|
|
|
|---|---|
|
Nyligen skaffat en E31a i riktigt fint skick men med lite vanliga sjukor som ska rättas till; glapp i styrväxeln, pixelfel, Cd-växlare ger CD error-fel m.m. Mitt största problem är dock klimatanläggningen, som jag inte riktigt vet vart jag ska börja felsöka. Vill inte kasta dyra delar på den i onödan! Så om någon har varit med om samma problem, har djupare insikt i hur det fungerar eller bara vill hjälpa mig att resonera fram vart jag bör börja så uppskattar jag det verkligen! AC:n verkar fungera som den ska (svårt att känna hur mycket den kyler så här års) och värmen på förarsidan fungerar utan några problem och automatjusteringen verkar fungera. På passagerarsidan å andra sidan spökar värmen en aning, men genom att slå på maximal "rut-värme" (med den separata knappen) börjar det blåsa varm luft även på passagerarsidan. kopplar man sedan ur "rut-värmen" igen fortsätter passagerarsidan att blåsa varmt (samma temp som på förarsidan) då lyser inte heller knapparna (ex: auto) på passagerarsidan. Det verkar alltså som man då kontrollerar både passagerarsidan och förarsidan från förarsidans panel. Detta fungerar så länge som man inte rör någon av knapparna på passagerarsidan (ex:auto) eller snurrar på hjulet för att ställa in temperaturen. Så fort man gör detta blir passagerarsidan kall igen. Värt att nämna är även att hjulet/oreon (för att välja temperatur på passagerarsidan) inte har samma "motstånd" när man vrider det som på förarsidan. Även "klicket" i ändläget (max värme) saknas på passagerarsidan. (det kanske ska vara så?) Grundfrågan blir alltså om någon vet om det finns ett spjäll som delar förarsidans luft till båda sidor när man reglerar både passagerarsidan och förarsidan via förarsidans panel? Har förstått att värmeventilerna (heater soleniod) oftast orsakar problem relaterade till klimatanläggningen men, då båda sidor blir kalla utan problem, samt att jag genom att "ställa in" den som jag beskrivit kan få varmluft på både förar- och passagerar-sidan borde båda ventileran fungera som de skall. Förutsatt att det inte finns någon form av spjäll som delar luften till båda sidor när man styr dem från förarsidans "panel". Tycker själv att felet alltså bör ligga i panelen (oreon på högersidan) men vill som sagt höra om någon varit med om samma problem tidigare, eller vet hur det fungerar! Vart börjar jag att plocka isär? En sprängskiss av luftsidan (och även vattensidan) vore bra att ha i dessa situationer! Kollat på dessa länkar (och många fler) utan att hitta detta exakta problem! Länk Länk Tack på förhand och förhoppningsvis får fler än mig användning för detta! | |
|
Puh - knivig fråga med många dimensioner. För det första så bör du vara medveten om att OM du ger dig på att låta en verkstad göra det hela så skall du vara medveten om att det sannolikt slutar på 20-25 000 kr. Men å andra sidan - vad gör det? Du har ju en rätt fin "liten" :) 840 och det gör väl inget om den får kosta om nu klimatanläggningen är det enda på den som krånglar. Tyvärr är det ju så att det inte är någon bra ledare att känna på luften så här års, eftersom den ju är behagligt sval ändå utan klimatanläggning. Svar ja värmeventilen är ju det som oftast krånglar och den är hyfsat lätt att byta. Men å andra sidan kan ju felet vara - vad som helst. Jag hade gjort så här: Lämnat in den på felsökning på BMW och konstatera vad som är felet, och därefter tagit mig en fundare på om det vore värt den tillkomande kostnaden för lagning - för det är ändå inte säkert att det är det enda felet. En annan sak som skulle kunna vara fel är elektroniken i huvudpanelen, det kanske är någon liten krets/transistor (eller vad det heter) som är paj där. Det kanske räcker med att köpa en ny/begagnad huvudpanel på bildelsbasen eller Ebay. Vem vet - det kanske hjälper. Eller också inte... Det är ju också så att elektroniken i de här bilarna snart är 20 år gammal, och det är ju rätt mycket för elektroniska komponenter. Grunna på hur du vill göra, och håll tråden levande och berätta gärna hur du valt att göra. |
|
|
Hej Det är alltid bra med en felkod och är du tänkt att göra det mesta själv jaså rekommenderar jag att skaffa diagnosutrustning. Till E31 diagnos behöver man: en PC med riktig com port ADS ineterface, jag har ett kombinerat ADS/ODB interface som funkar bra Jag betalade c.a70 US $ inkl frakt för mitt Program: INPA eller DIS bägge går att hitta o ladda ner via internet, INPA är lättare att få igång, DIS är långsamt men har väl lite mer. Jag hade problem med värmen på min, dålig -konstig reglering på H sida framför allt. Jag bytte värmeventilerna (dom var helt slut)och smörjde/kontrollera de kontakterna i AC manöverpanelen, framförallt lite kontaktspray på reostaterna. Vid problem med v-ventilerna så kan värmeregleringen vara eexxtremmt långsam. Men har någon varit o "mekkat" i elen, typ "förbättrat" eller monterat stereo eller dyl så kan det vara någon som inte vet vad dom har gjort. Kan kanske också vara en ide att jucka på elkontaker till reläbox Generalmodul (GM) osv. Ev byta kondensatorerna i GM. Jaa om du gillar att meka så behöver du inte ha några fritidsproblem.... Men diagnos är extremt viktigt och då menar jag också "gammal manuell" diagnos. Inte snabb test utan grundlig test av funktionen som krånglar, där missade jag när jag inte trodde att det var värmeventilerna på min. (vilket det var) Detta är lite tips från mig, finns säkert mycket mera man kan göra /Göran |
|
| mycket bra info.. har givetvis precis samma problem på min. var sitter värmepaketet på 850? e det lätt att byta kostnad osv | |
|
Ja det du frågar om kan verka enkelt men ack vad man bedrar sig då. Felet verkar som du beskriver vara ett spjäll problem alternativt ett temperatur sensor problem. men kan väven vara något annat. Så till att börja med kan du alltid läsa igenom följande PDF Länk Att testa sina värmeventiler att dom öppnar och stänger är lätt genom att ström sätta var för sig (kontakten sitter strax bakom + polen i motorutrymmet), det finns även repsats att köpa hos Wokke i Tyskland för 46 Euro + frakt. Har även varit med om att infästningarna till ställmotorerna gått sönder även att spjäll har kilat fast sig och därför inte rör sig. För att plocka ur värmepaketet så behöver instrument panelen plockas ur samt styrkonsolen vilket tar sin lilla tid så lycka till. /P |
|
|
Per, intressant dokument! Tack för den. Beställde värmeventiler i höstas som ska bytas om nån vecka. A/C funktionen verkar dock inte ha något med dessa att göra? |
|
| jävlar i helvete vad krångligt det ska vara! jaja.. jag ska prova byta interiör sensorn och smörja ventilerna först sen se vad som händer. sen riva bilen kolla spjäll osv byta alla sensorer... säljs dessa fortfarande på bmw? | |
|
Maseratirace, Var handlade du ditt ADS/OBD interface? //Ulf |
|
|
På Ebay Det ser exakt ut som : Länk One stop shop har jag handlat annat ifrån dom har också: Länk /Göran |
|
|
os840: Du skrev att du ska rätta till ett glapp i styrväxeln, som tydligen är vanligt. Vad exakt gör du/ni andra med detta problem? //Ulf |
|
|
För att renovera styrväxeln så får ju det inte ha varit ett större slitage på själva växeldelen, annars går det bra att köpa en renovering/packningsats på BMW. I TIS finns det en anvisning om hur allt hänger ihop samt hur det skall justeras för att få rätt moment på bultar och själva växeln. För att göra denna åtgärd så blir det till att plocka ner växeln från bilen vilket görs underifrån och har du då x staget så får man plocka ner även detta och de bakre/övre länkarmarna. Kan bara rekommendera om du skall göra detta själv så läs allt du kan hitta ang detta och se till att ha rätt verktyg. /P |
|
| Hej har tyvärr inte kvar bilen längre, men det var leden för pitman-armen i parallellstaget som var slitet, hade bara kollat för slarvigt efter glappet där! Det gör även att man kan få småmysko vibrationer när man bromsar hårt. parallellstaget är riktigt billigt hos mr.auto! | |
|
kspehe: Var hittar jag din kompis TIS då? //Ulf |
|
|
Bmwtechinfo.com /P |
|
|
Han var inte gratis! //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.