|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Nja, 1,2kW är inte speciellt mycket. Sätt dig i bilen med kupevärmare på o vänta. ;) Bilens kupevärme kan lätt komma upp i 10kW. Tänk full fläkt full värme när det är -15C ute. Jämför sedan med en 2kW byggfläkt ute. Den framstår som löjligt klen. Så länge kylvätskan är varmare än uteluften (alltid) får man ut mest värme med öppna ventiler. Regleringen fungerar så att klimatstyrningen anger en önskad temperatur på värmepaketet och då pulsas ventilerna för att uppnå det. Och så länge kylvätskan är lägre än önskad värmepaketstemperatur står ventilerna fullt öppna hela tiden. Skulle man i detta skede strypa flödet skulle kylvätskan kylas av mer av värmepaketet. Dvs temperatur in är samma som motorns kylvätsketemp både strypt och ostrypt men returen är svalare med strypt flöde. Och med lägre genomsnittligt temperatur i värmepaketet blir luften svalare. Den parameter man borde styra är i så fall luftflödet. Stort luftflöde betyder svalare luft (särskilt i början med för kall kylvätska). Eftersom all luft man blåser in också går direkt ut fördröjer man motorns uppvärmning samtidigt som man eldar för kråkorna. En kompromiss mellan snabb början på uppvärmd kupe och motorns uppvärmning är programmerad i klimatstyrningen, det är därför den varvar upp fläkten i takt med att motorn blir varm. Jag brukar manuellt sätta fläkten på lägsta fart. Man har det lite kallare första minutrarna men efter några kilometer kommer istället för fesljummen luft med jättehögt flöde (som blåser ut bak) varm luft med lågt flöde (som till större del är kvar i kupen) samtidigt som motorn kommer upp mycket snabbare i temperatur! Jag brukar trycka in auto först med varm motor. På nyare bilar kan man tydligen gå in i menyn och påverka fläktstrategin själv så att automatiken använder mindre fläkt. |
|
|
Ja det är också enl resonemanget ovan som en bil aldrig kan uppnå arbetstemperatur på tomgång med klimatautomatiken på om det är flera minusgrader ute. Man uppnår jämvikt mellan motorns värmeförlust till kylvätskan på tomgång (2-3kW för min gamla 525i bensin) och effekten som tas upp av värmepaketet. Jämviktem inträder långt före 96C som är arbetstemp. Ja förutom att temperaturen klättrar evinnerligt trögt då eftersom man hela tiden plockar ut värmen till kupen. Som om termostaten var trasig o körde allt vatten genom kylaren. Med en diesels låga förludt på tomgång blir det ju rent omöjligt att få nån värme på tomgång, så det roliga är ju att man mha el-elementet så att säga höjer tomgångsförlusten från diedelns låga till en 15 år gammaö sexcylindrig bensinmotors förlust. Och så undrar folk varför särskilt dieslarna drar mer än angivet på vintern? :) Kom ihåg att en stor del av förbrukningstestet är tomgång (utan påslagna tillbehör), dieselmotorernas paradgren. |
|
| Diesel och värme idag är ungefär som en dålig komedi. | |
|
En grej jag testade ikväll var ganska intressant. Motorn var riktigt varm. 88 grader på displayen. Stod still en längre stund på tomgång och brassade på ca 60-75 procent på fläkten och full värme. Den klarade nästan att hålla tempen på motorn. Den sjönk till 82 grader men sen stanna den där. Elvärmen gav 45 A. Mer ville den inte på tomgång. Det är möjligt den hade sjunkit mer om jag väntat längre. Men jag orkade inte vänta längre. Så någon nytta gör den även om den i princip likabra skulle kunna monterats på en kylar slang in till elementet om nu inte flödet stryps. Det är därför jag tycker det är konstigt att dom monterat den just på elementet. Visst är det minst förlust där men samtidigt det krångligaste ställe och ha den på om den går sönder. |
|
|
Fast hade den suttit i kylvätskan hade den ju blivit långsammare. Hur varmt var det ute är du provade? T.ex. om man ställt in 22C i bilen och det är 5C ute, då kanske bilen vill blåsa in luft som är 35 grader varm. Alltså värma 30 grader. Är det istället -15 ute ska luften plötsligt värmas 50 grader vilket kräver 67% mer effekt! |
|
| Det var ca 2 plusgrader ute. Visst krävs det mer effekt ju kallare det blir ute. Det är ju ingen match egentligen att få det att fungera vid plusgrader. Man skulle testat lite i 15-20 minusgrader. Då är det nog helt annorlunda:) | |
|
Nyfiken fråga: Är det så att BMW klimatstyrning reglerar vattenflödet (t.ex med pulsbreddsmodulering) genom kupéelementet i stället för ha ett spjäll som blandar varm och kall luft och endast i maxkyla stryper vattenflödet helt. Min gamla Volvo 760 och Volvo 850 blandade luften och 760:n ströp vattenflödet helt vid maxkyla. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
De PWM-styrs med 3600ms periodtid. Vid tändning av är ventilerna stängda 3 minuter för att förhindra att självcirkulation värmer elementet så att man får en dos varmluft vid start igen. Vid strömlöshet är de öppna. Jag är osäker på om det fortf är så här på de allra senaste modellerna. |
|
| Har ni ECO mode i era bilar? Där kan man slå av och på eco klimatinställningar. | |
| Vad menar du med eco mode? Det ända ekonomi läge vi har är ju att kompressorn stänger av. | |
| Jag har en 520d EDE och klickar man för ECO klimat så verkar elvärmaren inte starta. | |
| Nja. Det tror jag inte har med det att göra. Eco knapp har funnits i många bilar i många år. Det har oftast betytt enbart att inte kyl kompressorn går. Elvärmen vill man ju inte stänga av. Det är ju inte ekonomi att köra med en kallare motor eller ha en längre uppvärmningsfas. Jag har kopplat ut ampere tången igen annars hade jag lätt kunnat se om det spelade någon roll. | |
| Det finns ECO klimatinställningar i min. Om inte att det har med värmaren att göra så vad? | |
| På F1x vet jag inte. Men eco har alltid varit förr att kompressorn är avstängd. Har väldigt svårt för att tro det har med elvärmen att göra. Någon som har en F1x kanske vet. | |
| Testade som någon skrev här att stänga alla spjäll förutom dom i mitten mot ansiktet. Satte värme vreden på Max och fläkten på lägsta hastighet. Ca 1 grad ute och bilen mer eller mindre lika kall efter en natt. Nu kände jag av elvärmen. Redan efter ca 1 minut och 300-400 meters körning kom varmluft. Lite ljummen. Men det var absolut inte för att motorn började bli varm. Efter ca 1 km och kanske 2 minuter kom det faktiskt hyfsat varm luft som kan motsvara 80 A eller då ca 1 kW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.