AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

e39, hål i vaccumslangen över motorn, byte

Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Har ett problem. Det har blivit ett hål i vaccumslangen som ligger över motorn på min e39, 528i. Det är en slang av slangarna som ingår i vevhusventilationen. Hade problem med min 320, e46 för ett tag sen och då var det hål på exakt samma ställe. (se bild)
Det jag tänkte fråga är om någon vet hur varmt det blir där ungefär? Funderar nämligen på att bara byta det mot en vaccumslang från mekonomen som tål +80° så om det hade fungerat?
Anledningen till att jag inte är så sugen på att köpa original fr BMW är att denna lilla slangbit där kostar ca 360 kr.
BILD: Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
är det den här: 11617504536, så kostar den 154 på Schmiedmann, knappast värt besväret att låta bli i så fall.
FAF
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Tror det, ska kolla nogare imorgon! Tack för tipset!
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
det var denna slangen: 11157520035, 271 kr + frakt på schmiedmann så blir nästan lika dyrt som på BMW då...
Länk
To
31
Tojje
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Hej!

Jag bytte denna slang på min bil för ca två år sedan. Bilen gick ibland ojämt på tomgång
och efter slangbytet blev allt bra igen. Jag köpte en meter bränsleslang och två slangklämmor på Autoexperten. Tror att diametern var 8mm och kostnaden var ca 75:-.

Mvh/

Andreas
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Hej Andreas!
låter ju bra! du har inte haft ngt problem med slangen pga värmen då?
Har kollat lite, funderar på att köpa en bit värmetålig rörisolering kanske från beijer och lägga runt slangen som "extra säkerhet". dem skall tydligen tåla 105 grader!
Länk
MVH
Magnus
ol
161
olve
535D -07 LCI
Gasolslang 8 diameters från biltema, en meter för 29 kr, värmetålig till 100 grader ,
To
31
Tojje
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Tror inte det blir så varmt där uppe så du behöver tilläggsisolera denna slang, bara den tål olja och bensin. Slangen som sitter där orginal var dock av dålig kvalitet tycker jag, tunn och utan armering. Har inte tittat på min efter bytet men ska kanske göra det för säkerhets skull..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.