|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag behöver lite råd om hur jag på bästa vis kan laga en skada på en kofångare av plast. Det gäller inte BMW den här gången men jag håller mig oftast till 5-serieforumet och får alltid bra svar här. Kofångaren bak slets delvis bort när min sambo hamnade på en plats hon inte borde varit på. I stort sett ser det ut att ha gått ganska bra, ett par fästen behöver bytas men i nederkanten slets två bitar bort från kofångaren vilka satt kvar på bilen. Nu behöver jag skarva dessa, kant i kant mot kofångaren. Skarven kommer inte att synas när kofångaren är monterad. Min tanke hittills är att lägga en plastbit på var sida om skarven och sedan limma. Dom lösa bitarna är ca 5x7 cm stora. Frågan är vilken typ av lim som är bäst och vad jag kan använda för typ av plast som håller för väder och vind. Skarven behöver vara lite flexibel efter att limmet härdat. Tack på förhand! | |
| finns special plats lim den är två komponents , bmw använder den själv vid plastreperation av stöttfångare . | |
|
Tack för tipset BABA! Mekonomen har plastlim, det tillsammans med gladfiberväv bör väl bli bra? |
|
|
Det finns som sagt plastlim som gör att man kan limma även ABS och "feta plaster". Fick själv hjälp av en kompis som limmade ihop min spräckta/splittrade M-front på E39:an, och det blev fantastiskt bra. Limmet är 2k och dyrt vet jag, ska fråga honom vad det heter men han är utomlands just nu. |
|
|
Kolla gärna vid tillfälle Lasse. Mekonomens plastlim (2x25ml) kostar 410,- plus primer 269,-. Inte billigt direkt. |
|
|
Jag frågade och han sa Terokal 9225 som man också skulle ha en primer till. Det blir väldigt starkt och segt, inte alls lika stenhårt som vanligt "superlim". Jag tycker din teori om att armera med glasfiberväv låter vettig. Poängen med limning ska tydligen vara att slipa upp en ganska stor kontaktyta mee typ 240-papper. Är dock inte jag själv som är experten, utan min kompis. Vet att Biltema säljer "Plastsvets" - ett 2k-lim som jag har hört ska vara förvånansvärt bra (vad nu det betyder), och mycket billigare än Terokal. Sist har jag hört om hemmatricket att ta en eller flera legobitar och lösa upp i aceton tills det blor en lagom klibbig massa. Sägs fästa på allt, men är säkert väldigt klibbigt, och jag vet inte själv. Det enda jag är säker på är Terokal 9225. I mitt fall så var det den fina M-fronten på min 540 e39 Touring, som fick en onödigt väldsam behandling på Bauhaus drive-in, där det låg armeringsjärn på en pall på golvet precis bakom ett hörn. Jag såg inte dem och de gick rakt igenom fronten, gjorde ett stort hål (typ 10x10cm) och gav lösa bitar. Men kompisen kunde laga det så att det inte syns alls. Det var 2.5 år sedan och inga problem med hållfastheten. |
|
| Terokal 9225 är det som Biltema säljer. Ska kolla in vad Biltema har också. Det kanske duger, det är ju ändå bara en Toyota som ska lagas. :-) | |
|
Kom att tänka på PL/400 och rutlim också. PL/400 är ju bygglim, säljs på t ex ByggMax och blor överjävligt starkt. måste dock sitta i spänn över natten. Jag satte dit M-takspoilern bak på min Touring med PL/400 och tror inte jag kan få bort den igen, annat än med pianotråd och mycket våld - den sitter som berg! Rutlim blir ju också väldigt starkt utan att bli stenhårt (och därmed spricka). |
|
| Jag har också varit inne på PL400. Hittade en gammal patron i garaget igår som jag provlagade med. Har inte kollar resultatet. Dock kan det nog bli svårt att limma i spänn. | |
| Det är denna som bmw använder Länk | |
|
Här finns det att köpa, det var ju faktiskt billigare också: Länk |
|
|
PL/400 blir väl ganska fort sämre när man öppnat förpackningen? Jag tror man bör använda det inom någon månad eller två. Någon får gärna säga emot mig, men så var det för mig. Det ville inte häfta och var liksom "för segt", men när jag köpte en ny tub blev det bra! Billigt är det i jämförelse; 50 kr för en hel tub - men det står "Ej lämpligt för feta plaster". Länk |
|
|
Ja, du har rätt. Gammal pl400 var inte som ny. Det står 18 månader oöppnad. Min har nog legat öppnad det dubbla. Trots det gav det en ganska bra limfog. Synd att den inte är lämplig för fet plast, hade varit billigt. Tack för info Lasse. Biltemas plastlim hittar jag inte i deras app. |
|
|
Tack för länken till Veidec. Jag letade men hittade inte lika snabbt som dig. Ser ut att funka bra att handla som privatperson. |
|
| Fick svar från Ljungbergs att primer inte behövs men mixerpistol 15266 behövs och den är slut i lager. | |
| Jag har varit i kontakt med Biltemas kundservice och artikelnummer 362444 för Plastsvetsning (39:90,-) är inte lämplig för feta plaster och dom har inget annat lim heller för feta plaster. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.