AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.207

E38 750 -96 Motornotprogram+getriebenotprogramm, bilen fungerar U.A?

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Hej.
Nyligen köpt mig en Bmw 750 IA med lite småfel.

När ägaren innan köpte bilen så gick den endast på 6 burkar och läckte duktigt med olja. Vevhusventen hade sprungit läck och insugsbälgarna spruckit. Han åtgärdade dessa fel och nu går bilen fint.

Dock så dyker Motornotprogram upp efter ca 30sek efter start, obs att motorn går som den skall.

Såfort man rör växelspaken till R-N-D så kommer getriebenotprogramm upp också, men släcks direkt. Drar man tillbaka till P och sen lägger i drive igen så poppar det upp igen.

Dock så växlar bilen som den skall och motorn fungerar klockrent. Saknar ingen kraft eller liknande. Steptronic lägena fungerar också felfritt.

Ska koppla in datorn senare i veckan och se vad den säger men tänkte kolla om detta är något känt fel?
Inga övriga lampor lyser heller.
"Felkoderna" är dock inte släckta efter ovanstående reparation, jag har dock plockat av minuspolen i en timme men det verkar inte hjälpa.

Någon som har nå tipps?
Hej,
Är batteriet OK?
I min bil sitter det två batterier, ett för "systemet" och ett startbatteri. När systembatteriet blev svagt, kom Getriebenotprogramm plötsligt upp, fast jag märkte aldrig att bilen gick annorlunda. Motornotprogramm har jag aldrig fått. dock. Men bilarna tycks ju ha sina individuella drag. :-)

/Lennart
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Vet inte hur batteriet är faktiskt. Ska köra ett belastningstest på det i eftermiddag och se hur det presterar.
Sitter bara ett batteri i denna.

Har pratat med en bekant som jobbar på BMW och han trodde det "bara" var glapp kontakt någonstans eftersom motorn går klockrent och lådan växlar som den ska. Så ska kolla upp kontakterna nere vid lådan.
Tändmodulen kan ju också spöka till det ordentligt också men jag misstänker just nu kasst batteri.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Hej,
Ett tips kan vara att kolla kontaktstycket till och eventuellt öppna upp styrboxen för motorn och leta efter ärg och vattenskador. Det kan rinna ner vatten från huvdräneringen och ner genom säkringslocket och in i styrboxen. Det var detta felet på min förra 740 med getriebenotprogamm.

/FSRacing
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Har nu dragit ur felkoder ur bilen.
DME kommer jag som vanligt inte åt med Carsoft Interfacet :(.

Men EGS kom jag åt och fick 2 Solenoid P/N Lock fault.

Vilket i sig stämmer bra för jag kan flytta spaken hur jag vill utan att trycka ner bromspedalen när som hellst.
Men Solenoid Shiftlock kom September 1996.. min är byggd Juni 1996 och den har således inte detta valve.

Läst om detta på nätet men för alla "andra" så har lådan verkligen gått in i LIMP mode, medans min inte gör det. Fungerar hur bra som helst.
Ska öppna upp och kolla om det sitter någon Solenoid på spaken och mäta upp eventuell kabel från EGS. Kan hända att den ligger o sluter mot jord.

Får bara "Trans Fail" när jag trycker på bromspedalen, inte annars.

Ur instrumentclustret får jag även 8D EGS Data Lead Disturbed.

Mycket märkligt :/

Da
5
Dakota1967
540ia -96
Såg det var en gammal tråd, men hur fick du det ordning på shiftlock felet??
Har samma fel på min 540 -96 men det sitter ingen i min bil.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag hade också felkod Shiftlock trots att in -94a saknar sådan. Se svar ovan för lösningen.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Gamma tråd såg jag med värt att veta om M73:orna spökar. Detta löste mitt motornotprogramm iaf direkt.

1. Turn ignition to position 2, wait 3-5 seconds
2. Push the throttle pedal all the way down and activate kick down switch, hold it for 3-5 seconds
3. Let off the pedal completely, wait 3-5 seconds
4. Push the throttle pedal all the way down and activate kick down switch, hold it for 3-5 seconds
5. Let off the pedal completely, wait 3-5 seconds
6. Turn off ignition, wait at least 10 seconds.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.