|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, nån som kan säga vad en M5 E34 -95 med 6 vxl och orginal 18" orkar toppa? Köpte min bil i somras och tillfälle kom aldrig att dra ur den helt. Min gamla 3.8 med 5vxl gjorde 277km/h på färddatorn när varvspärren gick i. Då drog den fortfarande riktigt bra. Med 6vxl så borde den orka lite längre men hur långt? Någons som sitter på förstahandsinformation? Vore kul att höra olika upplevelser! | |
| Nix...6:an är en överväxel, har för mig att toppfarten är densamma på både 5 respektive 6 växlade (runt 270 riktiga km/h med original dimension på bakdäcken...) | |
|
Visste inte ens att M5 E34 fanns 6 vxl, är det bara 95:an då eller? Sjöberg |
|
| Ja, stämmer. -95an fick 6vxl, större bromsar,18" mm. | |
|
Lådornas utväxling på högsta växel är väldigt lika(0,81 vs 0,83), däremot så skiljer sig utväxlingen på bakaxeln (3,91 vs 3,23). 5växlad låda har toppfart på 267km/h vid 7250rpm, och med 6växlad låda så har man samma hastighet redan vid 6000rpm. Hur mycket mer den orkar, har jag dock inget svar på. |
|
| Ska bli intressant till sommaren att se om den orkar dra mot 7000varv/min | |
|
Braxen: Med 255/40/17 (bakdäck!) på en M5 5-växlad (3.91 resp 0.81) så hamnar den teoretiska toppfarten på ca 274km/h vid varvstop (7250) . 7000 varv på 6:an är ca 320km/h, bara att glömma (245/40/18). Har för mig att 95:an når toppfarten på 5:an (1.0). 6000 varv på 6:an är ca 275km/h, vid 7250 varv i 5:an ligger den teoretiska farten på ca 276km/h |
|
| Tog visst fel på däckdim, men annars så hade jag rätt =) | |
|
Jag hade en sån för många år sedan. Den gjorde 275 på mätaren på 5:an. Slängde i 6:an men det hände inte direkt nå mer med farten. Möjligen kanske den hade orkat ytterst lite till om sträckan varit längre.. Bilen var helt orginal med däck och allt. |
|
|
M5kungen, kollade din bild på m5:an, ser väldigt lik ut som den jag en gång ägde:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.