AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.381

Navigeringsenheten slutar läsa skiva

Sida 1 av 2
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ett nytt problem som uppkommit de senaste dagarna. Efter att ha kört en stund med bilen, verkar räcka med runt 30 minuter, så om jag gör ett kort stopp, t ex springer in och handlar mjölk eller något liknande, så får jag följande felmeddelande: "Please insert navigation disc", trots att skivan faktiskt sitter i.

Att ta ur skivan och sätta i den igen gör varken till eller ifrån. Däremot när man låtit bilen stå tilläckligt länge för att den ska göra ordenlig powerdown på allting, typ 10-15 minuter? Så är det inga problem när jag startar bilen igen.

Är det så illa att dvd-läsaren håller på att ge upp? Jag har navigation pro.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Yes - eller att skivan börjar bli sliten..
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Nej, skivan spelar ingen roll, jag kan byta skiva utan att det gör någon skillnad alls. Jag funderade på om det kan vara värmen som ställer till det? Blir ju rätt varmt efter en stund, men det förklarar fortfarande inte varför den inte lägger av under körning.

Hur lätt är det att byta enheten? Är det hela klumpen som behöver bytas?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jahapp, där verkar enheten ha gett upp helt, senaste dagarna har den startat om sig några gånger under körning för att sedan ge upp och bli helt svart.

Får man tag på en utbytesenhet så måste den kodas in och dylikt va?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Antingen byter du laser-enheten eller dvd-mekanismen.
inget behöver kodas...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enklast, till vettig peng är att byta ut DVD-läsaren som Bianca skriver.

Länk

Bi
3.797
Bianca

Laser-enheten kostar ca 35-40 euro
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Kan trasig laserenhet göra att hela skärmen blir svart och vägrar starta?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Har varit ute och kört lite under dagen idag, och det är verkligen lustigt. Någon gång har den startat för att vara igång en stund, sedan har den dött igen. Då har man kunnat väcka den en stund genom att trycka in båda eject-knapparna på samma gång.
Bi
3.797
Bianca

Kanske dags för mjukvaru uppdat?!Firmware update!
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Förstår inte varför uppdatering av mjukvaran skulle lösa problem, men jag får ta tag i det. Finns det någon annan än Förenade Bil/Mechanum i Malmö-området som kan felsöka något liknande?
Bi
3.797
Bianca

Eller så håller dvdläsaren på att ge upp.
dom har inte precis rosat marknaden..
Jobbarpolarens kollega fick sin enhet utbytt...
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ja, dvdläsaren känns som ett troligt problem, frågan är om det kan påverka att den inte startar alls eller om det är mer som är trasigt.

Lyckades han få sin enhet utbytt på garanti? Annars är jag nog rökt :)
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Försökte starta ny tråd eftersom problemet eskalerat, men det tyckte tydligen inte moderatorerna, så jag klipper in det här.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jag har navigation professional. Problemet började med att bilen ibland vid varmstart tyckte att den inte kunde hitta skivan. Ibland hjälpte det att bara göra eject och sedan stoppa tillbaka den.

De senaste veckorna har den övergått till att starta om hela iDrive under färd, för att sedan inte starta alls. Det har ibland gått att skrämma igång den med reboot mha eject-eject.

Sista dagarna så har den även börjat snurra en fläkt inuti. Tänk dig laptop-pc som går in på Aftonbladet eller liknande. Denna har snurrat oavsett om man haft bilen igång eller inte och den har dessutom inte slutat trots att man stängt av bilen och tagit ur nyckeln. Under denna tiden så har även alla lampor varit tända runt cd-slottarna och eject- och volymknapparna.

För att inte dra ur batteriet helt, så har jag dragit ur säkringen, då tystade den. Sätter jag i säkringen igen så börjar den flåsa direkt.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Hade bilen inne på oljeservice idag så jag bad dem givetvis ta en koll även på detta. Jag har kört en dryg månad utan säkringen monterad och när de monterade säkringen så fick de ingen fart på den alls, de kunde inte komma fram så långt att det gick att göra någon felavläsning.

Några nya felkoder har dock dykt upp sen jag servade bilen förra gången.

A731 - Relä till terminal 30g-f stängs inte av. Permanent.
A46D - MOST-ring reset. Intermittent.

Sitter och kollar begagnade priser, det borde vara en sån här CCC CD jag ska ha?
Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hej

Byt mekaniken i DVDläsaren. Köp hela löpverket inkl laser, så är det enklast att byta. Max 10 skruvar och två snabbkontakter i navienheten, ca €130, eller låt BMW byta hela navienheten, 10kkr?

Jag känner igen symptomen och beställde från www.navigatie-onderdelen.nl
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Nej, 10k rätt ner hos bmw lär inte hända.

Men kan en trasig dvd-enhet verkligen göra att ingenting fungerar? Hade ju varit en underbar lösning.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Jag gissar att din bil har en databus... På min E65 så slutade det mesta att fungera när busskommunikationen gick ner pga att navienheten startade om upprepade gånger när skivan inte kunde läsas. Detta berörde stereo, rattknappar, kliman osv.

Så mitt tips är att byta mekanismen i navidatorn.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ja, problemen började ju med att den inte kunde läsa skivan. Låter fortfarande lite lustigt att det skulle kunna påverka att hela enheten inte startar upp. Men men, det är ju det billigaste att prova.

Stämmer det att det är en sån här?
Länk
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tror jag ändå ska slå till på en begagnad enhet istället.

Det är en sån här va? CCC CD
Länk

Dvs artikelnummer 65839123091?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.