|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 2012a 530dTA med 4300mil på mätaren. Varning för bromsbelägg bak började lysa och jag lämnade in bilen på verkstad. De hävdade att det var ett sensor fel, att beläggen inte tar slut efter 4000mil. När jag nu får tillbaka bilen så har de bytt backarna, och skickar faktura till mig på bytet, 4000kr. Jag känner mig lite sned på detta och undrar stillsamt om det är normalt att beläggen behöver bytas efter 4300mil. Jag har aldrig varit med om det på någon BMW jag ägt innan. Visst borde det vara något som är fel här, varför BMW bör ta detta på antingen garanti eller den fria servicen? | |
| På min föregående 320dA 2010 facelift byttes aldrig belägg och då hade den gått nästan 12 000 mil. Tror att det beror på hur man kör. | |
| Kalleb - Normalt tar inte bromsarna bak slut - om man hävdar att det endast var ett givarefel - varför bytte man backar(klossar?) det var väl inte det jobbet du bestämt? Ganska vanligt fel att bromsarna bak varnar sjukt tidigt på dessa bilar - kan hålla runt 10 000 mil innan det kan vara aktuellt men det beror ju på hur man kör. | |
| ja menar att dom inte tar slut så fort. Gudars så drygt att man inte kan redigera inlägg. | |
|
Har en Z4, bakre beläggen byttes vid 4000 mil. Fick varning om beläggen. Tycker också det är tidigt. |
|
|
4.000 mil är lite tidigt, och det kan bero på ett justeringsfel. På F1x-serien har man nämligen åtgärdat (ytterligare) ett E6x-fel som var att skivorna bak inte fick jobba så mycket, vilket ledde till bl.a. att en del fick bytas. Nu är systemet programmerat så att backarna bak trycker på "lite extra" och på så vis håller bakbromsarna, och skivorna, i trim. Mina ska hålla 5.000 mil enligt datorn. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det stämmer att man gjort om systemet - men den varnar onormalt tidigt ändå - om du tar in din bil vid ca 5000mil och kolla tjockleken så är det garanterat så att dom går några tusen mil till (jag har varit med vid ett par "varningar för byten") | |
Karl-Hilding |
Jag har kört 15.000 med mina bak och Idrive talar om att det 5.000 mil kvar. Fram likaledes men 1.000 mil kvar. Bil E60. |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@stoffe69 : Du kan redigera inlägg (fortfarande på utvärderingsstadiet). Ändra länken från ...topic.asp?id... till ...topic2.asp?id... så får du möjlighet att redigera dina inlägg. @kalleb et al. : Vi måste nog skilja mellan belägg och backar. På BMW med skivbromsar bak så sitter det både belägg och backar. Beläggen är till för "färdbromsen" dvs den vanliga bromsen, backarna är till för "handbromsen" dvs kryckan man rycker i när det är halt underlag :-) Det är endast beläggen som har en slitagesensor. Var det beläggen eller backarna som byttes? |
|
Körsättet kan säkert spela stor roll, särskilt med tanke på att antispin/antisladdsystemet jobbar med bromsarna bak - gasar man mycket på halt väglag så antispinsystemet börjar jobba, sliter det på bakre bromsbeläggen... Men i övrigt brukar det generellt sällan vara beläggen bak som ger upp pga slitage, snarare att bromsskivorna rostar sönder pga liten belastning och då åker man på att byta både bromsbelägga och skivor pga den anledningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett förtydligande från min sida: Anledningen att jag nämnde ett möjligt justeringsfel är att det är nog den enda vägen för dig att hävda att BMW skall ta kostnaden. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Kan ju också vara så att klossarna har varit fastrostade i hållaren så att bromsarna ligger på lite grann. Då kan de fort slitas ner. Normalt så ska annars klossarna bak hålla betydligt mycket längre än 4000mil om allt löper lätt vill säga. Mvh. Mathias |
|
| Har läst om att ägare i Tyskland reagerat på att bromsbeläggen bak kan ta slut efter 4000 mil, påstods där att det beror på som andra sagt att de lägger an då och då samt används av andra körsäkerhetssystem. Så det verkar vara en "egenhet" på F1x... | |
|
Har läst en del om detta ikväll på tyska forums. Vanligt på F1X då den bromsar nästan 50:50 mellan fram och bak. Bilen använder även bakbromsen vid motorvägsfart för att hålla bilen helt stabil. På min e61a kunde jag köra 12k mil fram och 13k mil bak innan byte. På min nya (beg) F11 jag köpte i Tyskland igår kan jag se att de bakre byttes vid 4000 mil och den vill ha nya belägg vid 8000 mil igen.... Lite irriterande. |
|
|
Huh, det är verkligen inget unikt för F10 att bromsa ordentligt bak. Det gäller alla bilar som har ABS. Förr hade man ett viktavkännande system som justerade bromskraften mellan bak och framaxel. Eftersom man inte ville ha en totalt överstyrd bil vid panikbromsning så bromsade bilarna ytterst lite bak. Med ABS finns inte detta problem på samma sätt då man ändå inte kan låsa bakhjulen, så efter det tar bromsarna betydligt mer bak än tidigare. Det märks lätt om man bromsar näst intill låsning på halt underlag, då känner man hur bakvagnen börjar släppa. På Volvobilar märks detta väldigt tydligt. |
|
| Ok - men om det har funnits länge, återstår frågan varför F1X sliter så mycket mer beläggning bak än tex E6X ? | |
| Min har gått drygt 6000 mil och indikerar byte bak om 1500 mil och fram 3000 mil. När jag tittar på beläggen så är det mer än dubbelt så mycket material kvar fram så nog äts beläggen bra mycket hårdare bak, bak skulle jag nog med gott samvete kunna byta idag även om idriven inte indikerar byte | |
| Hade 60000 km kvar på mina belägg bak tänkte byta dom till nya av någon anledning bytte klossar samt givare återställde service indikatorn via autocom dator efteråterstäningen visade service indikatorn 40000 km ??? bilen i fråga e60 | |
| Baba: Vi pratar F10 i denna tråd - men för att svara på din fråga, är det helt normalt. Den går upp efter ett tag. | |
|
Sim vad är det som går upp ??? när du har nollställt service indikatorn och den visar 40000 km skall den gå upp till 70000km sen ............................ Det var något nytt jag har hört !!! Var har du fått det i från : ) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vart tusan tog trådskaparen vägen? Han skriver ju faktiskt att den varnade för att bromsbeläggen var utslitna, men att det slutade med att de bytte handsbromsbackarna. Well, oavsett så borde inte handbromsbackarna heller vara slut efter 4000 mil. Såvida inte själva friktionsmaterialet släppt från handbromsbackarna, eller att något gått sönder inuti handbromsen eller rostat fast. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.