|
|
|
|---|---|
|
Hittade detta på CNet om fem vanliga missuppfattningar om hur man sparar bensin. Länk Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) | |
| Den med högre oktantal och lägre förbrukning dyker ju upp här på AP regelbundet, det hade varit intressant att se lite empiriska test på detta! | |
| Du får inte lägre förbrukning med högre boksamtal men en motor som kan hantera högre orkan ger mer effekt/vrid | |
| oktantal och oktan ska det vara :-) | |
|
Jo, du får lägre förbrukning med högre oktantal i en motor som kan ta till vara på det högre oktantalet. Det hänger helt enkelt ihop med att verkningsgraden ökar med högre oktantal OM motorn kan kompensera/ändra tändläget tillräckligt mycket för det högre oktantalet genom att använda signaler från knacksensorerna. Många motorer kan dock inte reglera tändpunkten så långt att man vinner på högre oktantal än 95 oktan. Så man kan få både högre effekt och lägre förbrukning med högre oktantal i rätt motor - väljer man att gasa fullt, minskar givetvis inte förbrukningen... I BMW:n märker jag en liten förbättring avseende gångkultur och förbrukning med 98 oktan kontra 95. I svärmoderns Renault Megane 1,6 16V är det ungefär samma visa - den går bättre och drar mindre med 98 oktan. I ovanstående bilar är skillnaden ganska liten och räknar man på det motsvarar den minskade förbrukningen ungefär merkostnaden för 98 oktan - så i slutändan kostar 98 oktanig bensin lika mycket som 95 MEN motorn går bättre och ger lite mer kraft. I vår andra bil, en Toyota Corolla Touring 1,6 16v VVTI, märker jag dock ingen skillnad mellan 95 och 98 oktan - den är lika trött och tråkig, samt drar lika mycket bensin oavsett vad man tankar den med... :o( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det där med automat stämmer väl inte riktigt heller, visserligen drar BMW:s 8-stegade låda mindre än en manuell, men de flesta automater tar fortfarande mer bränsle. BMW CS #5206 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag har haft bilar där det märks bilar där det inte alls spelar någon roll. Scorpio 2.9 absolut ingen skillnad BMW 523i drog mer på 98 Trimmad 9-5 Aero mindre på 98 Tjejens Xc70 2,5T awd mindre på 98 men fullständigt obetydligt BMW E38 740 3st olika bilar ingen skillnad Båtmotorn Mercury Verado 225hk ytterst lite lägre förbrukning ger något bättre toppfart, även utläst med datorn vilket gav lite bättre siffror på 98 |
|
Jag har den eminenta lilla appen acar, där man kan föra in data när man tankar, bla vilket bränsle, hur många liter, kr/l och mätarställning. Sedan kan man få ut lite statistik av detta. Just nu ser det ut så att på 98okt så drar min 9,1l/100km och på 95okt drar den 9,8l/100km. Det är inte så många poster tyvärr, men med tiden så kommer det ju att utkristallisera sig en någorlunda tillförlitlig siffra, och jag kommer iallafall att veta om det är lönt att köra min bil på 98 :) -- Markus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min manuella 540 tankade jag 95 i en gång på en långresa, den drog mera mera bränsle och gick inte lika mjuk och fint. Det skilde dock inte mer än en 1/2 dl milen. Efter att åter fyllt tanken med 98 så blev det som vanligt igen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har gjort samma erfarenheter tidigare och kör numera bara på 98, Statoils som fram till i våras eller nåt var den enda helt etanolfria. Kan vi inte en gång för alla bara komma överens om att det faktiskt ÄR skillnad mellan 95 och 98, oavsett hur mycket eller lite så är 98:an helt enkelt bättre för förbrukningen och för motorn. Det spelar ingen roll om motorn i sig kan dra nytta av det högre oktantalet, bränslet är "renare" och därmed bättre. |
|
|
Som jag skrev tidigare påverkas olika motorer olika mycket av olika oktantal, det har helt enkelt med motorkonstruktionen att göra. Det är många faktorer som påverkar, men jag misstänker att de tre viktigaste är: 1. Motorns kompressionsförhållande - desto högre kompression i motorn desto större risk för spikningar med lågt oktantal och samtidigt större potential för högre verkningsgrad med högre oktantal förutsatt: 2. Ett effektivt antiknacksystem i kombination med en flexibel tändförställning som medger stor förändring för motorns styrsystem att ändra tändpunkten över en stort spektrum. Högre oktantal ger mindre spikningar/knackningar/självantändning i cylindrarna = möjlighet till att ställa tändningen mer effektivt = högre verkningsgrad i motorn = mer effekt/lägre förbrukning. 3. Förbränningsrumens och kolvtopparnas utformning påverkar i viss grad risken för spikningar, vilket gör att antiknacksystemet tvingas reglera ner tändningen med lägre oktantal i bensinen. Men det går som sagt att lätt hitta bilar där skillnaden mellan 95 och 98 oktan är mycket liten avseende motorns verkningsgrad - men då handlar det i grunden om motorer som faktiskt inte är byggda att verkligen ta till vara på bensinens energiinnehåll på ett effektivt sätt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.