|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vem/vilka har konstaterat att du behöver renovera toppen för 35.000 kr? Finns fungerande begagnade motorer runt 5000 kr annars, bättre att byta om det skulle vara så illa att din nuvarande är helskrot. |
|
| Har de gjort kompprov? | |
|
Ja de hade gjort komprov och fann att det var från den 8:e cyl det läckte, de hade även funnit olja i expansionskärlet. Jäkla dålig kvalitet i detta avseendet av BMW, råkade ut för samma sak på min förra E39 där jag fick byta toppackning för 13kkr då var det en rak sexa. Nu råkar jag ut för samma sak på V8:an. Jag har testat tjänsten autobutler nu så jag får se om jag kan komma ned i pris på att byta toppackning och eventuellt plana den om det behövs, annars blir det nog tyvärr att sälja den som reservdelsbil, synd för den var i väldigt bra skick i övrigt. |
|
| Försök hitta en hel motor att lyfta i, brukar dyka upp 540s som skrotas lite då och då på Blocket. | |
|
Om du bara lämnar in toppen för planing och fräsa in ventiler och gör resten själv måste det kosta mycket mindre än 35000kr ?? |
|
| måste man fräsa ventilerna när man planar? | |
| Motor för 10 000, Länk | |
|
Fräsning av ventiler tänkte jag på om den skulle helrenoveras och har gått långt...kan inte så mycket om renoveringar av toppar. Men slipar in ventilerna gör man väl i alla fall då man har grejorna borta. |
|
|
Har för mig att man kan plana utan att ta bort dem. Jag hade inte bytt motor, säkert något problem med den efter ett tag bättre att förbättra den man har på flera punkter istället. |
|
|
Jag skulle också förbättra motorn som jag har och lägga pengarna där. Men är kan man inte meka eller sugen på det så kanske det är bättre o byta motor lite snabbt. Jag skulle dock inte lämna in den på en bilverkstad med deras hutlösa priser. Min 2:a bil (Audi) lämnade förra ägaren in för ett toppbyte o det kostade honom 25000kr för att han inte hade kunskapen själv.. |
|
|
Vad är det som säger att det inte skulle dyka upp problem med en motor som man renoverar toppen på? Det man förebygger är väl just problem med toppen igen och det är inte så vanligt skulle jag säga. Ställt mellan att renovera en topp för 35 000 eller att lyfta i en ny motor som man "vet" är juste (säg ca 15 000 inkl arbete) så vet iaf jag vad jag hade valt. Går ju att passa på att byta lite grejor även på en sån motor. |
|
|
Ja en begagnad motor som man inte provkört känns också osäkert. Dessutom har jag inte kunskapen som krävs eller någonstans att stå och mecka. Nu har jag fått en offert på 15000 mindre än halva priset, så nu börjar det kännas mer lönt att åtgärda. Men är det något mer som kan ha tagit skada eller skulle behöva bytas? I min beskrivning till på autobutler skrev jag byte av båda packningar samt verifiera och eventuellt plana toppen. |
|
| Förresten är det någon som vet inom vilka gränser man får boxera en 540ia? Ska tydligen stå i instruktionsboken men den har jag inte här. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har inte manualen för 540, men för den äldre manualen för E34 520i/525i/530i/535i/524td står det följande begränsningar för bogsering med modeller med automatlåda max 50 km/h max 50 km |
|
Känns som du fick flera varningar att något var snett, ändå åkte du aldrig in till verkstad utan försökte själv, använde bilen gång på gång? Frågan är dom du kunde räddat toppen om du åkt in redan efter ditt första strul. |
|
| Det var det jag gjorde, första ggr jag blev ståendes på motorvägen bärgades bilen till en verkstad där de bytte termostat och provtryckte systemet. De sa sedan att allt var OK. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.