|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är era erfarenheter av försäkringskostnader på en imort jämfört med en svesksåld motsvarande bil? Något speciellt bolag som är bättre på importerade bilar. Jag har haft en svensksåld 330 E46 några år, men nu är en 325d -11 på väg hem från tyskland. Anders | |
| Har själv inte upplevt någon skillnad. | |
|
Stor skillnad hos BMW originalförsäkringar. Ca 50% dyrare med importbilar på de jag kollat. Trygghansa verkar ha bättre prissättning på import. Mvh Johan |
|
|
Jag har använt mig av TH vid flera tillfällen och det har varit justa villkor och premier. Inga konstigheter. /Anders |
|
| Svårt att få in prisjämförelser, i vart fall var det så när jag skulle försäkra min Cherokee som var importerad. | |
| Inte helt sällan det är högre självrisk på tex maskinskdada på importbilar. Läs/fråga om villkoren. | |
| Hos LF gäller samma villkor men högre premie för importbilen, ca 30-40% mer. Detta gällde dock Porsche och inte BMW när jag kollade i höstas. | |
|
Kristoffer_L: Länsförsäkringar ville inte helförsäkra min Porsche innan de "besiktigat" den. Detta rör sig om en bil som då vart i Sverige i fem år. Köra 30 mil hem halvförsäkrad i en för mig ny bil för 300´, skulle inte tro det... =) De var dessutom bland de dyrare bolagen vilket gjorde att de gick bort iaf. Just att inte helförsäkra importbilar innan man gått igenom dom verkar vara en formalitet L/F använder sig av. Trygg Hansa brukar alltid vara bland de klart billigaste för mig. Att de dessutom är bra att ha med att göra med gör valet enkelt. De har t.o.m. rabatterat och krediterat befintliga försäkringar långt innan förfallodatum när jag tecknat andra. MVH Christofer |
|
| Har haft många importbilar försäkrade hos LF och det är bara porschen dom har bett att få kolla på vid försäkringstillfället. LF har i princip jämt varit dom med bäst premie med. Alltid lustigt detta med försäkringar... :-) | |
| Där ser man, det var inget som de nämnde när jag bad om offert...men det löste sig genom att jag köpte en svensksåld bil istället. Som dock visade sig ha 1000kr mer i skatt än privatimporterade. Så det finns fler faktorer än bara försäkringen som skiljer... | |
| Crille: Du får en helförsäkring hos LF som gäller i 30 dagar "osedd". Bilen måste visas upp inom denna period för deras värderings/besiktningsman för att försäkringen skall behålla omfattningen. | |
|
Dawwe: Då fick jag fel information av försäkringssäljaren som redogjorde att jag bara kunde lösa halvförsäkring tills jag visat upp bilen. Men det låter ju förstås mycket rimligare som du säger. Vore för övrigt intressant att se hur grundligt den förmodat begränsat insatte besiktningsmannen gått tillväga och vad han/hon tittat på. Kristoffer_L: Min importerade är dyrare i skatt än vissa andra, svensksålda som importerade. Man kan undra de kan skilja så mycket 30-40% på samma modell och drivlina, har sett fenomenet på fler bilmodeller. MVH Christofer |
|
| När LF kollade min bil tog det väl max 5 minuter. Han som tittade på den tog några kort och gick ett varv runt bilen. "Besiktningen" handlar nog snarare om att dom vill se att bilen finns och är i ett riktigt och fungerande skick. | |
|
"handlar nog snarare om att dom vill se att bilen finns och är i ett riktigt och fungerande skick" Mycket märkligt tillvägagångssätt. Särskilt när bilen funnits i Sverige många år och att maskinskadan dessutom är utgången... Tycker personligen det är dags att bojkotta f-bolag som diskriminerar importbilar. Att man vill syna objekt och dokumentation när det rör sig om rena samlarbilar och unika objekt kan jag köpa. Fast då vänder man sig sannolikt till en aktör som primärt försäkrar dylika fordon och begriper sig på värdet... MVH Christofer |
|
|
Har precis köpt en 335a -07 (import 2008), betalar 6800:- helår/helförsäkring hos länsförsäkringar. Bor i centrala uppsala. Ganska bra pris tycker jag (min import 540 kostar 6200:- helår/halvförsäkring). Båda har vilt+ förs. Max 1000mil/år Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
|
Länsförsäkringar: Importerad m3 e92: 18,500 kr, svensksåld: 13,500 kr/helår, 24 år. |
|
|
GE: Ja det du gissar stämmer nog rätt väl, vissa bolag har haft grymma problem med att visst "klientel" köper "vrak" och sedan begår FB med dom för att få ut pengar, därför blir tyvärr så för oss skötsamma ärliga försärkingstagare. Importerad 850-95 hos Trygghansa: 14.300kr/ helår, helförs, max 1000mil, full bonus ej förare under 25 år. Sv-såld 750iAL-00 hos BMW OF: 9.800kr/ helår, samma förutsättningar och storstad båda två. Mvh Asken |
|
|
Har märkt stor skillnard LF Porsche Boxster 2006 11t hel forsäking, import LF Jaguar Xkr 2009 14t hel forsäkring (IF 23t) import Folksam samma Xkr 6500 hel forsäkring... Slutsats, det er en jungel... |
|
|
Har sett ett antal nästan nya bilar som BMW importerat lätt beg. till Sverige. Dessa får stämpeln Import av Transportstyrelsen. Enligt uppgift har de fri service och garanti på samma sätt som en svensksåld. Hur hanteras dessa av försäkringsbolagen tro? Någon med erfarenheter av en sådan bil? |
|
|
Får de verkligen stämpeln import av transportstyrelsen? Jag har sett att bilar som BMW Sverige importerat står som "nej" i importkolumnen. Årsbilar från fabriken som redan från början var tänkta att spridas från Tyskland efter 6-12 månader körning av någon anställd. Hur "lätt" begagnade avser du här? __________ Mvh Grelle |
|
|
De jag sett har varit mindre än ett år när de kommit hit. Utdrag från Transportstyrelsen ser ut som nedan. I trafik första gången i Sverige: 2012-05-10 I trafik första gången i utlandet: 2011-03-28 Import/införsel: Ja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.