|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle vilja byta servooljan på min 320ci E46 -04. Såg på nätet att man gör det genom att först suga ut den gamla oljan från behållaren sedan fylla på med ny olja, starta bilen i några sekunder, sedan suga ut gamla igen och med ny olja osv osv. Nja...känns inte riktigt som att det blir ordentligt gjort. Blir bara blandning. Finns det något skruv/slang man skruvar av för att tömma allt olja först och sedan fylla på med ny olja? | |
|
Lossa på slangen ifrån styrväxeln så bör du få ut det mesta. |
|
| Alternativt köra ned returen till behållaren i en petflaska, köra motorn 2-3 sekunder och så fylla på med ny olja. Och så vidare. | |
|
Lufta genom att vrida ratten fullt vänster sedan mitten sedan fullt höger och tillbaka, upprepa 2 gånger, håll ett varv på ca 1500 - 2000 medans du gör detta, stillastående dvs. Efter du pytsat i ny olja. |
|
|
Hur ofta bör man byta servoolja? Vad är i så fall orsaken? Suger oljan åt sig vatten som i sin tur leder till rost? Själv är jag lite förvånad över att man inte byter vxlådsolja och olja i slutväxeln längre. Man byter inte ens kylarvätska. E |
|
|
Ja det var det jag syftade, lossa returen =) Servoolja ska man väl inte byta, förr brukade man ju byta glykol, vxl-olja mm men BMW m.fl har ju börjat använda Lifetime oljor/vätskor och säger att man inte behöver byta. Jag personligen byter alla vätskor eftersom jag jobbar på verkstad och har tillgång till allt men jag tror inte att man behöver egentligen...med betoning på TROR och att det givetvis finns undantag. |
|
|
Jag är ingen expert, tvärtom. Men ibland får jag en känsla av att biltillverkaren inte vill att man ska byta eftersom bilen ändå bara ska hålla max 10 år och 20000 mil. En gammal bil ska ju gå sönder så mycket som möjligt eftersom det innebär att ägaren måste / vill köpa en ny. Först ska givetvis bilen vara jättebra i 3 år, sen bra i ytterligare 3 år, okej år 6-12 och därefter ett vrak. Personligen tycker jag det är lite synd. Jag sköter gärna min bil och vill att den ska hålla så länge som möjligt. Syftet med oljan är att minska slitaget. Ny olja skyddar mot slitage bättre än gammal. Underlåter du att byta så håller bakaxeln 20000 mil, byter du håller den i det oändliga. E |
|
| Det är enkelt att byta och man behöver inte göra det igen så länge man äger bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.