AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.805

Ett tips hur man kan få ner sin försäkringspremie.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag upplevde en mycket konstig sak med Trygghansa nyligen.
Jag har två bilar en e39 540 och en e39 530. Premierna har så sakteliga tickat uppåt de senaste åren och inför nya året skulle jag få 11500 resp 7500 ca helförsäkrat. Då en kompis letar efter antingen en 540 eller 530 så har det blivit så att jag slagit på försäkringar på mitt personnummer för att kolla lite när vi hittat ett objekt. Efter ett tag inser jag att varenda bil blir billigare än mina innevarande försäkringar. Så jag ringer till Trygg-Hansa och påpekar detta och skickar samtidigt ett antal exempel på exakt likadana bilar som får en lägre premie när man använder deras internetkalkyl. De förklarar det hela med att det finns en tröghet i systemet att det inte skall slå för mycket varken upp eller ner när en modell klassas om. Detta innebär att en trogen kund alltså blir straffad för att han är just trogen? Ja så kan man se det men det är ju inte bra sa handläggaren, jag ringer upp dig igen fortsatte hon. Tjugo minuter senare ringer hon tillbaka, jag har talat med min chefs chef och självklart rättar vi till detta omedelbart. 9500 kr på 540 och 6500 kr på 530! 3000 kr sparat på ett samtal! Dessutom när jag fick hem breven så hade de ändrat priset direkt trots att det i det läget var tre månader kvar till årsförfallodagen. All heder åt Trygg-Hansa!
Jag blev dessutom uppringd en vecka senare av en man som sa att de inte stängt ärendet utan att de gått vidare med det för så här vill de inte att det ska vara.

Ursäkta längden på inlägget men summa summarum, prova att leta upp ett gäng exakt likadana bilar som ni äger och mata in och titta på utfallet!
Finns det då en trend att er bil är ligger högt har ni hamnat i samma fälla som jag och kan lätt förhandla om priset.

Min bil:

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant erfarenhet - men tyvärr är det ju så att de flesta bolag straffar kunder som är trogna med premier som sakteliga kryper uppåt.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är då man ringer dem och lägger fakta på bordet.
Fungerade finfint för mig!

Min bil:

Länk

Ru
22
Rusjor
MB E-klass -13
Tack för tipset Ola!

Jag fick erfara samma som dig, dvs högre pris vid min förlängning än vid nytecknande (drygt 3000/år).
Jag ringde idag till Trygghansa, dessvärre utan framgång.

Kvinnan jag pratade med hänvisade mycket svävande till att de har andra tariffer vid nytecknande än vid förlängning. Detta meddelade hon mig efter att ha pratat med "någon" i några minuter, utan att jag hörde deras diskussion.
Innan dess pratade hon om att priset kunde bero på utrustningsnivåer. Hon sa att de köpte in information om utrustningslistor på bilarna, men efter några följdfrågor bytte hon argumentation...

Jag är lovad att bli uppringd av en chef i eftermiddag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det skulle bero på utrustning är nonsens. Det är helt omöjligt att hålla koll på vilken utrustning som sitter i alla bilar av olika märken. Några "listor" att köpa finns inte.

Hon blev tagen med fingrarna i syltburken. Det finns inget annat svar än att man måste höja befintliga kunder för att kunna locka in nya kunder med lägre premie. Sedan hoppas man att de stannar kvar i bolaget och inte märker något när premien kryper uppåt.

-------
//Lövet
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Rusjor: Ställ av/på bilen och tecka en nyförsäkring :)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rusjor, prova att mata in ditt personnummer och regnummer från andra exakt likadana bilar. Hittar du diffar då så backar de direkt på din bil när du presenterar fakta.

Min bil:

Länk

Ru
22
Rusjor
MB E-klass -13
Ingen som ringt mig ännu.

@Ola
Jo, jag hade förberett mig så som du skriver.
Tror jag dessvärre pratade med en nyanställd som inte var så säker i sin roll.

@Snajdarn
Jo, det kommer väl sluta med det eller sälja bilen till frugan och köpa tillbaka den vid nästa förlängning. Så kan jag samtidigt hålla upp andrahandsvärdet eller göra mig en hacka... ;-)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Vet inte om jag tycker "all heder åt Trygg-Hansa" efter en sån fuling. Så dags att pruta när nån gnäller.
Hade du inte varit så uppmärksam och bråkat lite,utan snällt betalat utan knot hade de ju aldrig sänkt premien och fortsatt lura dig!

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mats, det jag tyckte var hedervärt var att de aldrig skyllde ifrån sig. De erkände sitt fel och rättade till. Jag såg faktiskt att jag hade fått en sänkning redan innan jag ringde på 500 kr. Deras system har en tröghet både upp och ner för att det inte ska bli för stora skillnader på premien då en bil klassas om. Givetvis blir det lite konstiga effekter av detta så jag kommer kolla varje år på exakt likadana bilar som min och se vad premien på dessa blir. Att låta saker bara flyta på år efter år är ofta en dålig affär.

Min bil:

Länk
Ru
22
Rusjor
MB E-klass -13
Ingen som ringde upp mig från TryggHansa så jag ringde in själv idag.

Fick denna gång prata med en kanonbra kille som direkt fattade min poäng och såg situationen från mitt perspektiv.
Dessvärre behövde han såklart stämma av med någon annan, vilket ledde till att jag dessvärre inte kunde få det "rätta priset".

Jag kommer därför ställa av bilen och sen teckna ny försäkring enligt Snajdarens förslag.
Lite onödigt krångligt kan jag tycka, men denna gång var iallafall bemötandet helt perfekt men jag misslyckades trots det med min plan...

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rusjor du har Powerpost!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Måste man då ställa av bilen dagen innan man vill byta? Eller går det veckor innan?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det ska inte behövas ställa av tycker jag. Verkar ju sinnessjukt. De kan fixa med priserna direkt, allt annat är bullshit.

Min bil:

Länk

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Ställa av och på funkar. Det är inte så lätt att handskas med försäkringsbolag. När jag flyttade från Luleå till Göteborg gick försäkringen upp 100%. BMW försäkring sa att du är bunden av avtalet. Jag ställde då av och på och bytte bolag och fick ner den ca 7000 kr per år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.