|
|
|
|---|---|
|
Min motorhuv på E36-cabben vill inte stanna uppe och jag har en "huvudmisstänkt fast för två olika brott": 1 antingen är det bara kylan som gör att "dämparen" som håller luckna uppe funkar sämre i kyla 2 samma "dämpare" - ena sidan eller båda - har lagt av Jag har inte sett några spår av oljeläckage så kanske att det bara är kyla. Finns det något smart sätt kolla om de är hela eller inte? Måste man ta loss ena ändan och sedan prova med handkraft - och hur trögt ska det då vara för att vara helt och friskt? Om en visar sig kass vill man ju även kunna kolla om man köper på skroten att den man köper funkar. Har inte frågat BMW vad de tar för helt nya. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Faller huven ihop så är det dags att byta båda... Köp 2st nya, bara ett onödigt "delay" att bara byta en och tro att det blir avhjälpt med detta. Fråga mig hur jag vet det ;) Kommer inte riktigt ihåg vad dämparna kostade, men jag har för mig att jag slantade 750kr för 2 st på BMW. Till saken hör att jag köpte först dämparna till huven på Mekonomen och dessa var för korta!!, så det blev till att köpa från BMW :) Det ska gå förb'nnat trögt att pressa ihop dämparen om den är frisk s.a.s. Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Dessa gasdämpare brukar inte läcka olja (eftersom jag tror faktiskt de inte innehåller olja vilket tex stötdämpare gör), det är dess interna gas (som är under tryck) som med tiden slinker ut och trycket minskas. Styrkan brukar stå på dessa gasfjädrar, i enheten N (Newton). Se bild nedan på två typer av gasfjädrar, på två av dem står det 350 N och på de andra två står det 500 N. Länk Betyder att de har kraften 350 N respektive 500 N. Det motsvarar ungefär 35 respektive 50 kg. Jag *tror* att denna styrkeangivelse betyder vilken kraft den ska klara att hålla upp utan att tryckas ihop. Kan säga att jag fick verkligen anstränga mig att trycka ihop en frisk 500 N gasfjäder, så det låter rimligt att jag nog la runt 50 kg för att få den att röra på sig. |
När jag tittar i ETK ser jag att varje gasfjäder till E36 Cab motorhuven är på 280 N. Länk Så med en frisk sådan fjäder så ska du behöva trycka motsvarande en vikt på runt 28 kg för att trycka ihop den (om min teori kring dess märkning stämmer). |
| Dämparna innehåller nån "oljeliknande" vätska. Har bytt många sådana på jobbet där vätskan runnit ut. | |
| Tips: För min gamla E36-cabbe (M3) hade Biltema likadana hemma, som de som BMW saluför...men jag köpte "Original" ändå, bara för att få med BMW-loggan/inte få Biltema-dekaler i bilen :) | |
Verkar stämma att de innehåller en liten mängd olja - fast endast för smörjning. Länk Det är alltså helt olika från hur vanliga stötdämpare vid hjulen fungerar. Där används oljan som ett medium som pressas igenom trånga öppningar och därigenom avger värme vilket betyder att den avger energi och därför blir det en dämpare. Har faktiskt aldrig någonsin sett olja runtomkring dessa gasfjädrar (har tittat på många motorhuvar, stolar och bakluckor). @GE : Vilket område används de dämparna du har bytt? Vi ska nog skilja mellan dämpare (som tar bort energi) och fjädrar (som lagrar energi). Dessa gasfjädrar är mer av typen gasdriven fjäder än en dämpare. |
| Dämparna jag bytt sitter visserligen inte på bilar men inom fordonsindustrin, dom fyller samma funktion, dvs hålla luckor, huvar m.m. öppna. | |
Tror båda av oss har rätt - beroende på applikation är det lite eller mycket olja i dessa gasfyllda fjädrar. Om du vill ha en kontrollerad rörelse (dvs begränsa hastigheten som kolven flyger ut) så måste du ha mer olja som hjälper till med att begänsa rörelsen. De gasfyllda fjädrar som sitter på tex motorhuvar och bagageluckor är bara till för att vara motvikt mot huvens eller bagageluckans egna vikt. De har ingen kontroll på vilken hastighet de expanderar. Skulle du montera dit en glasfibermotorhuv och behålla samma gasfyllda fjädrar så skulle den huven flyga upp med all världens fart och lite mer :-) Sen har vi gasfyllda fjädrar som har en kontrollerad öppningshastighet. Tror också de är vanliga när man öppnar serviceluckor med mera - dvs man öppnar luckan lite och sedan öppnas luckan av sig själv i lagom hastighet och luckan hålls även sedan öppen av den gasfyllda fjädern. @GE : Nu gissar jag, men gissar på att dessa är mer vanliga inom ditt område? För dessa verkar ha mycket mer olja i sig och har isåfall en större tendens att läcka mer olja. |
| Rätt gissat bmw-slangen. Kan väl nämna att när jag har bytt en sån dämpare är det alltid fråga om ett fabrikationsfel och inte att dämparen är utsliten. | |
|
Nog är det någon olja i dem - det är jag tämligen säker på - i alla fall när det gäller bakluckan till E46 touringen - där har jag sett vätska i kanalen i ramen runt bagaeluckan och de fläckar jag sett sitter precis där dämapren sitter men den stannar uppe helt OK fortfarande. OK, det lutar åt byte- ska prata med BMW i veckan och se vad de kostar. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.