AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.050

Problem med backspegel E61

Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Häromdagen kom jag år "infällningsknappen" till backspeglarna på min 545:a, 05.
Då fälldes vänster backspegel framåt (!) & när jag sen tryckte på knappen igen så fälldes den in längs med rutan, dvs den hittade inte "mittläget" där den skall vara.
Nu får jag inte den till att hitta mittläget.
Kan man "programmera" den till till mittläget eller vad kan vara fel tror ni?

Magnus
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Detta hände min polare i tisdags! På båda sidor.. Jag bad honom att köra in i värmen.. Då vart allt bra igen. Men testa detta:

SUBJECT
Power Fold Mirror Position Incorrect

MODEL
E60, E61 (5 Series) equipped with power fold mirrors

E63, E64 (6 Series) equipped with power fold mirrors

E82, E88 (1 Series) equipped with power fold mirrors

E85, E86, E89 (Z4) equipped with power fold mirrors

E90, E91, E92, E93 (3 Series) equipped with power fold mirrors

F01, F02 (7 Series)

SITUATION
One or both mirrors appear to have folded out further than the standard position. The incorrect position of the mirror housing is typically not visually noticeable and as such, the customer typically states that the mirror glass is not in the stored position.

Folding the mirror in and out does not restore the correct mirror housing position.

CAUSE
The mirror has shifted outward from its standard home position. The new position is now stored as the home position.

CORRECTION
Do not replace any parts.

Reset the mirror home position using the following procedure.

PROCEDURE

1. Fold the mirror in using the power fold button on the door switch block.

2. Grasp the folding part of the mirror and fold it outward manually. The mirror housing will disengage from the mirror base and will now be in the breakaway position.

3. Operate the mirror via the power fold button. The mirror will now fold out past the expected end stop.

4. Operate the mirror via the power fold button again to fold the mirror in. When the mirror is fully folded in, the motor will continue to run until a clicking and/or popping sound is heard. This sound is the mirror housing resetting its position.

5. Fold the mirror back out, using the power fold button to ensure it has folded out to the correct position.
Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Hej!
Det hjälpte tyvär inte. Den stannar inte i mittläget utan går bara mellan ändlägena.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Här har du hela tråden!

Länk

Svara gärna med din fix här så att de besparar nån annan lite tid!
hde precis samma fel, försöke fixa men det är bara att byta.

det är lägesgivaren typ som har gett upp, denna enhet är dock inte möjlig att komma åt utan att slakta nitningen mellan huset och fästet.

bara att köpa ny spegel tyvärr, finns på skrotarna.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ge inte upp än säger jag! Detta hände min kompis 535d e60, på båda sidor med värsta spraket. Nu funkar dom klockrent.. Han kom åt låsaknsppen på nyckeln så de fällde in sig, det var -10 då. Sen körde han in i värmen och speglarna hittade lägerna själva sen.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Har likadant till och från på både 545an och 530 dieseln. Båda e61or. Båda på vänster spegeln. Man kan få den att stanna i rätt läge om man fäller in speglarna mot karossen, sedan fäller ut dem igen men stoppar spegeln med handen när den är i ungefär rätt läge. Då stannar spegeln i rätt läge. I alla fall på 530d'n.
Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Den hittade rätt läge när jag stoppade den med handen när den var på väg att fällas ut!
Nu skall den bara komma ihåg att stanna kvar där!
Jag håller tummarna!

Tack för alla tips så här långt!

Magnus

Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Hej!

Tyvärr så rör sig backspegeln utåt några millimeter var gång jag startar bilen.

Nya idéer eller det är dags att söka på skroten kanske!

Magnus

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Testa att stanna den lite tidigare än standard läge då?
Tro mig.

Handla ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.