|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Mitt inlägg försvann nog. Jag ställde frågan till BMW på deras hemsida för någon månad sen. Givetvis kunde eller orka dom inte svara på det. Jag har läst här att det finns elvärme som ska säkerställa värmen i kupén på bilar som saknar dieselvärmare. Jag har en 530 d 2009. Jag har inte märkt någongång att det finns någon elvärme. Visserligen har det inte varit kallare än ca 5 plusgrader dom gånger jag försökt känna på värmen. Någon som vet vilja kriterier som ska uppfyllas för att den ska starta? Om det nu finns någon? | |
| Jag är inte säker på om jag förstår din fråga helt men det finns ett elelement som värmer kupén efter motorstart då det tar lång tid för en dieselmotor att komma upp i full arbetstemperatur. | |
|
Det var det jag menade. Men det är bara det att jag har inte upplevt att det går igång. Men som sagt det kan kanske bero på att det inte varit så kallt dom gånger jag testat. (min bil står alltid i varmgarage på nätterna). Det hade varit intressant och veta hur kallt det ska vara för att den ska starta. Och på vilken effekt elelementet är. Men du menar alltså att det ska finnas i min bil? |
|
| Jag tror att alla dieseldrivna E61, i alla fall efter LCI samt F11 har detta oavsett om man valt till bränslevärmare. Jag antar att det finns en nedre temperaturgräns för när den är aktiv. Det kan mycket väl vara så att om du parkerar i varmgarage så kör bilen inte på så hårt med elementet vid kallstart. | |
| Jag kan förstå att den inte går igång när bilen stått i garaget. Men jag har även testat när den står utomhus. Visserligen inte än så länge i minus grader. Men jag kan inte hitta det i realoem heller. | |
|
På realoem hittar jag ingen elvärme på e60/61. Däremot verkar det finnas på f10/11, fast ev bara på bilar med 4-zons klimatanläggning. Skulle även tippa på att om man på f10/11 har valt till bränslevärmare så får man inte PTC-elementet (elvärmaren alltså). |
|
| E60/61 har el-tillsatsvärme, samma med alla F10/11. Har man dieselvärmare så har man inte elvärmaren. | |
| Robert. Vet du hur den fungerar och vart den sitter? Tittar man på realoem i närheten av värmepaketet så ser jag ingen. Och rimligtvis borde den ju sitta i värmepaketet och värma luften. Och inte vattnet. Vi hade en gammal merca vito på jobb. Den hade elvärme och det märktes väldigt tydligt. | |
| Kommer inte ihåg om den värmer luften eller vattnet in till värmepaketet. Vet bara att de har elvärmare som standard om man inte har dieselvärmare. Det är ingen brutal sak så det är inget man känner när den går in. Men den gör att får ungefär samma värme som om det vart en bensinare. | |
|
Kollade och här är den för F11: Länk |
|
| Kollade och den är inte utmärkt på E61. Gissar att den sitter integrerad i övre eller undre delen av huset till värmepaketet. | |
| Jag har inte elvärmare på min 520d Lci. Fast jag har å andra sidan inte comfortpaketet :( . Fast jag slipper ju skinnklädseln, en fördel tycker ju jag. | |
|
Periodare. Det har nog inte med comfort paketet att göra. Snarare så fall om bilen är "kallt land" utrustad. Och det är svensksålda bilar. Jag tycker själv jag inte hittat något på realoem på E6x. Men länken ovan på en f11 visar det ju tydligt. Jag är skeptiskt till om jag har en. Vill gärna få det motbevisat:). |
|
|
Så nu har jag googlat lite. E61 har en tillsatsvatrenpump som på elektrisk väg värmer kyllvätskan. Den verkar finnas både före och efter LCI. Nummer 6 på bilden nedan. www.realoem.com/bmw/partgrp.do?model=PX11&mospid=50122&hg=64#6418 F11 har ett elektriskt värmeelement som fungerar mer som en hårtork och detta ger snabbare kupévärme. Med 4-zons klimatanläggning så får man även extra värme till de bakre utblåsen. |
|
| Och denna tillsatsvärmare finns vare sig man har kaltlands paket eller inte, | |
| Men om den nu verkligen finns så är det ju konstigt man inte kan hitta den i realoem. Och som någon skev att den skulle sitta i 12 vilt cirkpumpen vid värmeventilerna stämmer inte. Där finns den absolut inte. Det räcker att titta på kabel dimensionen till pumpen för att förstå att dom inte är dimensionerade för dom strömmarna. Syns ingen specifikation bland säkringarna heller att det skulle finnas någon elvärmare. Om det finns så bör den ju vara på minst 30 A om den överhuvudtaget ska göra någon nytta. | |
| Nu kan jag nog nästan med säkerhet bekräfta att min 530d utan dieselvärmare inte har någon elvärme. Jag har testat nu och mätt inkommande luft temperatur jämfört med motortemperatur. Det verkar helt enkelt inte finnas någon elvärme. Däremot dröjer det inte länge förrän motorn är 10-20 grader varmare än utetempen/kupetempen. Det gör att värmen kommer hyfsat fort ändå. | |
|
Ja, var finns "doppvärmaren" på E60/61?, om det nu finns någon... När jag köpte min E61 så fick jag på detta (i övrigt eminenta...) forum lära mig att min bil var utrustad med elektrisk tillsatsvärme, typ "doppvärmare" och som en följd av detta hade BMW gått upp till 150A generator. Jag har under lång tid trott på detta och tidigare inte funnit någon direkt anledning att ifrågasätta det. Visst har jag 150A generator. Men inte kan då jag finna någon elektrisk tillsatsvärme. Jag har konstaterat samma som du Henrik77, inte fasen finns där någon tillsatsvärmare! (..?). Om jag fick välja så skulle jag i första hand önska mig dieselvärmare. Den får gärna prioritera att värma motorn i första hand och kupén i andra hand. (Om det är sant som sägs att nya bilar har diesevärmare som enbart värmer kupén, och inte motorn, så undrar jag om det inte finns någon som helst gräns för dumheten...). I andra hand skulle jag önska mig elektrisk tillsatsvärme som i första han värmer motorn och hjälper den att snabbt komma upp i drifttemp, och därmed följer även snabbare ett mera positivt kupéklimat. El-värme, typ "hårtork", som enbart värmer kupéluften är mem ointressant för min del. |
|
|
Ja detta verkar vara en snudd på en urban legend.... Var tusan finns den elektriska tillsatsvärmaren och värmer den kylvätskan eller värmer den enbart kupeluften typ som en fast installerad kupevärmare? Ska en sådan kupevärmare (hårtork) ha bra effekt (säg 1200w) så ska den alltså matas med 100A (P=U*I) Eller tänker jag helt galet? Hade vart intressant att veta effekten på den här tillsatsvärmen, men det behövs nog rätt grova kablar.... En annan fråga gällande vinter och värme i motorn: Jag har en 525d LCI -08 med M-sport paket, tydligen saknar jag de här jalusierna framför kylaren som verkar vara som hand i handsken med en snål diesel i vinterkyla. Varför finns inte de på M-sport bilarna medans de "vanliga" verkar ha dem? |
|
|
Hmm Grävde fram formelsamlingen: Om man vill ha ut 1200w ur 12V så ger detta 100A. Om vi då skulle räkna med 2 m kabellängd så skulle vi hamna på en kabel area på 16mm2. Jösses det är ju rena rama startkabeln... |
|
|
Precis det jag skrev innan. Det finns inte en chans att det finns doppvärmare som värmer kylvätskan. Skulle det göra någon nytta så hade effekten behövt vara minst 1 kw. Och det säger sig själv att så mycket ström finns inte i en normal bil. F1x har ett el element vid det vattenburna kupe elementet. Det kan väl tänkas vara på ca 500 watt. Det är ändå rejäla strömmar som krävs då. Nä, det kan vi lägga ner helt att E6x skulle ha någon tillsatsvärmare som är elektrisk. Ang diesel värmaren som bara värmer kupen till att börja med så kallas det ju faktiskt för parkeringsvärmare. Den är tänkt att få upp värmen i kupen snabbt. Men den värmer faktiskt motorn också när väl ventilen öppnat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.