AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
949

525tdsa, problem vid start!

ro
4
rob4sure
525tdsa -94
Hej!

Nu är det så att min fina bimmer inte startar när den stått en tid!
Har den stått över natten så måste jag oftast nöta på startmotorn 1 minut innan den ger sig.
När den väl är igång så går den fint och jag kan stänga av och den startar utan problem igen. Den startar också bra fast den har stått några timmar och har lite värme kvar.

Nu låter ju detta som ett solklart fall av dåliga glödstift och bränsleläckage för er som är vana vid dessa motorer.

Nya glödstift är monterade
Alla returslangar är nya
Backventil vid tanken är monterad
Nytt bränslefilter i somras
Pumpen i tanken är kontrollerad och fungerar som den ska

Har någon en aning om vad jag skall göra åt den?
Verkstaden den står hos nu vill att jag skall byta pumpen, fastän den är bytt för 5 år sedan!

Tack för ett bra forum!
Robin
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fungerar glödstiften ? Finns säkring i boxen på höger sida under reläet för stiften.
Bränslefiltret kan ge dig problem till TDS är av någon anledning den inre packningen ej längre med och med bara den yttre gör filtret egentligen ingen större nytta och den kan även bli lite svårstartad.
Startmotor är ett en mycket svag punkt på TDS är den dålig går den för sakta och då får du startproblem
ro
4
rob4sure
525tdsa -94
Tack för svaret!

Har mätt upp glödstiften och det kommer 11 volt till dem.
Bränslefiltret hade båda packningarna med och är tätt.

Batteriet är däremot lite sämre eftersom det går mycket kräm åt att dra runt motorn, men det är ingen större skillnad fastän jag har på startkablar från nån annan bil.

Startmotorn har jag inte riktigt koll på men det låter ju som att den skulle va i skick. Kan länka till en film imorgon då jag hämtat hem bilen tillbaka så får du/ni höra hur värdelöst det låter då den skall startas! :D

Den ryker väldigt mycket vid start, både grå och svart rök och det ser ut som en mindre brand när den väl är igång!

Enligt verkstaden har dom kollat pumpens timing men jag är inte helt säker på att dom verkligen gjort det.

Robin
ro
4
rob4sure
525tdsa -94
UPDATE:

Har nu gått genom allt som ja klarar av att göra själv och har inte hittat några fel ännu.

Verkstaden jag hade bilen till först hade inte gjort något förutom att koppla i datorn och fastställa att pumpen behöver bytas för 20 000kr fastän jag bad om att kolla pumptimingen!

Har nu fört den till en annan verkstad som är mer kunniga inom diesel!

Robin
ro
4
rob4sure
525tdsa -94
UPDATE:

Har nu haft bilen hos en annan verkstad och dom har felsökt lite.

De har felsökt olika givare samt bränslematningen till pumpen. Kompressionstest gjordes också.

Nu verkar de ha fastställt att insprutningspumpen behöver bytas!

Vad tror ni?

Robin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.