|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 528 E39 tillverkad 9806. Men grejer med den här bilen är att det går inte att följa system och tabeller då den i 50% av ggr:na har delar från 9809 tex ABSsystemet modulen sitter i motorrummet och givarna är blåa, likadant med vevaxelgivaren även den är en avsedd från 9809. Går man efter realoem så skulle man kunna tro att det är denna dvs fram till 9809 Länk Jag har titta på vevhusventilationen och det är 1 slang från den och sedan en precis längre in. Jag har ej heller det röret för oljestickan, mitt har 2 st fästen. Som det är på denna bild, man ser även att det går en slang uppe vid kåpan som jag antar att det är del #7 Länk Kan man då baserat på dessa antaganden och observationer att jag har den senare från 9809, är den senare också samma som sitter på M54? dvs Länk Enligt realoem har jag en M52 motor men vet inte riktigt om det stämmer, kan man se skillnaden när man tittar på den? | |
|
Funkar det inte om du går via chassinummer istället? De grejerna man inte har brukar försvinna från realoem då. Jag har inte sett med egna ögon men du borde kunna se om du har 1 eller 2 VANOS-ställenheter (avlång cylinder med kabel till) fram vid varje kamaxel. Om det är två st är det M52TU med dubbelvanos och då kan man ju tänka sig att eftersom M52 fick dubbelvanos "99" gjorde de säkert om vevhusventilationen samtidigt som motorn blev M52TU. Och de brukar ju föra in årsmodellerna på hösten, dvs 9809 är ett passande datum. Konstigt dock om en bil tillverkad 9806 har en motor som inte fanns då, om det inte är en fabriksbil (import) eller bytt motor. Magnetventilerna är nr 2 Länk |
|
| Du kan inte "lita" på bilderna på realoem.org. Vad har du för chassinummer? | |
|
"identifieringsnummer" på bilregistret är väl detsamma som chassienummer? WBADD51090BP24692 |
|
| Bilen är en import, tror inte motorn är bytt. | |
|
Enligt chassinumret har du M52-motorn och dessa delar bör du då ha i din vevhusventilation, Länk Är det inte så, kan det ju bara vara så att du har det nyare systemet, Länk Det är bara att gå ut och räkna delar på bilen.... |
|
|
Det skulle vara den senare då då det syns 2 rör uppe samt att min oljesticka har 2st fästen vilket inte finns på första bilden. Är det denna jag ska beställa då? Antar att det är samma som till M54, det finns inget att på schmeidman som stämmer in på bilden. Länk |
|
| Schmidman har inget annat som liknar detta där det står specifikt M52 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.