Fahrgestellnummer: WBADR61060GL92429 Modellbezeichnung: 540I Ausführung: Europa Typschlüssel: DR61 E-Code: E39 (2) Karosserie: touring Lenkung: links Türen: 5 Motor: M62/TU - 4,40l (210kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: automatisch Außenfarbe: Black Sapphire Metallic (475) Innenraum: Standardleder/schwarz (N6SW) Produktionsdatum: 19.09.2001 Werk: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S202A Steptronic Steptronic S210A Dynamische-Stabilitäts-Control Dynamic stability control S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel S438A Edelholzausführung Fine wood trim S470A Isofix-System Isofix-System S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S555A Bordcomputer V mit Fernbedienung On-board computer V with remote control S851A Sprachversion deutsch Language version German Code Sonderausstattung Optional Equipment S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S227A Sportfahrw.+Tieferleg.+Niveaureg. Sport suspension+lowered+ride-height S261A Seitenairbag für Fondpassagiere Side airbags for rear passengers S265A Reifen Druck Control (RDC) Tyre pressure control (TPC) S302A Alarmanlage Alarm system S316A Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism P337A M Sportpaket M Sports package S352A Isolierdoppelverglasung Insulating double-glazing S363A BMW LM Rad Radialspeiche 32 BMW light alloy wheel, radial spoke 32 S386A Dachreling Roof railing S403A Glasdach elektrisch Glass roof, electrical S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S430A Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip S459A Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory S464A Skisack Ski bag S481A Sportsitz Sports seat S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S500A Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon-Licht Xenon Light S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional S612A BMW Assist BMW Assist S620A Spracheingabe Voice control S630A Autotelefon mit schnurlosem Hörer Car phone with cordless receiver S672A CD-Wechsler 6-fach CD changer for 6 CDs S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system S690A Cassettenhalterung Cassette holder S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite S785A Blinkleuchten weiss White direction indicator lights L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German S915A Entfall Aussenhautkonservierung Delete clear coat S937A Request CD Rom on Delivery Code Information S220A Niveauregulierung Self-levelling suspension S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S473A Armlehne vorne Armrest front S602A Bordmonitor mit TV On-board monitor with TV S694A Vorbereitung BMW 6 CD Wechsler Provisions for BMW 6 CD changer |
|
|
Tre ägare i Sverige plus firman som importerade den. Min bil: Länk |
|
| Det klassiska: baktorkaren verkar ledsen? | |
|
Då var den ute igen och åter igen tillbakaskruvad! XWL 310 Länk Min bil: Länk |
|
| Oj, redan såld? Jag hann inte ens se annonsen. | |
|
Lasse, jag tror Blocket redan plockat bort annonsen. 43 000 kr begärde denna säljare, vet ej om det var samma kille. Min bil: Länk |
|
|
Japp, förmodligen, även om det är en fin bilmodell så är de troligen inte så extremt lättsålda? Undrar om Blocket har några moraliskt ansvar just vad gäller annonser som anger fel körsträcka? Det är ju knappast Blockets ansvar - annat än att man inte vill ha dåligt rykte. Jag tycker det borde klassas som bedrägeri - rent juridiskt, och därmed straffbart - att uppge falsk körsträcka. |
|
|
Lasse, den såg rätt risig ut invändigt tyckte jag på bilderna men jag kanske är lite petig. Smutsig också utvändigt på bilderna. Ingen bra annons. Juridiskt sett så är det bedrägeri att sälja bilar med fel mätarställning OM man vet det som säljare. Därför är det viktigt att upplysa dessa säljare att så är fallet med deras bilar. Däremot är själva mätarjusteringen helt laglig som sådan. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.