|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, bra fråga. Jag har haft bekanta som menat att det är dåligt för miljön då det är kvicksilver eller något liknande i Xenon. Har man sen läst Vi Bilägare och läst att vissa bilar faktiskt är sämre med Xenon än halogen så kanske man drar öronen åt sig. Om bilen är rätt och dessutom till ett bra pris hos en bra handlare så skulle jag inte tveka. Eftermontering lär vara helt ointressant. Xenonljusen ska ju kombineras med en självnivåfunktion vilket säkert gör det både dyrt och bökigt att uppdatera. Inte värt besväret. Alternativet att montera bländande Xenonglödlampor á Volvo 240 är väl inget man gör på en såpass ny bil. |
|
| Verdi - Såg F31 i rubriken så jag körde på det även om det står F30 i första inlägget :) | |
Verdi |
michael561, Blir mer och mer komplicerat det här, men då är det nog den på Novation. :) |
|
Vilken bil är det som påstås ha sämre halvljus med xenon än med halogen? Den bilen lär vara testad av en blind journalist i så fall. ------- //Lövet |
|
|
Ja det är F31 på Novation, det går att eftermontera xenon som på e90 men det kostar nog en slant och är inget de gör frivilligt ännu på BMW. Den är ju sänkt rätt rejält i pris på 400 mil och 9 mån... |
|
|
Andreas: Det undrar jag med, en förklaring kan vara att en bil med riktigt bra halogen kan ha bättre ljus än en dålig bil med xenon. Dock har jag aldrig sett ett test där samma bilmodell har sämre ljus med xenon. Zog: Vilken är det, det finns ingen F31 hos Novation som överstämmer med beskrivningen. |
|
|
Verdi: Nej jag har inget speciellt i åtanke men måste LED nödvändigtvis vara bättre för att bli eftertraktat? När skärmar med upplösning i full HD som man så skickligt döpte det till dök upp skulle många ha en sådan bums och det blev en självklar sak för alla som köpte en ny TV trots att få begrep vad det egentligen innebar. Sedan tog man hem sin nya TV och många kopplade in den till samma gamla box med samma gamla scartkabel och bilden var lika bra eller dålig som förr, men ägaren var nöjd tack vare placeboeffekten. Samma sak var aktuellt när xenonstrålkastare kom och som Jhellstrom nämner var de till och med i sällsynta fall sämre än halogen men inte ens det spelade någon roll för det är klart att man skall ha xenonstrålkastare ansåg folk, trots att halogen räckt gott för många. Nu är nya tekniker här och xenon håller sig knappast fräscht för alltid, i "folkmun" blir även bra tekniker snabbt gamla när något nytt dyker upp. Som lite kuriosa är det inte alla som ser xenon som självklart och den mig veterligen första privata F30 som dök upp här i området var en trevligt utrustad 320d Luxury Line med stora fälgar och en nyfiken titt in i kupén avslöjade att den inte var klent utrustad direkt men xenon lös med sin frånvaro. På senare tid har en 330d F31 dykt upp som brukar synas runt jobbet och precis som bilen Zog beskriver verkar den ha det mesta från fyrhjulsdrift via M-paket med 19" till navigation och radar, läderklädsel, panoramatak och lite annat. Jag kan inte svära på vad som finns för så väl kan jag inte den modellen men xenon saknar den. Bortsett från de bägge har jag personligen inte sett en ny trea utan xenon utan till och med hyrbilarna med sparsmakad utrustning och motorstyrka har det. |
|
|
Jag bor sedan en tid tillbaka i London, och här ser jag väldigt många BMW's utan Xenon. Jag letade bil nyligen och plöjde därmed igenom en drös med annonser, letade främst E9x & E3x. Många saknade Xenon, vilket får en bil idag att se lite gammal ut tycker jag. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden: UK är festligt, det är inte ovanligt att 550iA F10 saknar xenon. Värmesitsar är också lyx, så det saknas ofta. Däremot är navigator standard på F10 från 2014årsmodell, även läder är standard. |
|
| Har en fd kollega som köpte sig en ny A5 cab för två år sedan. Han valde aktivt att inte välja xenon med motiveringen "är det inte lite 2006 typ med xenonljus...". Så visst finns det bilköpare som inte följer trenderna ;-) | |
|
Är iof tusen år sen men vw passat runt 99-01 hade sämre xenon än halogen enligt teknikens värld (om inte minnet är helt fel ute) Problemet är väl att många tillverkare antagligen genar lite och stoppar in en bättre lampa (xenon) men en jävla dålig reflektor och då blir ju ljusbilden skit lik förbannat. Det "ser" bra ut, vitt och fint men när det väl kommer till kritan så är inte ljuset ett dugg bättre. Inte helt relevant men vår ena bil har xenon med aktiv styrning (vrider sig när man svänger osv) och den andra har 2 värmeljus (ok nästan men 2 vanliga H4 halogen). Den har däremot 3 bosch big knick monterade. I stan (där i allafall Luleå har belysning på i princip varenda gata) så kvittar det vilken bil man kör, ljuset är som aldrig nåt problem. På landsväg så är de däremot inget snack om vilken vi man vill ha, inget slår extraljus, varken xenon, led, laser osv osv. Sen så ser extraljus förjävligt ut på bilen, det kan man inte säga emot :) //RX400h -08 |
|
| Otänkbart, såvida inte priset är kraftigt reducerat. | |
| Jag vet inte om det kanske kan vara så att det är lätt att göra en beställningsmiss på sexorna eftersom Advantage Edition innehåller Xenon och mycket annat, men bara finns till fyrorna. | |
| Kan någon länka till bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.