|
|
|
|---|---|
| Hej! Bra ny angående ET mått och liknande. Men sitter och kollar på fälgar till bilen. Hittade en som verkade intressant. Men då kommer frågan: Vilket ET mått ska jag ha? Den fanns med ET mått 35-43. Jag kör en e36, BMW 328i - 96. Vad passar bäst? Något som inte passar alls? Tack på förhand! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I din instruktionsbok ska det stå vilket ET-mått som är original till din bil. Vad stod det i din instruktionsbok? En snabb titt i ETK (det är BMW's egna reservdelsprogram där bland annat originalfälgarna finns med) säger att ET47 verkar vara original på de vanligaste E36-modellerna. Om nu ET47 är original så fungerar ET43 fint, att fälgen/däcket hamnar 4 mm längre ut är inte någon big deal (såvida du inte planerar att bli aktieägare i Feta Fälgar AB - med riktigt breda däck och stora fälgar bör man ha lite extra uppsikt över ET då marginalerna blir riktigt små). |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Titta på sidan 117 i din instruktionsbok (Approved wheels and tires). För 328i så står det mycket riktigt ET47 som rekommenderat inpressningsdjup på fälgarna |
|
BMW:s egna "originalfälgar" som passar din bil ligger mellan ET41 och ET49. Men det beror även på hur breda däck du har - desto bredare, desto mer känsligt för rätt ET-mått mht utrymmet på E36:orna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack så jättemycket för svaren! Det kommer garanterat att hjälpa mig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.