|
|
|
|---|---|
|
Jag har en hydraulisk bagageluckeöppnare på min 740, men den orkar inte öppna luckan. Bara så pass att den lämnar precis stängt läge, sedan får man hjälpa upp den för hand , annars snurrar bara kompressorn i onödan. Är det fel på kompressorn eller kan det vara något annat. Hur komplicerad är det att byta kompressorn? oulun | |
|
Om luckan känns tung är det läge med att börja byta gasdämparna som avlastar hydrualiken. /Thomas |
|
|
Hur kommer man åt gasdämparna? oulun |
|
|
Lossa sidopanelerna i bagaget sitter med några plastnitar. Långa fingrar, en lampa för att se och en mejsel för att lossa haken vid kullederna, men stötta upp luckan ordentligt!!! Jag hade samma problem söm löste sig med nya dämpare (c:a 1500:- för 2) /Göran |
|
|
Kan också bero på för låg oljenivå, inte ovanligt att det läcker ut lite med åren. Det ska vara en (dyr) specialolja, sök i forumet så hittar du mer info. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag skulle kolla oljenivån vid pumpens behållare först utan att byta ngt. annat. Har haft samma problem på en E38 och där var det vanlig röd ATF olja ca 2dl som BMW säljer i ett rep. kit för ca 250:-. Kan inte drömma om att de har ändrat speciellt mkt. sedan dess. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Jag hade samma problem och på Bmw installerade man ett "repair kit" som fixade saken. Problemet var att det läckte olja ... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Innehåller "repair kit" någonting annat än hydraulolja? Tex o-ringar eller packningar av något slag? Sitter oljebehållaren till pumpen (kompressorn?) bakom sidopanelen på högersidan i bagageluckan på 740:ian? Det är min gissning. Har inte hunnit kolla det ännu. Råkade ut för en annan sak när vindrutetorkarna slog i otakt och mot varandra. Det visade sig vara ett mekaniskt fel, när muttern på förarsidans torkarfäste hade lossnat och "splintbrickan" hade glidit ifrån sitt ordinarie läge. oulun |
|
|
Är det nr 5 som är repkittet? Länk Mig veterligen är det inte vanlig ATF, utan en hydraulolja som används. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej. Eftersom jag fick det gjort på verkstad så vet jag inte vad som ingår, men något som motverkar läckage (tätningar?) samt ny olja. /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Jag har inte blivit riktigt klok på manövermekanismen ännu. Jag har inte prioriterat den pga kylan. Jag har dock demonterat den högra sidopanelen och sett pumpen med oljebehållaren. Enligt oljebehållarens nivåmarkering så är den välfyllt. Från pumpen går det två svarta hydraul plastslangar över till vänster sida och någon slags hydraul kolv enligt flödesscheman, med förmodligen två lägen, öppna /stänga. Jag har dock inte demonterat den högra sidopanelen ännu och sett hur det ser ut på den sidan. Manövreringsignalen till luckan och kraftöverföring till luckmekanismen måste således komma från den enheten vad jag kan förstå, men hur? Någon som vet mer? Länk till videon på 735 reparation stämmer inte riktigt på 740. Bla har 735 oljebehållaren ovanpå pumpen och på 740 är enheten upp-och nervänt, dvs under pumpen. Jag har inte heller förstått vad ev gasdämpare har med saken att göra. oulun |
|
|
Gasdämparna avlastar en del av luckans tyngd... That's it. Tänk på en motorhuv om du har dåliga gasdämpare så blir ju huven oerhört tung att lyfta. /Thomas |
|
|
Jag förstår funktionen i och för sig, men kan inte se gasdämparna rent fysiskt. Finns dom på 740? oulun |
|
|
Hudraulkolven sitter naturligtvis på vänster sida, sett bakifrån och inte på höger sid som jag skrev tidigare. Gasdämparnas ev existens är fortvarande en gåta placeringsmässigt för mig. oulun |
|
|
För kännedom så är det inte ”vanlig” röd ATF i dessa hydraulaggregat, utan en speciell variant från Hoerbinger som har ruskigt låg kallviskositet så den upplevs närmast som hallonsaft i blaskighet, färdigblandad t o m.... Antagligen så har man valt denna för att hålla luckfunktionerna igång även vid svinkalla temperaturer. Samma hydraulvätska används även i flygplan för roderhydraulik etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.