|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har bytt dämpare nu på bilen och när jag hissa den så börja det droppa bensin från tanken. Det är ett pyttelitet hål runt en bult/mutter i samband med rost. Det är framför förar bakdäcket. Det fuktar lite och kommer någon droppe då och då. Ser inte ut att droppa då jag har bara 30-40 liter i tanken, men nu då jag har 70-80 liter så droppar det. Tänkte höra om det går att sätta sån där kemisk metall runt hålet? Undrar även hur tanken ser ut och lite info om den, hur den är delad vilken sida pumpen sitter vart ledningar och slangar går osv :) Tanken tänker jag inte byta då jag vet vart hålet är och att det inte är så stort hål och ekonomin vill inte häller byta tank :) Men skriv lite förslag och info! Tack på förhand! MVH Peter E Stavfel bjuder jag på! :) | |
|
Visst funkar det med kemisk metall, glasfiberplast el.dyl. ett tag. För att det skall fästa så behöver området runt "hålet" vara rent (bar metall) och torrt så du får göra lagningen någon gång då du har mindre med bensin i tanken. Sedan får du nog räkna med att "hålet" blir större (mycket större) när du börjar pilla med rosten. På min gamla 3.0S fick jag för mig att blästra rent bensinrören och upptäckte till min förvåning när jag hade blästrat klart ett 1 mm stort hål på ett av rören. Dvs det hade bara varit rost där men som tur var så var det "tät rost" för det hade inte börjat läcka något. Per L |
|
|
Tack för det svaret Per! jag ska prova då jag har lite mindre bensin i tanken! bara ut o gasa :) Peter E |
|
|
Jag tror det finns speciell tätningsmassa gjord för att laga hål i bensintankar. På en gammal volvo jag hade så satt det en plåtskruv iskruvad med en gummibricka... Det funkade också! /Mats J |
|
| Jaha de finns de.fan va bra tack mats | |
|
Finns på jula om du har ett sådant i närheten. Leakfix tror jag det heter. Fungerade klockrent på min gamla tank iaf. MVH David Öfverdahl |
|
|
Jula säljer läcktätare som säkert fungerar bra (ett tag) Länk Min erfarenhet är dock att rost oftast brukar vara mycket allvarligare och mer utbredd än vad man tror så man skall nog inte ha någon övertro på sådana här "fusklagningar". I varje fall är det viktigt att man tar bort all rost (skall vara plåtrent) innan man lagar en tank så här. Och så behöver man rostskydda lagningen efteråt annars börjar rosten snart krypa mellan lagningen och plåten och då har man snart läckage igen. Jag har lagat ett par läckande BMW-tankar men dom visade sig vara så rostangripna att jag fick svetsa i en 2 cm bred plåtremsa runt nästan hela tanken. Per L |
|
|
fy fan va jobbigt verkar som det är överdelen av den vänstra tanken som läcker :( måste man lös med hela tanken? eller kan man få lös bara den ena på något vänster? så man kmr åt o laga! GOD JUL MVh Peter |
|
|
Hej, Tanken är en enda enhet och hänger som en sadelväska över kardanaxeln och avgasröret/-n. Att ta loss den är ganska svettigt. Jag förstår det som att du fortfarande kan se och komma åt läckan, om du bara får lite mer utrymme? Jag skulle bedöma det som möjligt att lossa de två bultar och de två plåtband, som håller upp tanken och sedan försiktigt sänka hela tanken en aning. Men verkligen bara en aning!!! För på vänstersidans överkant kommer returledningen/-arna in. Eventuellt skulle det kunna räcka med att lossa de vänstra monteringsdetaljerna helt och bara slacka på de högra. Nu minns jag inte riktigt, men det kan hända, att värmeskölden kommer att hindra sänkningen. Men, som sagt, du kan under alla förhållanden inte sänka särskilt mycket. Sen sitter det en tankmätare även i den vänstra bubblan (också), men den ledningen är nog inte lika kritisk, dvs den tål nog mer rörelse än bensinledningen. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.