|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar ibland på hur länge man komma på nya "snygga" designer på t.ex fälgar. Nån gång måste det väl olyckas och bli lika. Lyckad design brukar ju kopieras, kanske R58 är kopior av BBS Y-eker då. Rondell har ju en räcka med andra fälgar också, hoppas inte alla är kopior. Jag håller med att de är lite tunga, men de funkar helt OK för mig. Å andra sidan måste ju däcken räknas in i hjulets totala vikt, det skiljer säkert en del på olika däcksfabrikat med en och samma dimension. FP |
|
|
högtrycksgjutna och smidda?? är inte det samma sak?? kan någon förklara? /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" |
|
|
Högtrycksgjutning är när den smälta metallen pressas in i gjutformen under tryck. Smidesteknik är när man slår ihop gjutformsdelarna när metallen precis har stelnat. Två olika tekniker som ger olika kvalitet. Smidda fälgar är bättre/dyrare. Båda är iofs bättre än vanlig gjutning (jmf när du själv gjuter tennsoldater). Mvh |
|
gerth |
Svaromål ang. Rondell från importören Europadelar AB. Första frågan är alltid om Rondellfälgarna köpts av en officiell Rondellrepresentant eller en sidoimport som kan ha kommit över en 2:a - 3:e sortering..... Rondell är en tysk kvalitetstillverkare som även är underleverantör till stora delar av den tyska bilindustrin. Vi vill kraftigt dementera att Rondell skulle vara någon form av lågpriskvalitet för att vi satt ett lågt pris på dem. Normalt sker försäljningen vi 2-3 led i Sverige men då vi köper volymer fälgar direkt från Rondell och distribuerar till slutkonsument har vi betydligt mindre påslag.Därav ett lägre pris. Att sedan jämföra mad BBS som är en smidd fälg är kanske inte speciellt sakligt, vill man ha en smidd fälg ska man köpa en smidd fälg, inte Rondell eller någon annan högtrycksgjuten fälg. Man ska också ha klart för sig att på t.ex: en grop i vägbanan i samband vid en kraftig inbromsning kanske inte känns så kraftigt i t.ex: en 7-serie, men BMW har till och med haft problem med att länkarmarna gått av vid olyckliga omständigheter. En grop i ytterkant på hjulet i samband med en kraftig inbromsning ger otroliga påfrestningar jämfört med om gropen träffar mitt i hjulbanan. Någon intension att man ska ha speciell klädsel eller guldkedja för att köra på någon av de ca 250000 fälgar som Rondell producerar om året finns absolut inte från oss eller Rondells sida. Bästa Hälsningar Gerth Engelholm Europadelar AB |
|
Min tanke är direkt: Har Rondell verkligen 2:a och 3:e sortering i sin produktion? Ingen fabrikant jag känner till tillverkar medvetet någon 1:a, 2:a osv sortering när det gäller mekanisk tillverkning. Frågan har varit uppe tidigare ang. t.ex kullager osv, däremot kan det möjligen förekomma när det gäller trä och andra naturmaterial, kemiska processer osv. Annars håller jag till fullo med Gerth, även om jag köpt mina fälgar direkt hos Rondell i Tyskland. De har ju priser osv på nätet, möjligt att de säljer direkt också via Internet. FP |
|
gerth |
Kort inlägg beträffande 2-3 :e sortering: Självklart produceras ingen 2:a eller 3:e kvalitet medvetet. Men alla seriösa fabriker har en kvalitetskontroll. De produkter som ligger på/över eller nära gränsvärden klassificeras då olika. Vi hade t.ex; en Volvofabrik i Kalmar, vissa veckor kunde det ligga flera 100 fälgar på Stena Metall..... Det finns företag i Holland och Asien som bara köper upp på gränsen fälgar och däck och sedan säljer dem i första hand till Afrika och Asien men ibland letar sig dessa även till Sverige. Bästa Hälsningar Gerth Engelholm Europadelar AB |
|
Så är det säkert, men då bör fälgarna hamna som i Kalmar, på skroten och smältas om. Säljer verkligen Rondell vidare fälgar som inte klarat deras kvaliteskrav, isf är det betänkligt. MVH FP |
|
|
Sen finns det ju alltid oseriösa personer, kan tänka mig att det säljs fälgar som skulle gått till skrot. Har själv varit på en skrot och köpt lackskadade fälgar som såldes för 150 - 200 spänn st, när de egentligen skulle malts ned och smälts om. Sen att tillverkaren isåfall borde se över sina rutiner och förstöra fälgarna själva är ju en annan sak. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man kan ju fråga sig var Däcksgubben som sålde dessa fälgar till Ben fått tag på dom.Med tanke på däcksgubbens "seriösa" kommentar så kan det ju vara nått ruffel o båg i denna historia. MVH Hasso |
gerth |
Självklart ska inte sekunda varor komma ut på marknaden. Hur det går till vet jag inte men det finns företag i Asien och främst Holland där du kan köpa otroligt billiga däck från nästan alla tillverkare, t.ex: tändstift, oljefilterja, i stort sett allt som sitter på en bil. Åk till Automechanika i Frankfurt t.ex och ni blir chockade. Som seriös fälgimportör kan vi bara beklaga detta. Jag kan samtidigt konstatera att det gick alldeles utmärkt att köpa av Volvofälgarna från Stena Metall, vi köpte själva och använde till rally och rallycross.... MVH Gerth Europadelar AB |
|
Gerth, Till vilken tysk biltillverkare är Rondell underleverantörer? Är bara lite nyfiken. Mvh Manuel |
|
|
Tillbaka, nu med lite mera kött på benen.... Fälgarna hade jag köpt av en egenföretagande person med kontoret i plånboken. Han köper fälgar i sin tur av någon dansk fälgimportör utanför Jönköping. Dessa fälgar kommer således inte från Europadelar. jag har under resans gång fått det bekräftat flera gånger av folk i branschen att kan vara skillnader i fälgar och speciellt däck beroende på var dom kommer ifrån. Det enda som smakar likadant överallt ska vara Big mac. Ett exempel från en fd. anställd på den numera nedlagda däckfabriken i Gislaved. Däcket Gislaved Nordfrost har tillverkats i en speciell budgetvariant för baltikum. En del utav dessa däck har kommit tllbaka till Sverige av en del oseriösa importörer. Man har på fabriken målat dessa däck invändigt med en speciell färg som enbart syns om man lyser det med en infraröd lampa.. Dessa däck har saluförts av bl.a Alven Ingvarsson som förrutom USA-importen också tar hem däck, i mestadels från Holland. |
|
gerth |
Hej Ben! Mycket sakligt och kunnit gjort av dig att ta reda på fakta i fallet, all heder till dig. Precis så är det i många fall som du säger, men det är känsligt för mig att nämna namn och märken. Vill du ha ett par exempel till? En av världens största tillverkare av tändstift bytte maskiner för 10 år sedan och sålde de gamla maskinerna till Indien.När de blev utdömda där såldes de vidare till Brasilien. Stift från dessa maskiner går nu att köpa i Sverige, de finns t.o.m på en katalogs framsida som lockvara.Inte ens typsnittet på kartongen stämmer... Ett annat exempel; En mycket känd bilrutetillverkare sålde sina gamla maskiner, i dessa produceras nu bl.a; framrutor i vanligt husfönsterglas. Kul att få ett stenskott i den. På en mässa i Asien såldes för ett tag sen oljefilter som VOLOV OLIGINAR, men de vägde 50 gram mindre... Ytterligare exempel; Vissa fälgtillverkare gjuter en design som man säljer mycket av i Brasilien, Sydafrika, Indien eller Likn där stora serier är extremt billiga. Mindre serier av samma desig görs i Tyskland. Det gör att om du köper 4 st 17" till AUDI, MB mm kan dessa vara gjorda i ett lågprisland medan t.ex Chryslerfälgarna du köper kan vara gjorda i EU land. Jag har jobbat internationellt med import i ca 20 år, jag vet 1000 tals exempel...vi lovar att vi vet hur man undviker dem.. Bästa hälsningar Gerth Engelholm Europadelar AB |
MION |
Ben, Har du köpt ditt guldarmband också av någon egenföretagande person med kontoret i plånboken. Det är mycket billigare än hos guldsmeden. Se tåden; Länk Angående Nordfrost däcken: Jag har parallellt med min däckverkstad även en anställning hos Continental Däck i Gislaved där jag arbetar med underhåll och reparationer av automatiska dubbautomater och fälg/balanserings liner. Däcktillverkningen är nerlagd men dubbning och fälgning fortsätter som vanligt i några år till. Nordfrost3 fabriksdubbas med en nyutvecklad aluminiumdubb kallad 7024 på internspråk (en variant av Kometa maraton som finns för eftermarknaden.) Dubb och dubbhål är konstruerade så att de hamnar i harmoni med varandra. Dessa så kallade baltikumdäck som egentligen var avsedda för Ryssland har levererats odubbade, vilket har medfört att man har sett en rad olika konstellationer på de sidoimporterade däcken. En del lämpliga men också en hel del olämpliga. När man målade däcken så gjorde man en miss. det var inget riktigt användes utan någon typ av kontrastvätska som var lätt och torka bort. Man har via bulvaner köpt in några däck för kontroll, men där fann man inget. Men man upptäckte att det knappt var någon insidesfärg i däcken heller, något som kan förklaras med att någon har varit där med trasan. Det har talats om att gummiblandningen i däcken skulle vara olika i däcken, känner dock inte till det, har fått lite olika svar från folk på blandningsavdelningen. Ang. Holland som Gerth belyser tidigare i tråden, så finns det ett företag som köper upp allt överskott i branschen. Länk Vilken däckhandlare skulle ta färska fina däck från hyllan och sälja dom för ingenting och lite till... Mika Onnela Däckcentrum i Gislaved |
MION |
Oj den länken fungerade visst inte !! Ett nytt försök Länk Mika Onnela Däckcentrum i Gislaved |
|
Jag har bara positivt att säga om Rondell modell 58. Köpte 16" till min 525.a och har nu kört nästan 3000 mil utan det minsta bekymmer, trots mycket körning på sämre vägar. Ytan är fortfarande som ny, blank och fin. Lätta att hålla rena för att vara av kryssekertyp, då dom är lätta att vaxa, bara att spola vid tvätt utan att gnida i onödan. Har dock inte använt dom på vintern, men tror inte det är några bekymmer då heller vid rätt skötsel. När det gäller diskussonerna kring 18" o.s.v är det väl lika vanligt att även märkesfälgar snabbt tar stryk?! Dessa stora, och breda fälgar, körs ju som regel ofta med extrema lågprofildäck och det är klart att påfrestningarna för denna typ av fälg blir avsevärda om man har otur, oasvsett fabrikat. |
|
|
Hade Rondell 58 innan dom jag har nu, och har inget att klaga på. Inte en vibration.Och Jag lyckades träffa en stor grop i vägen så det bara small i hela bilen, trodde hela bilen skulle rasa i delar. Men inte ett skit hände med fälgarna. /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Det är inte så illa att det finns kopior på Rondell fälgarna oxå, och det är sådana som några råkat ut för. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.