|
|
|
|---|---|
| tjena! laddnings lampan och airbag lampan lyser svagt hela tiden trots ny generator, va kan felet vara?! | |
| Det första du bör göra är att mäta spänningen över batteripolerna med bilen igång för att konstatera om bilen laddar tillfredsställande eller ej. Spänningen bör vara runt 14 volt med bilen igång. Är den det så fungerar generatorn troligen som den ska och i så fall är det något annat problem med airbag och laddningslampa. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Även om generatorn laddar så kan du ha enorma spänningsfall i kablaget mellan positiv generator, startmotor, batteri och negativ generator,batteri. Kan bero på oxiderade kablar, glappa kablar, trasiga kablar och så vidare. Det kan alltså se ut som generatorn är dålig men i själva verket är det tex bara en glappande kabel. @Dieselåkarn : Mätte du upp allt innan du bytte generator? Länk Minimum innan man byter är kontroll av följande (helst vid högt varvtal typ 2000-2500 och större last dvs slå på några stora strömförbrukare typ halvljus, bakrutesuppvärmare mm) - kontroll av spänning över batteri (även vid tomgång kan vara bra att se), bör vara runt 14V - kontroll av spänningsfall mellan generator B+ och batteriets pluspol, bör inte vara mer än några hundra mV - kontroll av spänningsfall mellan generator hus och batteriet negpol, bör inte vara mer än några hundra mV Sen kan man gå vidare - kontroll av tillräcklig laddström - verifiering av korrekt spänningsnivå via oscilloscop (multimetrar gör bara en medelvärdesbildning så stora variationer i utspänningen ser man inte) Efter att ha utfört iallafall minimum-testerna ovanför och konstaterat att allt är OK kan man gå vidare. Laddningslampan styrs ju av generatons laddningsregulator. Men det är ju även ett kablage emellan denna och instrumentklustrer, det kan ju vara så enkelt att det är något fel på detta. Ska kolla elschemat, kommer inte ihåg om generatorn jordar och sedan bryter kretsen eller om den skickar en motspänning. Oavsett så mät spänningen mellan generatorns D+ och batteriets negativa pol med tändningen på (men motorn av) och sedan med motorn av och se vad du får. |
|
Vad är det för generator du monterat? Är den fabriksny? Renoverad? (fabriksrenoverad, professionellt renoverad eller "hemmamekat"?) Begagnad? Fabrikat? Jordning mellan generator och bilen samt batteriet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Hur mår batteriet? Det kan vara kortis i batteriet eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
På min 535i -89 är det ett enklare laddövervakningssystem, bara via säkring sen till instrumentklustret och sen direkt till generatorn. Men ser nu att från 1991 och framåt verkar den ta omvägen via styrsidan av ett avlastningsrelä. Där finns ju ytterliggare en eventuell felkälla som inte är kopplat till generatorn. Har bara scheman för modeller med det "stora" instrumentklustret dvs med display. Alla diesel-modeller har det "lilla" instrumentklustret, men laddövervakningssystemet bör vara likadant. Ska mäta upp imorrn vad generator ger ut vid olika scenarios från D+ kontakten. |
Ok, har precis mätt på D+ och det var som jag trodde - generatorn ger en motspänning som gör att det inte blir tillräckligt mycket spänning över lampan för att den ska lysa. Nu "fuskade" jag lite och mätte på pinne 12 i diagnostikuttaget, det är direkt kopplat till D+. Iallafall så mätte jag upp 1.9V med tändningen på och 14.65V med motorn igång (tomgång). Tittar på elschemat så har man spänning från batteriet (via säkring #17) på ena sidan av laddlampan, sen har jag spänning från D+ på andra sidan av lampan. De är ungefär lika stora så nettospänningen över lampan blir mycket liten. Eftersom din lampa fladdrar betyder det att spänningsskillnaden mellan båda sidor av lampan är tillräckligt stor för att den ska lysa. Så det är bara att följa upp båda vägar och se vad om felar. |
| tack för all info! Sätter jag jord på lampan så lyser den som den ska? | |
"Sätter jag jord på lampan så lyser den som den ska?" Den där meningen förstod jag tyvärr inte fullt ut. Kan du förklara lite mer? Att sätta jord på lampan, tänker du då på att du kopplar ena sidan av lampan till jord? Så lyser den som den ska, vad betyder "som den ska" i det här sammanhanget? |
@Dieselåkarn : Har du hittat vad felet? Har du hunnit göra någon felsökning ännu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.