|
|
|
|---|---|
|
Bytte min högra bälg igår då det kändes som den delen som "borde" ha gått sönder efter 10 år och 12000 mil.. Men nu när den är bytt så sjunker den ändå på bara någon timme ner i botten, har varit under och försökt hitta läckor på luftbehållaren, slangar etc etc men lyckas inte hitta något läckage.. Har läst om någon med samma problem på en E61 och då skrevs det någon om backventilerna/ någon pysventil som inte fungerade, Har någon lite mer specifik info om var dessa saker sitter och om de går att ta isär och Smörja elelr något utan att det förhoppningsvis går sönder något mer... >Funderrar på att sätta en backventil "sålänge" på matarslangen (blå) dels för att få den att behålla höjd men även för att komma fram till från vilket håll läckaget är, tjock slgn till behållare eller någonstans på kompressorn.. Nackdelen med en backventil är ju att bilen kan bli för hög om man lastar i och sedan tar ut vikten.. Pär M Bmw 330CI -01 | |
|
Jag hade samma problem på en kompis bil, köpte en begagnad kompressor för en tusenlapp och bytte det hela, en relativt enkel operation. Min bil: Länk |
|
|
Hej Ja det är nog nästa test annars , har plockat ner kompressorn med tillbehör idag och smörjt upp.och torrkört etc, än så länge så håller den sig. :-) men Efter inatt så får vi se vad som har hänt. Pär Pär M |
|
|
Än så länge så verkar servicen av kompresorn med tilbehör ha gjort susen :-) Den har inte sjunkt en endaste mm under natten!! :-) Pär M |
|
|
Vad bra, Pär! Står den varmt eller kallt nu? Min sjönk bara vid kyligare grader. Min bil: Länk |
|
|
den står oftast i garaget, ca 10gr året om som lägst men de sensate dagarna har den stått ute i ca 5+, men nu har lampan för nivårglering börjar lysa istället såklart :-( men däremot så håller den höjden och kompressorn har inte behövt gå igång på 2 dagar nu... Den kanske inte gillade att man drog säkringen till den med tändningen igång, den kanske loggada det som en "felkod" ? Pär Pär M |
|
|
Nytt problem som jag ej löser. Bilen sjunker inte längre istället så är den för hög. Tömmer jag bälgarna så går den upp perfekt när jag sätter tillbaka + Polen och tändningen. Men när man har åkt lite i den och haft last i så har den väl pumpat upp sig lite för att hålla höjden men då när man lastar ut så sänker den sig inte😁. Så ju mer jag använder bilen och lastar i skuffen desto högre blir den olastad. Nu har jag inga mer idéer !? Jobbigt att tömma bälgarna för att inte få EPA stuket hela tiden, lampan för nivåregl har oxå börjat tändas efter ca 100m Pär M |
|
|
Kompressorn har väl ingen funktion för att behålla höjden på en parkerad bil? Bälgar, slangar och ventilpaket ska hålla kvar luften. Läs ur felkoder först? Med datorn kan man läsa av höjdgivarna vä/hö, köra ventiler och kompressor manuellt för att utesluta vad som felar osv. |
|
| Det sitter en fördelningsventil på kompressorn som kan läcka igenom. Hade detta på min 530. Efter jag bytt ventilen blev det bra. Mvh Emil. | |
|
Hade du samma problem ? Dvs sjönk ej? Pär Pär M |
|
| Såg nu att problemet med att den sjönk var löst. Problemet på din bil måste ligga i elektroniken (nivågivare) eller i pneumatiken, funktionen som släpper på trycket vid tändningspåslag efter att du lastat ut och tömt bagaget. Jag tror mer på det senare. Mvh Emil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.