AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.616

Maxad F31 utom...xenon

Sida 1 av 2
Jag har en maxad F30 på gång som har i princip allt som går att få men av någon outgrundlig anledning så saknar den:

High Beam Assistant
Xenon lights
Adaptive lights

Är den "osäljbar" utan xenon om 3-4 år ? Vad säger panelen ?
I övrigt är listan säkert på 50 saker...nypris nästan 700k

Hahaha! Hur är det möjligt? Skulle aldrig köpa utan Xenon.
ja avstå skulle jag säga, vem vill köpa en sån bil utan xenon

/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ingenting är omöjligt att sälja och det faktum att någon har beställt den här bilen är ett bevis för det men priset påverkar, eftersom den här bilen saknar utrustning som många efterfrågar bör priset vara markant lägre än motsvarande bil med xenon etc.

Kan du köpa bilen billigt och tänka dig att leva utan xenonstrålkastare ser jag inga problem med den här bilen men den dagen du skall göra dig av med innehavet får du själv begära ett pris baserat på vad bilen har och vad marknaden efterfrågar.

Om några år tror jag att LED-strålkastare gjort sitt intåg på marknaden och då kommer både xenon och halogen att betraktas som två bedagade tekniker, min gissning är att då kommer den här bilens brister att upplevas som mindre viktiga än vad de gör idag när xenon fortfarande betraktas som en fräsch teknik.

Även jag har svårt och se varför man låter bli att beställa xenonstrålkastare när man har 700' att lägga på en 3-serie men till skillnad från övriga betraktar jag inte en F31 med halogen, manuellt helljus och fasta strålkastare som värdelös. Tvärt om med tanke på bilens pris lär den ha ett antal andra attraktiva kryss i listan och det finns säkert några som värderar de kryssen högre än xenon, helljusassistans och adaptiva strålkastare.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Kolla med BMW i Danmark innan du köper, de verkar kunna eftermontera det mesta...
Den ligger ca 50 000 SEK lägre än liknande bilar, minst. Kan man ge någon 20.000-25.000 kr för att eftermontera t ex så är det en no brainer anser jag.

Jag tror jag kan leva med det själv om man sätter i xenon-look vita halogenlampor men som sagt, kan man eftermontera även om det är dyrt så är det bäst så klart. Ringer BMW danmark i morgon, tack för tipset !

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Finns inga Xenon-look-lampor som kan ersätta Xenon. Skulle lätt ta eftermonteringskostnad som argument inför ett köp.
Verdi
Det är klart den går att sälja. Men sälj den på sommaren för på den årstiden så tänker man mindre på ljuset. Just de tillvalen den saknar är de jag uppskattar mest nu.

Bjerser,
Ok, men är LED så mycket bättre då? Ljusstyrkan menar jag? För kurvljus och helljusassistent är ju oberoende av lamp-teknik. Eller tänker du på utseendet i första hand?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
En sånn bil utan Xenon känns konstigt..
Jag skulle definitivt vara skeptisk köpare till en sådan med tanke på hur mycket man ligger ute efter vägarna. Jag lärde mig efter vår E46:a som bara hade halogen.

//Anders

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är en väldigt konstig spec, nästan så man kan tro att det är ett missförstånd? Beställaren kanske trodde att Xenon var standard?

Verdi: Tekniken är snarlik, men LED-ljusen fungerar snabbare och bättre spridning på ljuset. Utöver det ett vitare ljus. Däremot är det nog inte ingen större skillnad i den faktiska ljusstyrkan (mer än upplevd ljusstyrka pga vitheten). Sen är frågan om det är värt prisskillnaden på 10 - 12 000 eller inte.

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
LED är snart föråldrat redan innan det kommit, nu utvecklas Laser ljus

Länk

Men det är ju lite överkurs i detta fall.

Hsh, får du ett bra pris så köp, Xenon är inte avgörande! (tycker jag)

Mvh
LED ljusen på nya X5 är extremt bra enligt min uppfattning. Men en nästan ny bil utan Xenon känns inte kul. Det är väldigt viktigt att ha bra ljus. Idag är ju dessutom Xenon mer eller mindre standard på många nya bilar.

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För det första skulle jag bekräfta att den verkligen saknar xenon, är det gjort Zog..? (IRL)

Om ja, börjar man ju fundera på om den varit krockad kanske; för att sedan "snål-lagas"..
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Kolla historik, +1 Sani.

Men som begagnatköpare får man ju alltid göra avkall på saker, som typ färg, navigator, skinn, och nu xenon.

"Man kan inte få allt" - och xenon är definitift ingen dilbräjker för mig.
Vet vi vad det kostar att eftermontera Xenon och gör BMW ens det?
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
För det första så är även min högst personliga åsikt att en 3-serie ska ha xenon och i synnerhet en 3-serie för ca 700k.

Jag antar att det är den silvriga som står i uppsala som TS syftar på?

Så som jag ser det så finns det två möjliga anledningar(finns säkert fler) till att bilen saknar xenon:
*Beställande kund var åt det excentriska hållet och tyckte att xenon var dåligt av någon anledning och inte ville ha det(tro mig, de finns...)
*Fabrik/säljare har gjort en miss och bilen blev av misstag byggd utan xenon(mest troligt, ganska "lätt" att missa ett kryss i listan)

Finns ingen anlending att tro att den skulle vara "snål-lagad", det tar ca 30 sekunder att kontrollera utrustningen med bilens chassi nummer så vet man säkert. Jag tycker det är onödigt att börja skrika krock och fusklagad med en gång.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Grannen köpte en ny X3 3.0d men massor av lullull, panorana, elstolar med minne, navi osv men han ville inte ha xenon. "löjligt att betala för nåt som ändå bara lyser så lite, spelar ju ingen roll när man kör i stan och på landsväg så är det ju ändå för lite" var motiveringen. Han la pengarna på extraljus istället.

//RX400h -08
Verdi
michael561,
Jag ser ingen 335i till salu i Uppsala... ?

benke_berguv,
Han borde testa min bil med xenon, kurvljus och helljusassistent. Löjligt bra kombo. Delvis helljus även vid möte och när man kommer ikapp bilar. Ökar definitivt möjligheten att se saker vid vägkanten. T ex lekande barn eller älgar.

Extraljus? Javisst, är väl kanske bra om man är helt själv på vägen. Men så fort han inte är det så har han skitdåligt ljus.

Han kanske byter in bilen och skiter i vad han får för den? Tror definitivt han skjutit sig själv i foten om han inte hittar nån annan skeptiker som köpare. :)
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Verdi - Jag har inte sett att det gällde en 335 heller, däremot har novation en 330d som är "fullutrustad"minus xenon som jag antog att TS kikat på :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Xenon är ju inte ens dyrt till BMW. Givet tillval och inget jag skulle vara utan även vid begagnatköp.

-------
//Lövet
Verdi
michael561,
Haha. Såg F30 (sedan) och dyr och tänkte nog undermedvetet att det var en 335i. :-) Kan såklart vara den F31 (kombi) 330d som står på Novation men då har TS skrivit fel modellbeteckning. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.