|
|
|
|---|---|
|
Häromdagen började kylarlampan lysa till och från, fast jag hade ordentligt med vätska i systemet. Den slocknade när jag luftade och jag hade inte nåt bubbel, avgaslukt eller olja i vattnet. Bara lite luft då, tänkte jag. Men så öppnade jag oljelocket och visst f***n! där mötte jag min värsta farhåga, "champinjonsås" i hela locket. Bara hoppas att det bara är toppackningen och att inte toppen är körd också. Så nu till min fråga, jag har aldrig bytt en topplockspackning, men går det att byta själv med hjälp av rep. handbok, står det bra beskrivet i Haynes? Patienten är en 320i -02 med snart 22000 mil på nacken, så tänkte försöka operera lite själv innan jag ger bort massa pengar till verkstaden. | |
|
Du kan ta hjälp av Bentleys manual för BMW också. Jag och min mekaniker använde båda för att fixa min 520-02 . Ett tips.. Se till att ha hjälp med att lyfta av toppen om katalysatorerna sitter på grenrören på 320:n. Vi kom inte åt att lossa grenrören utan var tvungna att ta bort toppen med grenrör och katalysatorer och det var tungt och jävligt och man behöver vara 2st så man inte skadar något. Märk upp alla kablar och kontakter så du får dit dom på rätt plats igen (skriv nr på frystejp som du märker upp med tex.) Lycka till med arbetet! |
|
|
Tack för tipset! Kollade lite inlägg och insåg att det kan vara vevhusventilationen som spökar också. Får bli en provtryckning innan så jag inte börjar o riva i onödan. |
|
|
Som sagt kolla vevhusventilationen först. Om det är blockpackningen borde den dra vatten för dig och givaren för kylarvatten kan ju faktiskt bestämma sig för att jävlas och visa fel.. |
|
|
Aaah, vilken lättnad, hittade en otät slang. Tror det är orsaken till kylarvätske strulet. Gegget har inte kommit tillbaka efter att jag har varmkört ordentligt. Två av varandra oberoende symtom dök upp samtidigt. Verkar som om slumpen spelade mig ett spratt bara :) Men det blir nog att kolla VV och ventilkåpspackning ändå, verkar ju vara en vanlig åkomma. Tycker den är lite törstig på olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.