AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.340

Hål i domkraftfästet, fylla med fogskum?

an
19
andreascarlsson
528iA Touring -98
Domkraftfästet höger bak är sönderrostat, så det är ett stort hål där.

Tänkte först att täcka med nät och spackel, men kom på att det ju finns fogskum - det måste ju vara ultimat att fylla dylika hål med!?

T ex detta som är fuktighetsbeständigt: Länk

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ultimat för att sätta fart på rostprocessen!! Fokgskum binder fukt!
Ska du inte göra de seriöst, dvs kapa bort de skadade och ersätta de med ny färsk plåt, så försök gör de så rent som möjligt, lägg på zinkspray och sen hålrumsvax och rostskyddsmassa!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Är inte domkraft fästet en bärande del ??
Antar att det ger en ombesiktning om du lagar det bristfälligt , laga det ordentligt med ny plåt som du svetsar fast.
?

Kycklingnät, spackel och fogskum?

Jag tycker du ska byta ut plåten istället. Rostskydda den nya plåten med fosforsyra, zincprimer/Hagmans epoxy och vax.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Drar mig till minnes Alfasud (tror jag det var) vars trösklar från fabriken var helt fyllda med något för att förhindra fukt och rost att komma åt.
Resultatet blev att dessa bilar rostade mycket värre än någon tidigare Alfa Romeo.

Din idé är nog inge vidare.....

Per L
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Har hjälpt en polare att rostlaga sin alfa 156a och sånt skit som Per L nämner låg överallt i bilens alla hålrum, totalt självmord att fylla med sånt.
an
19
andreascarlsson
528iA Touring -98
Tack för svaren! Det kändes smart, men fukt och rost är kluriga grejer... :-/

För tillfället vill jag bara ha ett temporärt skydd, för att mer fukt och skräp inte ska tränga in. Klarar den besiktningen i April kan det vara värt att göra en riktig lagning!

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Köpte en "rostfri" E34 på Tradera, visade sig vara helt röten i trösklarna, de hade fyllt de med polertrassel och silvertejpat över hålet :) jag fick åka och köpa ekonomiplåt och svetsa nya.
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
vad gör du om domkraften går igenom golvet vid en punktering. det är en bärande del så den går ej igenom bilprovningen med hål där. svetsa är enda alternativet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.