AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.522

Kylarslangen hoppade av 540 E39

Sida 1 av 2
bm
44
bmwdave
540iA -97
När jag var ute och körde så märkte jag att det började ryka och lukta så jag stannade bilen direkt och höll koll på tempen så den aldrig höjdes. Jag öppnade motorrumet och konstaterade att det var kylarskangen som hoppat av från kylaren.

Jag lyckades få på slangen igen och fick tag i kylarvätska från en mack som jag fyllde på (blå). Nu är jag orolig att det var fel typ av kylarvätska jag fått på. Så jag undrar:

* Bör jag tömma kylaren och hälla på avsedd kylarvätska (nitratfri)
* Är även rädd att det kommit in luft i systemet då jag öpnade locket till expansionskärlet när den var varm, behöver jag lufta?

Tack på förhand,
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var det vanlig standardkylarvätska som oftast är blågrön så är det inga problem.
Är nog lämpligt att lufta igenom systemet från början med kall motor.
V8 är ju "lättluftat" i förhållande mot 6orna
Varför hoppade slangen av är nog bra om du hittar en förklaring på också.
Kylarlocket har en övertrycksventil som ska öppna om trycket i systemet blir för högt funkar inte den så ger sig den svagaste delen i systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bm
44
bmwdave
540iA -97
Tack för svaret,

Det var en vanlig blå vätska från statoil. Tror att jag behöver fylla på alternativt byta ut, så jag funderat på att köpa från biltema --> [link]Länk.

Ja jag har också funderat på varför den hoppade av, kan man på något sätt testa ventilen i locket?
bm
44
bmwdave
540iA -97
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du dränerar och spolar ut hela systemet är Biltema's Longlife inga problem. Men ett varningens finger bara.

Biltema's Longlife är av typen OAT.
BMW använder sig uteslutande av typen HOAT.
Det är inte alltid OAT och HOAT gillar att bli blandade, dvs skulle bilen in på service någon gång är det lätt hänt att de utgår ifrån att det är HOAT i kylsystemet och blandar i detta vid tex byte av någon kylkomponent.
Dessutom är det inte alltid OAT gillar att bli blandad med "den vanliga" IAT glykolen (den som du köpta på macken).
bm
44
bmwdave
540iA -97
Ok, då är det säkrast att använda det som BMW använder. Är denna OAT?

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den sista du länkade till dvs denns Länk är av typen "gammal vanlig hederlig" IAT glykol.

HOAT brukar ha mindre problem att blanda sig med IAT, så därför är IAT ett säkrare kort. Det är faktiskt så att BMW även har den vanliga IAT-glykolen Castrol Antifreeze NF på sin lista över glykoler som får blandas med deras ordinarie HOAT-glykol.

IAT är den vanliga glykolen med 2-års bytesintervall.
OAT och HOAT är den nyare typen av longlife med längre bytesintervall.

HOAT står för Hybrid OAT och är en typ av hybrid mellan den gamla typen och nya longlife typen av glykol.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Ok, stort tack för infon!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara ett förtydligande : Kylaren exploderar ju inte efter 100 meter om du blandar in fel glykol, det är på längre sikt som problem kan uppstå. Har man otur så kan det bli fällningar, oönskade kemiska reaktioner och sämre rostskydd om man blandrar två icke-kompatibla glykoler med varandra.

Kylsystemet i sig klarar vilken glykol som helst, det är inga problem. Det är en eventuell mix av olika typer av glykoler som KAN ge problem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag använder/använt Biltemas standarglykol i alla BMW som ska ha den typen det utom i Polon som ska ha G12 longlife.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur mycket glykol fick du hälla i?
Har du inte haft några problem med luft och bilen går upp till normal temperatur så skulle jag säga att allt är ok, men det skadar ju inte att lätta på eventuella luftningsskruvar och se att det kommer vatten.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Jag hällde i 3l, ska kontrollera nivån idag och se om det behövs mer. Ska även testa att lufta med hjälp av skruvarna.

Men sen ska jag nog lämna in den för en översyn av kylsystemet, som sagts tidigare är något fel om det har blivit övertryck i kylaren så att slangklämman hoppat av.
Samma sak hände på min V8 i somras. Då var det plasten i kylarens fäströr för övre kylarslangen som hade spruckit. Fanns liksom inget material att fästa slangen i då. Slutade med att jag fick byta hela kylaren trots att den var hel i övrigt.

Mvh Johan
bm
44
bmwdave
540iA -97
OK kylaren på min är bytt av förra ägaren så den är hel i rören. Pratade med en verkstad idag han tyckte jag skulle lufta systemet själv innan vidare åtgärd.

Jag fick det lite udda tipset att öppna luftningsskruven och ta en trasa över expansionskärlet och sedan blåsa :) Ska testa detta ikväll och kontrollera nivån.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Blir lite fundersam ang. glykol i 540, jag har fyllt med OK:s etylenbaserade glykol då jag läst att BMW kör med den etylenbaserade glykolen. Den är dock röd/rosa till färgen och longlife-klassad, bör jag byta ut allt i kylarsystemet till den varianten?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla glykoltyper till dagens bilar är etylenbaserad glykol (sedan finns propylenbaserad glykol men den verkar bli mer och mer ovanlig).

Det är typen av rostskydd som avgör om det är "vanlig" eller "longlife". Båda är dock baserade på etylen.

Kollar man i produktdatabladet för OKQ8 longlife-glykolen så ser det ut som det är av typen OAT
Länk

BMW kör med typen HOAT.

Toppade du bara upp så skulle jag inte oroat mig. Dessutom är det ju inte alla kombinationer av märken och produkter som ger oönskvärda reaktioner. Så ta dig en titt någon gång och kolla att det inte kylarvattnet är grumligt så är det ingen fara.

Men generellt till BMW om man ska toppa upp, köp "vanlig" glykol som tex Biltema's som Hasso nämner - eller ännu bättre ta en sväng förbi BMW istället för macken. Eller om ni vill vara extra säkra - köp Castrol Antifreeze NF på Mekonomen, AutoExperten eller varsomhelst - den har BMW själva godkänt att den får blandas med den HOAT glykol som BMW använder sig av.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Nu har jag gjort följande:

1. Öppnade luftningsventilen och blåste med en trasa runt expansionskärlen (vet inte hur länge jag skulle hålla på)
2. Skruvade på locket till expansionskärlet och lät luftningsventilen vara öppen. Startade kupefläkten på max värme och max hastighet. Startade sedan bilen. Ingen luft kom ut (ingen vätska i heller för den delen).
3. Fyllde på 1l kylarvätska, körde en runda ca 15min tempen gick upp till arbetstemp och höll sig där.

Inbillade mig att det var dåligt med värme i kupevärmen.

Parkerade sedan bilen och lät den svalna i 1,5h. Sen kontrollerade jag nivån igen och den var som den skulle. Öppnade luftningsventilen igen och körde igång kupevärmen, ingen luft kom. Ny tyckte jag däremot där var bättre värme i kupefläkten trots att den stått i ca 1,5h?

Noterade även en liten pöl under bilen, vet dock inte om det var kylarvätska eller vatten. Ska åka till en mack imorgon och lyfta upp den för att se om jag hittar något läckage.
Prova att lufta bilen i en backe det ska vara mycket lutning, sen håll 2500 varv på tomgång då borde det circulera runt och luften komma ur och sedan vatten.
Ibland räcker det att ha locket till expansionskärlet av så försvinner luften den vägen.
Glömde skriva du har nog luft kvar eftersom det inte kommer vatten.
Börja lufta på tomgång i lutning och se vart det leder.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Igår på morgonen när jag skulle till jobb, precis när jag kört av påfarten till motorvägen hände det. Jag såg tempmätaren började stiga över det normala, så jag svängde in mot kanten direkt och stängde av motorn. Det hände som sagt i morgonrusningen så det fick bli bärgning till verkstaden där den står nu :(

Från den ljusa sidan, så klarade jag mig utan skador och motorn blev aldrig överhettad.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Blev ståendes 1ggr till denna gången gick det värre. Fick domen igår, 35.000 för att renovera toppen, så nu är frågan om det är lönt att renovera den för vad den är värd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.