|
|
|
|---|---|
Rette |
Hej! Min bil är en 525 -03 med 16:9 navi, cdväxlare (ej dsp) Jag kom över en baslåda samt ett slutsteg och började genast läsa igenom internet för installationstips. Ämnet ang. lågnivåanslutningen har jag ju läst en del om. Bl.a. guiden för att få fram lågnivå ur det befintliga steget. Tyckte detta kändes bökigt av någon anledning så jag tänkte att jag skulle använda mig av en högnivå/lågnivå omvandlare. Tittade i påsen jag fått med och där låg det ju en sådan! Nu till frågorna. - Jag har 1st. 12" bas i lådan. - På omvandlaren finns det 5 ingångar (+-g-+) samt 2 rca/lågnivå utgångar - Om jag ska koppla in mig på kablarna som går till bakhögtalarna, behöver jag då koppla in mig på båda trots att jag bara har en bas eller räcker det med kablarna från ena högtalaren? Om det räcker hur ska jag koppla då? Ska jag brygga över omvandlaren eller? För jag behöver ju båda lågnivåutgångarna? Eller använder jag bara en utav utgångarna från omvandlar och en 1->2 rca kontakt? Prövade mig iaf fram till att omvandlaren jag fått med inte fungerade. Prövade bara av ren nyfikenhet att röra högnivåkablarna från högtalarna i lågnivå kablarna och då lät det ju ur baslådan. Tänkte att jag skulle koppla in det så eftersom att det fungerar tillsvidare tills jag köpt en ny omvandlare. Det konstiga nu tyckte jag är att det räckte med att jag bara skarvade ihop 1 högnivå med 1 lågnivå. Basen ljudar väl på helt okej, men varför kan jag göra så här och vad är nackdelarna? Sämre ljud? Sorry för den grötiga formuleringen men de frågor jag vill ha svar på är: - Hur ska jag koppla på omvandlaren på ingångarna (+- G -+)? - Varför ska jag ha en omvandlare när baslådan fungerar nu? Mvh Fredrik |
| Vad är det för tillverkare och modell på grejerna du har köpt? | |
|
Om du skall ha med "allt" så skall du ju tappa av båda kanalerna, dvs koppla en +/- på varsin befintlig högtalare. Sen får du lägga ihop de båda lågnivåutgångarna om ditt slutsteg bara har en ingång. Visserligen brukar basen vara panorerad över båda kanalerna, och i mono dessutom, men inte alltid, och modern elektronisk musik kör inte sällan olika i höger/vänster. Då riskerar du missa något om du bara tappar av signal från ena kanalen. FP |
|
Rette |
Tack för svaret! Om jag frågar såhär: Steget har 4 kanaler och jag är bryggat mellan 2 som driver min bas. Men man har ju liksom två lågnivåkablar som ska ha signal på steget, varför fungerar basen ändå när jag bara skarvat ihop 1 lågnivå med en utav högnivåkablarna från en högtalare bak. Jag har kopplat: Högnivå -----> högtalare <------->bas När det ska vara kopplat: Högnivå----->högtalare<-->omvandlare--->bas Varför fungerar det ändå och vad tappar jag på det? Mvh |
|
Det finns många sätt att få ljud och signal på ingången till ditt slutsteg. Signalerna relaterar till jord/minus så du kan ta en (1) tråd från högtalarkabeln till en ingång på slutsteget, returen går via jord/minus. Du får räkna med störningar men lågpassfiltreringen gör att du hör mest bastoner så klart, att köra fullregister hade inte varit så lyckat. Det är inte riskfritt att koppla på en höft, ofta är utgångarna från originalsteget som driver högtalarna bryggkopplade, innebärande bl.a att du även har en likspänning ifh till jord på högtalarkablarna. Felkoppling och experiment kan snabbt som tusan ta livet ur elektronik, slutsteg osv om man har otur. Du bör koppla in hög->lågnivåomvandlaren för att skilja bort störningar, likspänning osv, förutom att anpassa nivån för ingången på baslådans slutsteg. FP |
|
Rette |
tack för det svaret. Då har jag en fråga till ang. omvandlaren. På de flesta jag sett så finns det 5 ingångar som är + - g - + sen är det två lågnivåutgångar(rca) Men visst räcker det med att ta högnivå från endast en högtalare? Dvs att det blir bara 3 av 5 ingångar som har något kopplat på sig. Men då antar jag att jag bara får ut en lågnivå på andra sidan omvandlaren. Ska jag brygga omvandlaren? Eller sätter man ett grenuttag på ena rca-utgången och kopplar det till ingången på steget? Hoppas det går att förstå. Mvh |
|
Se tidigare svar, om du endast vill lyssna på ena kanalen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.