|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tyvärr har jag datorn på jobbet men jag vet faktiskt inte hur man får ut det på en skrivare eller liknande. Man kör ju DIS i virtuell miljö med något linux. Elchemat visar ju heller inte exakt var den sitter och det var för kallt och jävligt för att jag skulle orka titta själv. Googla lite men hitta inga bilder, såhär ser det iaf ut på mina gamla E39. Det är samma typ av säkringar. Inga såndana där små fjolliga maxisäkringar ;) Länk Ska inte svära på att det är bak som på min E39, kan sitta fram. Det ska iaf vara grova kabeln från batteriet in till låda med denna typ av säkringar. Sitter sannolikt under något kåpa. Man behöver sannolikt ha lite varvtal på motorn för att den ska full effekt som säkert är bortåt 1000W (typ 70A). På tomgång lär den inte kör full effekt då generatorn inte skulle orka. Den kan ju ställa effekten rätt steglöst då man PWM reglerar. Hör gärna av dig när du hittar dem så blir livet enklare för mig ;) |
|
| Ah typ någon knivsäkring eller vad dom nu kallas. Jag får kolla nogrannare i morgon då. Den måste sitta i närheten av batteriet för det är riktigt generalfel och säkra av i "andra änden" av kabeln. | |
|
Länk Den övre skruvplinten borde vara osäkrad Bat+ från batteri. Den nedre skruvplinten borde vara BAT+ avsäkrat framåt i bilen. De två uttagen till vänster om den nedre pliten gissar jag är 100A säkrade uttag där ena sladden går till värmaren. Verkar inte vara gjort för att byta säkringar som på E39. Det var bättre förr ;) |
|
|
Så ser det nog ut jag på baksidan. Precis som vi antar så är en av kablarna så fall till värmaren. Det stämmer att där är två kablar bred vid varandra på andra sidan så som det ser ut på din länk. Jag höll som sagt ute i natt. 1 plusgrad ute och motorn visade en motortemp på 5 grader innan jag starta. Efter start körde jag iväg ganska omedelbart och efter 2 minuter och ca 7-800 meter var motorn 30 grader. Efter 3.5 minuter och ca 1.5 km var den 40 grader. Efter 5 minuter och ca 3 km var den uppe i 50 grader. Då börjar fläkten öka på allvar men det är ju långtifrån varmt i bilen. Detta är stadskörning därav den låga snitthastigheten. Det gick absolut inte att varken känna eller mäta sig till (med IR temp) någon värme som el elementet skulle ge. Jag blir så trött. Kliman inställd på automat och 20 grader. |
|
| Nya mätningar idag. Av dom två grövre kablarna i bakre elcentral så är den vänstra till elvärmen. Nu har jag blivit övertygad om att det finns elvärme. Vi mätte med en ström tång på kabeln. Bilen var väl uppvärmd efter flera mils körning. När bilen stod och gick på tomgång så vred jag upp båda värmereglagen på 30 grader eller vad som nu är Max. Då steg strömförbrukningen direkt till ca 75 A på den kabeln. Jag hade båda dörrarna öppna så värmen gick ur bilen hela tiden. Den låg ganska konstant på 75 A hela tiden. Varför jag inte kännt av det innan kan kanske bero att man måste vrida upp värmen på Max. Jag vet inte men jag gissar bara. Tycker dock det är konstigt. För om jag har den inställd på 20 grader och det är 2 grader i bilen borde allt gå på Max. Ska testa hålla ute i natt igen och se i morgonbitti med strömtång inkopplad och värmen på Max vad som händer. Så nu är det bara att testa fram vad för kriterier som krävs för att den ska gå på fullt förutom då att det finns generator kapacitet över. | |
|
Då jag har blivit överbevisad att det finns elvärme i min bil så måste man ju ta reda på hur effektiv den är. Tyvärr blir jag inte jätteimponerad. I morse höll jag ute utan motorvärmare. Det var ca 0 grader ute. Började med att koppla in min strömtång på den kabeln som är till elvärmen i bakre centralen. Jag har så pass lång kabel att den når fram till mittkonsolen i bilen så jag kan läsa av under körning. Kliman inställd på auto och 20 grader på båda sidor. Så fort jag startat bilen går elvärmen in med ca 40-50 A på tomgång. När jag kör iväg och varvtalet överstiger 1000 varv/min så lägger den sig på 75-80A vilket verkar vara max förbrukning. Jag har alltid tyckt att min bil blir fort varm för att vara en diesel. Men denna elvärme runt värmepaketet hjälper till att värma hela motorn (tror jag) till skillnad för er som har dieselvärmare som först prioriterar kupen. Det tog ca 5 minuter innan motorn var 50 grader och det var hyfsat behagligt i kupen. Nu är det körning i typ 20-30 km/h timme och en del korsningar. Det går förmodligen lite snabbare om man sticker ut på landsväg direkt. Jaja nu vet man att den fungerar även om jag hade hoppas på mer skillnad i kupen. Den Nya F1x tror jag man känner av betydligt större skillnad då där sitter en variant av ett eget elektriskt element. På E6x försöker man värma vattnet via värmepaketet. Skulle kanske testat att dra av sladden för elvärmen och känna efter vad det blir för skillnad. |
|
|
Intressant. Säker på att man värmer vattnet? Motorn värms ju indirekt av generatorbelastningen, speciellt på tomgång och i 20-30km/h då motorbelastningen är i princip 0 (avger knappt spillvärme). Startar man o kör upp på motorväg går värmen upp mycket mycket fortare. |
|
|
Har haft en liknande diskussion på ett dansk BMW forum, där funktionen beskrivs av en duktig BMW tekniker: Bilar med SA536 (standheizung) har ingen elektrisk värmare, utan webaston värmer ett slutet kretslopp till kupen under en utetemp på +5 grader. När detta kretslopp överstiger 75 grader, öppnas en ventil och webaston hjälper med hela systemet (kommer ej ihåg när den stängs av). På bilar utan SA536, så sitter det ett PTC element som värmer insugsluften (vid utetemp under +5 grader) till kupen. Den har 8 steg (125W varje) som börjar vid 125W och går till 1000W. För att detta ska fungera optimalt krävs det att batteriet är i toppform, annars börjar APN att stänga av funktionerna, härunder effekten på PTC elementet. |
|
|
Jag tror inte värmaren ligger i vattnet likt en "doppvärmare". På bilder på nätet ser det ut som att man monterat en "del" utanpå värmepaketets ena långsida. Jag läste någonstans på ett forum där någon trodde att värmeventilerna stängdes under tiden elvärmen arbetade. Så tror inte jag är fallet. El elementet som sitter på värmepaketet värmer utanpå ser det ut som. Och skulle värmeventilerna stängas under tiden hade värmen kommit fortare. En annan grej jag testade var att igår kväll starta bilen efter någon/några timmars uppehåll. El värmaren arbetar i princip hela tiden tills motorn är mer än 75 grader. När motor höll 90 grader och det var varmt i kupen (inställt på 20 grader) och jag ökade båda sidor till 22 grader så gick inte elvärmen in. Men ökade jag till 24 grader så gick den in med full kraft ca 75 Ampere. |
|
|
Elvärmaren värmer luft, inte vattnet son sedan värmer luft, vilket gör att på bilar utan webasto så blir enda "tillskottet" att inte lika mycket värme tas från kylvattnet till kupén då elementet stöttar samt att generatorn jobbar lite hårdare, vilket ger ökad motorbelastning. Har för mig att webasto slås av vid ca 78 grader. Det märks på min med webasto vilken skillnad det gör, för motorn blir varm snabbare vid nollgradigt än plus 7. Kör samma sträcka så det är lätt att hålla koll på. |
|
|
Centrallogik. Om du tittar på bilder lite tidigare i tråden på sidan 2 så finns där någon länk till bildelsbasen där det finns foto på ett värme element med elvärme. Kolla den och se hur du tolkar den värmer. |
|
|
Dra mig baklänges. Det var en lustig lösning. Av bild och text att döma sitter värmeavledarna i vattnet?! Låter ju ineffektivt att överföra det till ett medium för sedan ett andra.. De andra lösningar jag sett sitter de i själva luftflödet, dvs direktverkande el. Inte förvånad för man ska lära sig nåt nytt, varje dag. Undrar om de i såfall styr (drar ner på) vattenflödet för att höja temperaturen mot kupén Det är ju fullt görbart med hjälp av ventiler och pump i kretsen. Dvs det är "stillastående " vatten i värmepaketet som hålls i högre temp för att ge vettig uppvärmd. (typ oljefylld radiator i hus, visavi direktel) |
|
| Om du inte har tillsatsvärmare så skulle det ta lång tid innan kylvattnet når arbetstemp | |
|
Bilden på bildelsbasen tycker inte jag visar att elementet faktiskt sitter i kylvätskeflödet. Bara att den sitter integrerat med radiatorn för kupevärme. Om man med iskall motor manuellt stänger alla munstycke utom friskluften i mitten, väljer enbart friskluftsmunstycke, sätter fläkten på lägsta möjliga och temp på lägsta möjliga. Sen startar man motorn och känner hur det blåser kallt. Då höjer man alla rattar till max värme och höjer varvtalet till 1200rpm. Om man då märker att det inom 20 sekunder eller så kommer varmare luft är det bevisat att elen är direktverkande. 1kW in i kylvätskan som flödar genom kupelementet skulle bara höja temperaturen ett par grader = verkningslöst. 14*75~1000W så det stämmer ju bra. Så om man kör på lågt varvtal kanske man som högst uppnår 75% verkningsgrad i generatorn = 1360W på vevaxeln med lite remförlust. Elelementet motsvarar alltså en diesel-tillsatsvärmare på ca 2,5kW MEN som "kommer igång snabbare" pga att 40% av effekten är direktverkande. |
|
| Centrallogik. På F1x sitter ett element som du beskriver. Dom har kanske upptäckt att på E6x är det ganska verkningslöst. Det är inte säkert det sitter i vattnet. Verkar vara en "låda" man fäster på utsidan av vatten elementet med plåtclips. Typ sådana klips man fäste strålkastarglas förr i tiden. Men precis som du säger så skulle man vilja bromsa vattenflödet om man prioriterar värmen i kupen. Det var ju någon som skrev här eller så läste jag på bimmerpost att vattenventilerna som justerar värmen skulle stänga under tiden elvärmen var igång. På så sätt hade det ju kunnat bli varmt. Tyvärr verkar dom inte göra det då inblåsningstemperaturen följer motor temperaturen ganska bra. | |
|
Denna beskrivning från förra sidan "The electric auxiliary heater is a component of the heat exchanger for the heating system. Electric heating elements made of aluminium have been added to the fins in the coolant flow of the heating system heat exchanger." in the coolant flow; I kylvätskeflödet. Härav är det nog så att den värmer vatten. Ja, något som att gå över ån.. Ja, det är väl "bra" att något blev"bättre" på f1x ;-) |
|
|
Eller så ska det läsas som att man har lagt till " Electric heating elements made of aluminium" till de redan befintliga " fins in the coolant flow of the heating system heat exchanger.". Dvs det står inte att man har lagt till "heating elements of aluminium in the coolant flow". Har många ggr märkt att det är otydligt översatt från tyska, så man behöver nog läsa originaldokumentet. |
|
|
Dessutom är det ju bra om man citerar hela stycket! " The air drawn in is directly heated by these heating elements and fed into the vehicle interior through the air vents. In principle, the electric auxiliary heater works like an electric fan heater." Alltså inte i kylvätskeflödet. Länk |
|
|
I stand corrected, men lätt förvirrande text. |
|
| Ska testa det en dag med att stänga alla luft utsläpp och fläkten på lägsta. Är det inte fullt vattenflöde genom elementet så borde man ju kunna känna av varmare luft. Ju mer man tänker så hade det ju varit smart om värmeventilerna hade varit mer eller mindre stängda och varit styrda så vattnet i elementet hade legat på ca 80-90 grader. Tyvärr är det nog inte så. Och jag förutsätter mina värmeventiler är täta och fungerar för jag kan få kall luft in i bilen. Annars hade man ju märkt det på sommaren också om dom läckt in vattenflöde. F-n jag tycker det borde bli snabbare värme in i bilen med 1 kW effekt. Tänker på min defa kupé värmare som är på 1200 watt. Den värmer ju ganska bra. Vänder man på det så tar nog visserligen den också minst 5 minuter på sig för att få lite dräglig temperatur i bilen om det är nollgradigt ute. Skulle kunna testa en morgon att dra av sladden till elvärmen och se om det blev stor skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.