AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.705

Connected Drive, har någon sett att det funkar?

ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
Efter leveransen (F34) för några veckor sedan fungerade RTTI och internet i IDrive för några dagar, men det gick inte att använda ConnectedDrive tjänster. Åf visste inte exakt hur aktivera det hela, mejlade till kundtjänsten fick svar (flera gånger) att de jobbar på det och skulle återkomma. För cirka en vecka sedan försvann RTTI och internet helt och hållet samt antal rader under Connected Drive meny reducerades kraftigt. Visst är det inte så att man köper bil för att surfa på nätet, men jag har ju betalt för extrautrustning så borde det väl fungera? Någon här på forumet som lyckades aktivera "My BMW Remote" appen och kunnat använda den? Eller skicka meddelande eller planerat resemål till bilen via Connected Drive portalen? Är jag ensam med dessa problem?

/jans
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Av vad du beskriver så verkar det som din profil inte är aktiverad.

Har du loggat in på BMW's ConnectedDrive-site och registrerat dig?
Länk
Det måste du göra, dessutom är det viktigt att du där aktiverar de funktioner som du vill kunna styra fordonet med via appen My BMW Remote. Det går alltså inte att bara ladda ned appen och dra igång - så enkelt har man inte gjort det...

Både CD och BMW Online fungerar ypperligt för mig - kunde till och med relativt smärtfritt få det hela överförts från Storbritannien (där bilen är köpt) till Sverige utan några problem alls.

----
BMW CS/SC #6212
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
Tack Narvselius! Då betyder det att portalen fungerar åtminstone för dig. Jag har faktiskt gjort det med registrering på connecteddrive.se fick säkerhetskoden skickat till iDrive i bilen, sedan besvarade säkerhetsfrågor och aktiverat remote tjänster. När jag loggar in på MyBMWremote och väljer till exempel att blinka eller lösa bilen så 5 eller 6 sekunder senare hörs det att bilen väcks till liv (klick klick lite brusljud, som det brukar vara när man öppnar dörren) men inget mer händer, dvs ingen effekt, och på mobilen kommer fram efter en stund att kommunikation med bilen fungerade inte. Jag tolkar det att förbindelse via mobilnät finns men inga data kunde överföras. Din var aktiverat i England så det kan vara att aktivering på den svenska servern är felaktigt, eller... att jag gör något fel.
Men att RTTI har slutat fungera? det borde väl vara oberoende av CD.
Tack för ditt svar!

/jans
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
RTTI är en enskild tjänst inom ConnectedDrive. Kolla här:
Länk

Men vad du skriver så verkar det ha blivit något fel vid registreringen av din bil. Jag har haft en del att göra med BMW SE i samband med min registrering/aktivering och även om de är rara och söta så står det också klart att de är väldigt nya på detta... bara att fortsätta jaga!

P.S. När jag skickar kommandon till min bil så tar det allt mellan 20 till 30 sekunder innan det händer något - så var glad för att du har kontakt efter 6 sekunder!

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.