AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
12.735

Varning rondell-fälgar

Sida 1 av 2
Be
12
Ben
530 Touring -94
Köpte en omgång Rondell design 58 (18tum) till min E38 förra sommarn. Kanonbilligt 12,500:- med däck,
hos Däckarna så ville dom ha det dubbla för nästan likadana BBS-fälgar. Men så vid återresan från semestern så hände det, en kraftig inbromsning i tyskland resulterade i att båda framfälgarna började wobbla. Vad nu då? Svängde senare i på Reifendirekt strax utanför Achen och fick det konstaterat, båda fälgarna var skrot. Däcknissen förklarade för mig att mina fälgar är en ren stylinggeschäft.
Avsedda att i sakta mak glida runt i samhället, helst i kombination med skinnjacka, träningsoverallsbyxor och guldarmband. Han hade för övrigt en hel hög med havererade lågprisfälgar. Värst var nog en fälg som hette smiths twister som kunde gå sönder för nästan ingenting. Den säljs lyckligsvis inte i Sverige.
Dessa fälgar gjuts tydligen som man gjuter tennsoldater, spaklas och lackeras, inga porer syns.
Märkesfälgar som BBS,OZ-Racing,Breyton,Alpina och andra är högtrycksgjutna medspeciallegeringar, därav en del utav prisskillnaden, mycket är också märkets carisma.

markus00
Verkligen trågigt.
Jag hade i tankarna att köpa ett par sådana fälgar nu för ett tag sedan men det blev ett par Kosei Sniper istället och det är jag glad för.
Det är bara att ännu en gång konstatera man får vad man betalar för.......
Men jag hade i ett sånt läge monterat dem runt halsen på försäljaren om jag inte fått pengarna tillbaka....
Rondell sa du, då vet vi att det är skräp...

Vill oxå ha kompressor.....
Magnus Järhög
Ben: tack för din info. Hade just tänkt skaffa sådana billiga fäljar du talar om, Smith Twister. Dessa säljs visst i Sverige av Alvén-Invarsson i smålandstenar. Men nu vet man attt man inte skall satsa på sådan billig skit.-
Kommer då hellre att köpa något begagnat av kvalitét istället.

Magnus
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ben: tack för den tydliga informationen. Bekräftar mina tidigare misstankar mest. De bästa fälgköpen jag gjort är, hur konstigt det än låter, sommarfälgar på hösten hos BMWhandlarn. De brukar ha lite komplettpaket kvar efter sommarsäsongen och rear ut dom bra mycket billigare än de redan förmånliga komnplettpriserna. Om man ligger på dom över vintern spelar ju mindre roll då 30% billigare sats är en del pengar..
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ben belyser ett intressant problem kring fälgar!

Kvalitét syns sällan när man står i affären eller kollar på en bild.
Det man betalar lite mer pengar för (BMW-original, BBS, OZ mm) är just kvalitét.
De har nästan alltid:
en hårdare legering,
mindre luftporer (tätare gjutning),
bättre ytbehandling (försök slipa bort färgen på ett par BBS-fälgar så förstår ni!),
lägre vikt etc.

Jag skulle inte råda någon att köpa lågprisfälgar pga just kvalitétsbrister.

Mvh
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
BBS e bättre än alla andra fälgar för alla dom e smidda !!!!!!!!!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, du har nog missförstått det hela Kingen!
BBS är kända för sina smidda fälgar, men de flesta fälgar de säljer nu är högtrycksgjutna.

För övrigt finns det fler fabrikat som gör smidda fälgar än BBS.

Mvh
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Jahopp samma visa igen
Har själv nämt problemet med lågbudgetfälgar tidigare på forumet. sök och läs

"One for economy and One for the fun of it"
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Kan man lita på Hamanns och Schnitzers?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
JA det ska nog inte vara några problem 540is.

Det satt ett par Rondell fälgar på min när jag köpte den. Åkte nog kanske 2-3000mil på dom den sommaren utan problem innan jag bytte men jag hade konstant obalans i däcken och det var omöjligt att få bra balans.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utan egen erfarenhet så vill jag påstå att både Hamann och AC Schnitzer är ett välkänt märke med bra kvalité. Snabba bilar med prestanda och grejer som håller måttet. (?)

Länk
Mvh
Anders S.
Mi
542
Micke R
328i -98
Som någon här skriver - Besvikelsen över dålig kvalitet varar ofta längre än belåtenheten med ett lågt pris.
Visst fins det en anledning till att priset skiljer sig på Rondell och ex.vis Schnitzer. Men som referens kan jag berätta att mina 17´ fungerar kanon efter 3000mil inkl. bankörning på en känd bana i tyskland ;-) och flera banor med Sport Club här hemma.

Så jag håller tummarna för att de fortsätter att fungera bra.

Mvh/ Micke R
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har kört ca 4000mil med 17" Rondell 58, bromsat för älgar och annat från hög fart och inte fått några skador på fälgarna!

Så att dom endast duger till i "att sakta mak glida runt i samhället, helst i kombination med skinnjacka, träningsoverallsbyxor och guldarmband" det tycker jag är bullshit!

Men jag kan dock hålla med om att alu-legeringen är mjukare än vad det är i tex BBS, när jag körde ner i ett vattenfyllt hål i asfalten vid ett vägbygge förra våren så fick höger bakfälg ett rejält slag, den blev kass!

Men som slut omdömme så tycker jag Rondell 58 är mycket snygg och bra kvalitet.

Jag gör som Micke R i ett tidigare inlägg håller tummarna och hoppas att dom inte börjar wobbla!!

Mvh Tobbe
--> 540is

Hamanns fälgar tillverkas av OZ, Schnitzer fälgarna har tillverkats av OZ (vet ej om de gör dem idag)

Mvh
Manuel
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Tyska budgetfälgar... Tror mina M-kontur kopior är tillverkade av Rondell! Blir nog BBS igen till våren.
Så långt som att klassa Rondell som dåliga, lågbudget osv är nog lite fel. Se test tidigare i Auto Motor & Sport (tyska utgåvan). De brukar inte hålla igen om de träffar på nåt med dålig kvalitet.
Rondell 58 eller 63 är nåt av det snyggaste man kan se på en bimmer enligt min uppfattning.
Fast kanske man är lite jävig...

FP
markus00
Jag skulle vilja tipsa om Kosei´s fälgar enligt mig så är kvaliteen väldigt hög på klarlacken osv.
Det är modellen Sniper jag har.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vore synd om Rondellfälgarna är så dåliga, nästan alla har ju dom på sina BMW! Själv skulle jag inte tveka på att köpa ett par Rondell 58 till min 7-serie, att de skulle vara ren skit kan jag inte tänka mig. Sedan är de bland de snyggaste fälgar som finns till BMW.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Man kan tro att dom är gjorda av bly i alla fall... Tyvärr!
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Att många tycker om Rondell-fälgarna rent designmässigt är inte så konstigt, det är ju kopior av kända originalfälgar. Att dom sedan möjligtvis är mjukare, tyngre och i sämre kvalitet än originalet är kanske inte så konstigt med tanke på att priset oftast är mindre än hälften om inte mer...

Några exempel:
Breyton Magic = Rondell Design 63
Hamann HM2 = Rondell Design 72
TSW Venom = Rondell Design 69

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.