|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Det är ju inte omöjligt att det skulle kunna finnas "doppvärmare" för jag vet att det tidigare fanns på bl a Volvo. Jag vet att det under 90-talet importerades t ex Audi-bilar som i vissa fall saknade kalt-land utrustning. Då kompletterade man dem med "doppvärmare" från Volvo. Vilken effekt de gav och hur han löste det med ström-matning vet jag inte. Men på bilar som mem saknade värme så gjorde det trots allt en tydlig skillnad. |
|
|
Hittade följande på: Länk Härr kommer ett utdrag ur texten: "New features of the IHKA: - An electric auxiliary heater working on the PTC principle (positive temperature coefficient) is installed on vehicles with diesel engines The electric auxiliary heater is a component of the heat exchanger for the heating system. Electric heating elements made of aluminium have been added to the fins in the coolant flow of the heating system heat exchanger. The air drawn in is directly heated by these heating elements and fed into the vehicle interior through the air vents. In principle, the electric auxiliary heater works like an electric fan heater." Verkar som att vi har någon typ av PTC element i värmepaketet som bara värmer utblåsningsluften, alltså inga doppvärmare som hjälper upp motortempen...:( Undrar vilken uteffekt den här "hårfönen" egentligen har? |
|
|
Vi som då har Dieselvärmare och saknar elelement, är det tänkt att dieslevärmaren och motorn ska gå parallellt i början? Min bil är jättevarm i kupén innan man åker iväg, sen blir den kall igen innan motorn hunnit upp i temperatur. Kanske därför det heter parkeringsvärmare :) En Volvo är ju betydligt mer intelligent då man dels kan se om den är igång och sen kan styra den manuellt. |
|
|
Ja hur mycket det än bär emot att erkänna så verkar det faktiskt som att Volvo har ett försprång i de här sakerna. Bara det att ALLA Volvo dieslar har dieselvärmare som standard som dels värmer kupen SAMT motorn. Men antar att de kalla länderna inte är tllräckligt stor markanad för att Bmw ska göra en bra genomtänkt lösning. |
|
|
Blueberry Det såg intressant ut det du hitta. Men jag kan absolut inte känna av att det finns. Visserligen kan det givetvis vara sönder. Ingen som har en komplett förteckning över säkringarna. Även över maxi säkringarna? Då hade man kanske kunnat tyda det. Det bör ju vara säkrat med en maxi säkring på minst 40 A. |
|
|
Ej heller kan jag avaktivera start av parkeringsvärmaren. Ska jag bara flytta bilen en liten bit och det är tillräckligt kallt så går den igång. Sen står den och går ett tag då jag har stäng av "allt". Jag lät värmaren gå med parkerad bil. Den var väl några minusgrader ute. Efter ett tag (kanske det var 20-30 minuter) lyfte jag på huven och kände att någon slang på vänster sida i motorrummet som ledde till motorn hade blivit varm så någon typ av uppvärmning av motorn fanns där allt. /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Hittade följande ang kopplingsschema Länk Tyvärr verkar sidan inte funka på jobbdatorn kanske någon annan har större tur? //Henke |
|
|
Jag kan tyvärr inte öppna den heller. Det är inte så lätt att få fram en säkringsförteckning över maxi säkringarna i bilen tycker. Hade man bara lyckats med det hade man ju kunnat få ett svar på om det fanns någon elvärme. Den lär ju vara avsäkrad separat. |
|
|
Nu har jag kollat lite runt elvärmen och det ÄR elvärme på E60/E61 OM man inte har parkeringsvärme. Notera att det är olika värmepaket beroende på om man har elvärme eller inte. Länk Söker man sen på artikelnummer för värmepaket utan parkerngsvärme med artnr. 64119159033 så hittar mna bilder på det såsom t.ex denna: Länk Dock har jag en felkod på min elvärme och den värmer inget ;( |
|
|
Nu minns jag ej data men elvärmaren ÄR kraftig så pass att man styr den med pulstyrning och så styrs den så att den tse ur så mycket effekt som elsystemet klarar! Dvs på tomgång gården ner i effekt eftersom generatorn ej orkar fullt. O med helljus, dubbel stjärtvärme och elbakruta på blir det förtstås mindre kvar. Visst värmer den motorn, på sätt o vis. Om värmren tar 1kW, belastas vevaxeln med minst 1,33kW vilket gör att ungefär så mycket effekt också värmer kylvätskan! Jag räknade mer noga på detta i annan tråd. Om den hade värmt kylvätskan hade jubingen värme kommit till kupen utan att värma upp kylvätskan först.. |
|
| Väldigt intressant. Jag har inga felkoder på min men ändå ingen värme som känns av. Tror ni den kan vara kopplad så att den bara är aktiv vid en kallstart i minusgrader? Jag har haft en Mercedes vito på jobb med elvärme. Den var tydligt kännbar i början när motorn var kall. Efter som du kollat upp detta kan du inte försöka googla fram om det finns någon säkring till den nånstans. Jag kan inte hitta den. På länken till bilskroten ser man ju ett litet element med kablar i botten. Men undrar om inte den skrothandlaren har rört ihop det lite. Eller så trodde han bara att E6x har 7-växlad låda. | |
| Tittar man på bilder på bildelsbasen så finns det ju en ganska kraftig kabel till värmeelementet. Ser ju ut att vara minst 10mm2. Men varför fungerar den inte på våra bilar? Någon som känt att den fungerar? Går det att komma åt och kolla elementet genom att ta bort några plastkåpor inne i kupén? Nu vet man ju att det är en tjock brun kabel man ska leta efter. | |
| Jag har kät det på alla mina BMW dieslar, värme kommer ur luftblåsen efter ngn minut. Jämför t.ex med en A4 tdi 1998 som min far hade, den saknade antagligen denna finess då det tog säkert minst 5 minuter innan värme kom ur blåsen vid motsvarande utetemp.. | |
| Ja, jag ska testa igen. Det kan väl inte vara så att bara fungerar om man trycker in defroster knappen? När jag nyss googlade bilder på art nr så ser det ut som att värme elementet har tillsats på 3 sidor. Alltså så fall 3 st värmare. Alla mina maxi säkringar var hela i handskfacket i alla fall. Var tvungen att gå ut i garaget och kolla. | |
| men glöm aldrig att det är väl fungerande termostat (termostater) som är det allra viktigaste... | |
| Jag vet Ulf. Det är därför jag inte "lider" direkt. Jag har nya termostater och motorn kommer åtminstone upp i 40 grader väldigt fort. Även slut temp når den hyfsat fort men värmen kommer fort. Läste lite i morse på ett engelskt BMW forum. Ingen där heller märkte av det direkt. Men eftersom det är ett PTC element så kanske det inte ger någon kännbar effekt om det inte är många minusgrader ute. Får testa att hålla ute en natt utan motorvärmare om det bara blir lite vinter även i Skåne. | |
|
Man fick upp ett elschema på elvärmaren i DIS. Den är säkrad med en 100A säkring som sitter bak vid batteriet och heter F92. Denna kabel går sen hela vägen fram till värmeelementet och värmeelementet i sig innehåller ett inbyggt halvledarrelä som styrs från klimatsystemet via styrsignaler. Ska förutom det feta kabeln även vara en klen kontakt med minst 4-poler. Men funkar det inte och säkringen är hel så lär det mest troligt vara fel på elementet. Om säkringen är paj är det mest troligt fel på elementet och det har gjort att säkringen gått. Har inte kollat men jag gissar att det är ett elände att byta värmepaketet. Om något har ett värmepaket med paj elektronik är jag intresserad av att köpa det för en billig peng. Jobbar med elektronikkonstruktion så jag kan nog göra om och göra rätt sålänge inte slingorna brunnit upp =) En annan fundering, men kärra verkar inte komma upp i mer än runt 70 grader när man ligger och bränner 4 mil på E4 i 110knyck vid runt -10 grader ut. Testade fimpa värmen i bilen men tempen steg ändå inte (avläst via dolda ODB menyn). Ska den normalt komma upp i 85-90 grader vid den typen av körning? Sannolikt är det väl termostatproblem, det är ju dock 3st parallella termostater har jag förstått. Vanliga, EGR och en som sitter i oljevärmeväxlaren. Finns det något bra sätt att klura ut vilken som eventuell strular eller provar man byta EGR för att det är lättast och håller en tumme på att det inte är den i värmeväxlaren ;) |
|
|
Ubbe. Den ska ligga mellan 85-95 beroende på belastning osv. Det går utan större ingrepp att exempelvis plugga egr termostat med en gummiplugg eller liknande vid slangen och vvx till automatlådan kan du sätta en slangtång på och sen testa. |
|
| Ubbe. Du är en klippa. Ska leta efter den säkringen ikväll. Lättast är ju att kolla med en tång ampere mätare på den kabeln och se om den drar någon ström. | |
|
Var ute och letade vid batteriet efter säkringen. Jag hittade inga där. Inte ens vanliga maxi säkringar. Så fall skulle dom gömt den längre fram typ över hjulhuset. Det finns två ganska rejäla kablar som går framåt plus den riktigt tjocka som går till start uttaget och startmotorn. Den ena av dom två som gissningsvis var 10-16 mm2 går till främre elcentralen vid handskfacket. Ev går då den andra till värme elementet. Men gick ej att lokalisera. Jag hade ingen ampere tång för DC ström. Men ska låna en på söndag. Vet ju bara inte vilken kabel jag ska mäta på ju. Bilen står ute i natt. Ligger nog kring nollan i morgon bitti. Ska ta fram motortempen och en IR temp för att mäta i morgon bitti. Ubbe. Kan du lägga ut det schemat du hitta här? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.