AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.029

Regnsenor fungerar ej

Al
3
Alane46
BMW 320iA-01
Hej!

Jag äger en BMW 320-01. Bilen är utrustad med regnsenor. När jag köpte bilen och satte spaken ett snepp uppåt så gick vindrutetorkarna igång en gång och stannade. Nu en tid tillbaka så har det ej gjort det utan när jag sätter spaken ett snepp uppåt så går vindrutetorkarna igång och bara fortsätter gå utan att stanna och det är oavsett ifall det regnar eller inte. Kan det vara ett relä som gått sönder eller måste man byta ut själva regnsensorn. Tacksam för svar.
Ni
966
Nip
320i-04
Förmodar att det är samma på din som min 2004 - om den står i intervalläge när man stänger av bilen - så går inte intervallet igång nästa gång man startar bilen. Man måste ta den ur intervall - och sedan till intervall igen.

Troligen säkerhet för att inte frusna torkare skall skadas oavsiktligt.

Men om den redan står i intervall - är nästa läge kontinuerlig torkare.

Men förmodar att du haft den i avstängd - men har varit konfunderad själv några ggr om den varit på eller inte.

Så ignorera om du vet att det var avstängd.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
DIn regnsensor verkar ha gått från avikande till normal funktion. Precis som Nip skirver så måste min regnsensor aktiveras efter varje start av bilen, antingen genom att ändra spakens läge eller genom att ändra känsligheten med vredet. Var glad att den inte kör automatiskt om du glömt den på vid frost.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Al
3
Alane46
BMW 320iA-01
Tack för ni svara men hänger inte riktigt med. Jag har spaken i ändläge då jag menar att torkarna inte ska torka rutorna när jag stänger av bilen eller sätter igång den . I manualen stod det för att aktivera regnsensorn så ska man dra upp spaken ett snepp upp så går torkarna alltid igång en gång och sedan stannar och sen naturligtvis ska man ställa in vredet efter hur mycket det regnar men hos mig så stannar inte torkarna efter jag dragit upp spaken ett snepp utan fortsätter bara torka.
Skott från höften: jag har läst här på forumet, att slitna torkarblad kan ge en sådan effekt. De lämnar antagligen kvar lite för mycket framför sensorn.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har du regnsensor har du följande fasta lägen:
Längst medurs: Av, drar du spaken vidare medurs/nedåt til lfjädrande läge så torkar den en gång eller så länge du håller den nere
Nästa läge moturs/ett snäpp upp: regnsensor och den tar ett tag om du drar den dit, startar du bilen med spaken i läget händer inget förrän du byter läge alt justerar känsligheten på vredet
Nästa läge moturs: Halvfart
Längst moturs: helfart

Har du inte regnsensor så är det intervalltorlning i regnsensorläget - om den startar automatiskt vid start av motor eller inte vet jag inte men tror det.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Al
3
Alane46
BMW 320iA-01
okej lenwib ska testa köpa nya torkarblad och se ifall de hjälper. Stämmer som du(325cabrio) säger att när jag har bilen avstäng och sedan startar bilen med spaken ett snäpp uppåt så händer det ingenting förräns jag vrider på vredet avsedd för känsligehet men bara jag rör på vredet så händer samma sak att torkarna bara torkar och torkar och torkar hahah. tack för ni svara väldig tacksam. får väl kolla vidare på en verkstad ifall regnsensorn funkar eller ifall jag behöver byta ett relä som gått sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.