AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.380

Är det verkligen så man gör ett kompression test?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Länk

En gång gjorde jag ett komp. test på en gammal opel corsa som gick på 3 cylindrar. På den så gjorde jag komp test genom att hålla nyckel i ca 3-4 sek och då fick jag komp värdena direkt till 10-11 bar men enligt den här videon ska man hålla på hur länge som helst. Är det normalt för bmw motorer att behöva göra det så länge?
De
15
Decson
525i -01
På dom bilar jag provat(ingen bmw) så har jag bara tryckt emot röret med gummikonen(har mätare med två olika anslutningar mot tändstiftshålet, en slang med gäng och ett rör med gummikon) och bett någon vrida såpass att motorn snurrat några varv, och fått rätt tryck per omgående
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är inte korrekt gjort. Man använder typ 3-4 kompressionsfaser och oftast har man uppnått maxvärde redan på det andra.

I filmen hör man dessutom att antingen batteriet är dött eller så är det något som hindrar/motar motorn att rotera.

Det är väldigt viktigt att batteriet är friskt och fulladdat när man gör detta för att få konsistenta mätvärden. För att underlätta för motorn så ska naturligtvis alla tändstift vara borttagna (inte bara i den cylindern man mäter).

Sen ska man se till att inget bränsle sprutas in. Enklast är att bara plocka bort bränslepumpreläet, starta motorn och vänta tills den självdör.

Till sist så ska naturligtvis tändningen tas bort. På motorer med en tändspole är det enklast att bara skruva bort kabeln på tändspolen som är dess kontrollsignal från styrdatorn. Man ska inte bara ta loss tändkabeln mellan tändspolen och fördelarlocket - det är inte bra att låta en tändspole/tändsystem laddas upp med energi och sedan inte ha någonstans att ta vägen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glömde nämna att man dessutom bör se till att gasspjället är fullt öppet (för att underlätta motorn att suga in luft).

ETCG gör en bra och sansad översikt av ett komplett kompressionstest - rekommenderas
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.